جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

توافق برجامی سریع انجام نمی‌شود

کد خبر: 1106087

محمدجواد جمالی نوبندگانی به حصول توافق و لغو تحریم‌ها بدبین نیست اما آنقدرها خوشبین نیست و معتقد است که پیچیدگی‌هایی در بین خواهد بود.

توافق برجامی سریع انجام نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا- رایزنی‌های برجامی شتاب گرفته و آنطور که مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند در آذر ماه شاهد برگزاری دور تازه‌ای از گفت‌وگوها خواهیم، بود. شروع مذاکرات احیای برجام یک مساله و امکان ثمربخشی آن مساله دیگری است. باید دید که آیا با توجه به مواضع اعلامی طرفین امکان نتیجه بخشی مذاکرات جدید و نتیجه گرفتن تیم دیپلماسی دولت رئیسی وجود درد یا خیر. 

محمدجواد، جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مجلس دهم نسبت به ثمربخشی مذاکرات برجامی در دولت رئیسی با وجود همه پیچیدگی‌هایی که در کار است، امیدوار است. او در گفت‌وگوی خود با سایت «فردا» گفت: «مذاکرات جدید با توجه تغییر تیم مذاکره کننده و تغییر سیاست‌های حاکم بر دولت انتظار نمی‌رود که به شکل و فرمت قبلی پیدا کند اما این  موجب بدبینی نیست».

وی افزود: «آنچه تیم فعلی بر آن تاکید می‌کند این است که اولا مذاکرات در راستای مسائلی که قبلا در برجام تصویب شده انجام شود و موضوعاتی مثل موضوعات دفاعی و منطقه‌ای وارد نشود. نکته دوم هم تضمین گرفتن از آمریکا است تا دوباره مساله‌ای مثل خروج ترامپ از برجام رخ ندهد. بحث سوم هم مساله لغو تحریم‌ها است».

این کارشناس مسائل بین‌المللی توضیح داد: « در این چند ماه اخیر اتفاقاتی رخ داده است مثلا الان در اظهارنظرهای مقامات آمریکایی خیلی شاهد مانور روی مسائل دفاعی و منطقه‌ای ایران نیستیم و به نظر می‌رسد که ایران تا حدی موفق شده که این بحث را جا اندازه که به این موضوعات نپردازند. این را از لحن کلام مقامات آمریکایی می‌توان دریافت. بحث بعدی هم تحریم‌ها است که آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته کج دار و مریز با آن رفتار کرده‌اند. یعنی از طرفی ایران نفت خود را به چین می‌فروشد و حساسیت‌های قبل از سوی آمریکایی‌ها به خرج داده نمی‌شود و از طرف دیگر گاها برخی افراد و شرکت‌ها را تحریم کرده و یک سیاست چماق و هویج را پیگیری می‌کنند».

جمالی نوبندگانی ادامه داد: «موضوع مهمی دیگری که آمریکایی‌ها تا اینجا زیر بار نرفته‌اند بحث تضمین عدم خروج از برجام است. به نظر من این قسمت از موضوع هم مهم، اساسی و دشوار است.باید دید به شکلی می‌توان این تضمین‌ها را ایجاد کرد. شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در آینده هیات‌های مذاکره کننده باید به آن بپردازند همین است و باید به توافقی در این رابطه برسند که نظر هر دو طرف برآورده شود».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه به نقش و موضع اروپایی‌ها اشاره کرده و گفت: «به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نسبت به گذشته تندتر مواضع تندتری گرفته و با آمریکا همسوتر شده‌اند. باید دید که آنها چقدر با آمریکا همراهی می‌کنند. نکته‌ای که الان می‌توان گفت اما این است که اروپایی‌ها اگرچه در اصول با آمریکایی‌ها همراهی می‌کنند اما تا بتوانند سعی می‌کنند که برجام را حفظ کنند و این موضوع از نظر امنیتی برایشان خیلی مهم است لذا ایران می‌تواند از این جهت برای رسیدن توافقات لازم در راستای لغو تحریم‌ها پیش برود».

وی جمع‌بندی کرد: «هر دو طرف مایل هستند که توافق صورت بگیرد اما پیش بینی من این است که این نتیجه به سرعت حاصل نشود و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. من بدبین نیستم اما خوشبین هم نیستم».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها