«فردا» گزارش می‌دهد

وزیر آموزش و پرورش رئیسی کیست؟

کد خبر: 1106985

اسامی مختلفی به عنوان گزینه‌ احتمالی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود و یک بار دیگر گمانه‌زنی‌ها بالا گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش رئیسی کیست؟

گروه سیاست سایت فردا - نزدیک به سه ماه است که دولت کار خود را شروع کرده اما از آنجایی که مجلس به «حسین باغگلی» رای اعتماد نداد این وزارتخانه بی‌وزیر ماند. البته علیرضا کاظمی از شهریور ماه تصدی این وزارت خانه را به عنوان سرپرست به عهده گرفته اما قانونا تا چهارم آذر ماه بیشتر نمی‌تواند این عنوان را داشته باشد. برای همین هم شاهدیم که یک بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب رئیسی برای این وزارتخانه مهم افزایش یافته است. 

اهمیت آموزش و پروش به جای خود اما این وزارتخانه به سبب مشکلات گسترده از جمله نارضایتی معلمان و مشکلات مالی یک وزارتخانه پرچالش به حساب می‌آید. با این حال هوادار کم ندارد شاهد طرح اسامی متعددی به عنوان وزیر احتمالی آن هستیم. از نمایندگان مجلس گرفته تا وزرای سابق و حتی بستگان برخی شخصیت‌ها و ... خلاصه فهرست گمانه‌ها بلند بالاست. 

گفته می‌شود که دولت رئیسی نهایتا یک هفته یعنی تا 20 مهر فرصت دارد که تکلیف این قضیه را روشن کند چون قبل از 4 آذر باید جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهاد برگزار شده باشد و قاعدتا نمایندگان نیز یک فرصت دو هفته‌ای برای بررسی گزینه دولت را می‌خواهند. 

لیرضا منادی سفیدان نماینده مجلس و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اینباره به تسنیم گفته است: «وزیر انتخاب شده باید از میان فرهنگیان باشد، معلمان را به خوبی بشناسد، تحول ایجاد کند و مانند گزینه قبلی نباشد چون اگر اینگونه باشد اتفاقات قبلی تکرار می‌شود.»

او ابراز امیدواری کرده که «فردی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شود که بتواند آموزش و پرورش را از مشکلات شرایط خاص کرونا و تعطیلی دو ساله آموزش‌های حضوری  عبور دهد.»

به گفته او، دولت اعلام کرده است وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را احتمالاً این هفته به مجلس معرفی خواهد کرد.

وزرای احتمالی

در طی این مدت اسامی متعددی در رسانه‌ها و محافل خبری درباره گزینه نهایی سیدابراهیم رئیسی برای آموزش و پرورش مطرح شد که از آن جمله می‌توان به حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی، محمدطیب صحرایی مدیر مجتمع آموزشی امام صادق تهران، میثم نعمتی از مدیران ارشد اسبق انجمن‌های اسلامی، علی طاهریان مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشمر، مسعود فیاضی معاون فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس و علیرضا کاظمی سرپرست فعلی وزارتخانه و معاون پرورشی و فرهنگی آن اشاره کرد.

علی‌احمدی

یکی دیگر از  گزینه‌های قابل توجه علیرضا علی‌احمدی است. چهره‌ای شناخته شده که دو سال وزارت آموزش و پرورش – سال 86 تا 88 - را هم در کارنامه خود دارد. او در دولت سیزدهم معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی این سازمان برنامه و بودجه شد.

محمدمهدی زاهدی

محمدمهدی زاهدی بیشتر چهره آموزش عالی است اما اسمش در بین گزینه‌ها است. او دکترای ریاضی دارد و در سوابقش، سکانداری وزارت علوم، نمایندگی مجلس، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شهر بابک، عضو شورای تحصیلات تکمیلی و پژوهشی دانشکده ریاضی، معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان، عضو انجمن ریاضی ایران و استاد دانشگاه دیده می‌شود.

 احمد حیدری

احمد حیدری با اینکه بیشتر به عنوان سخنگوی دانشگاه آزاد و معاون پارلمانی این دانشگاه شناخته می‌شود اما سابقه آموزش و پرورشی هم دارد و در کارنامه کاری‌اش مدیرکل دفتر وزارتی و معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش دیده می‌شود.

او رئیس ستاد انتخاباتی کانون کشوری فرهنگیان جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. پس از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب، نیز از کسانی بود که از این جبهه اعلام حمایت کرد. وی یکی از مخالفان کنکور به حساب می آید و پیشتر گفته بود: «تا زمانی که پول پرقدرت در کنکور هزینه شود و کنکور به این شیوه جریان داشته باشد عدالت آموزشی در کشور اجرا نخواهد شد.

حیدری در لیست سه نفره نهایی رئیس‌جمهور برای معرفی به مجلس بود اما در نهایت، این حسین باغگلی بود که به مجلس معرفی شد؛ با اینکه حیدری رئیس ستاد فرهنگیان آیت‌الله رئیسی بود و شانس او را برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بالا می‌دیدند اما در لیست‌های بعدی، نامی از او شنیده نشد.

او چندی پیش هم از سوی وزیر نیرو به عنوان معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس این وزارتخانه منصوب شد.

 محمدطیب صحرایی

محمدطیب صحرایی هم از جمله پای ثابت‌های لیست گمانه‌ها درباره وزیر احتمالی آموزش پروش است. امام صادقی هم است. دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از این دانشگاه دارد و همچنین مدیر مجتمع آموزشی وابسته به این دانشگاه است.

وی، طراح طرح کشوری ایماوا (الگوی یک مدرسه ایرانی و اسلامی)، از مدرسین طرح بینش مطهر و طراح و مجری طرح شهید بهنام محمدی از طرح‌های حوزه تربیتی در مدارس کشور است.

 مسعود فیاضی

فیاضی را بیشتر با مدیرکلی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی می‌شناسند . او دو سال است که معاون آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شده. کارنامه‌اش هم بیشتر سیری پژوهشی-مطالعاتی دارد. در دانشگاه تهران، در رشته عمران تحصیل کرده است ولی در ادامه، تحصیل فقه و اصول و فلسفه را به مهندسی عمران ترجیح داده است. همچنین سه سال مسؤول امور پرورشی و فرهنگی یکی از مجتمع‌های آموزشی تهران بوده است.

 احمد قیومی

قیومی مدیریت رسانه خوانده و دکترا دارد. از مدیران سابق مناطق آموزش‌ و پرورش شهر تهران و مشاور سابق مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. وی در دوره‌ای مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده است.

 حسین تاریخی

تاریخی چهره نام‌آشنای دانش‌آموزی است. او دانش‌آموخته مدیریت در دانشگاه علم و صنعت است و هم اکنون دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بوده و دغدغه اصلی‌اش نیز مسائل نوجوانان و تربیت بوده است.

سیید محمد حسینی

سید محمد حسینی معاون امور مجلس شده اما برخی هنوز هم او را گزینه وزارت آموزش و پروش می‌دانند! او مسؤولیت‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، قائم مقامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دولت نهم و نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

محمدرضا مردانی

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور است.از اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام است که عنوان مشاور رئیس و مدیرکل دفتر انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه خود دارد.

 علیرضا کاظمی

کاظمی که سه ماهی می‌شود سرپرست شده و قبلا هم معاون پرورشی و فرهنگی همین وزارتخانه بود، در فهرست گمانه‌زنی‌ها حضور دارد. او هم تحصیلات حوزوی دارد و مدارک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علوم اسلامی رضوی گرفته. کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و هم اکنون دانشجوی دکترای مدیریت راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی است.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها