امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا»:

دوره تأثیرگذاری خاتمی تمام شده است

کد خبر: 1122319

امیررضا واعظ‌آشتیانی گفت: اصلاح‌طلبان پی برده‌اند که آقای خاتمی لیدری همه‌جانبه نبوده است و دوره‌ تأثیرگذاری سیاسی‌اش تمام شده است.

دوره تأثیرگذاری خاتمی تمام شده است

گروه سیاست سایت فردا: آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، به تازگی گفته است که سید محمد خاتمی هیچگاه ادعای رهبری جریان اصلاحات را نداشته است. او مطرح کرده که دیدگاه خاتمی مبتنی بر لیدری جمعی است. حالا و در این بین پرسش آن است که چرا خاتمی دیگر جایگاه سابق را در جبهه اصلاحات ندارد؟

امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «یک لیدر سیاسی باید توانایی اداره و راهبری جریان خود را داشته باشد. او باید به روز، آینده‌نگر و جامع‌بین باشد و بداند از مخاطبان خود چه می‌خواهد. آقای خاتمی در تمام این‌سال‌ها فرایند به‌روز شدن را طی نکرد و درون خود اصلاح‌طلبان هم دیده می‌شود که بعضی از طیف‌های اصلاح‌طلب رهبری او بر جریان اصلاحات را قبول نداشتند و او را به روز نمی‌دانستند. آقای خاتمی موضع‌گیری‌ در موضوعات خاص داشت در صورتی که رهبر یک جریان سیاسی باید در موضوعات مختلف و مهم کشور موضع‌گیری کند».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در ایده‌پردازی ضعف دارند و با همان دست‌فرمان سنتی و قدیمی خود جلو می‌روند. تشکل‌های سیاسی باید بتوانند اصولی تعریف کنند و بر اساس آن اصول عمل کنند و بعد از مدتی آن اصول را هم به روز کنند. اکنون برخی گروه‌های سیاسی بعد از 40سال از عمر انقلاب نتوانسته‌اند دست به ایده‌پردازی‌های کاربردی، عینی و روزآمد در چارچوب نظام و انقلاب داشته باشند و درجا زده‌اند و در این بین جبهه اصلاحات بیش از دیگران از نداشتن ایده رنج می‌برد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان نتوانستند با تولید محتوا مخاطبان خود را قانع کنند. اصلا همین که یک دوره اصلاح‌طلبان روی کار می‌آید و دوره بعد اصولگرایان روی کار می‌آید، نشان می‌دهد جریان‌های سیاسی در کشور در کشور تولید محتوای قانع‌کننده‌ای برای مردم ارائه نداده‌اند. وضعیت اصلاح‌طلبان در این زمینه در سال‌های اخیر به شدت بحرانی‌تر شده است. به ‌هر صورت اصلاح‌طلبان پی برده‌اند که آقای خاتمی لیدری همه‌جانبه نبوده است و دوره‌ تأثیرگذاری سیاسی‌اش تمام شده است و این درحالی است که یک سیاستمدار اگر بتواند مؤثر باشد هیچ‌وقت بازنشست نمی‌شود که آقای خاتمی نتوانست».

او در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان بعد از فوت هاشمی رفسنجانی چه‌قدر متزلزل شدند، بیان کرد: «اصلاح‌طلبان آقای هاشمی را هم مصادره کردند. آقای هاشمی بیشتر سعی می‌کرد بین جناحی حرکت کند و هیچگاه نگفت که یک اصلاح‌طلب هستم. هاشمی تکیه‌گاه اصلاح‌طلبان بود و آقای خاتمی هم نقش مکمل را ایفا می‌کرد؛ هرچند در زمان حیات آقای هاشمی هم برخی طیف‌های اصلاح‌طلب سخن خاتمی را فصل‌الخطاب می‌دانستند اما به هر حال هاشمی پشتوانه‌ای برای همه اصلاح‌طلبان محسوب می‌شد».

واعظ آشتیانی در پایان درباره اینکه عملکرد دولت روحانی چه‌قدر بر اعتماد عمومی به جبهه اصلاحات و جایگاه خاتمی تأثیرگذار بود، گفت: «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان همه ظرفیت خود را برای حمایت از آقای روحانی به‌کار گرفتند و تصور می‌کردند با روی کار آمدن او تا سال‌های طولانی عرصه سیاسی در سیطره خودشان خواهد بود که عملکرد دولت طوری شد که در ماه‌های پایانی دولت دوم طیف‌هایی از اصلاحات سعی کردند از روحانی برائت بجویند. البته برخی دیگر هم محکم ایستادند و هنوز هم از حمایتشان از روحانی دفاع می‌کنند. شخص روحانی و اصلاح‌طلبان می‌کوشیند با ایجاد جنجال‌های سیاسی ناکارآمدی‌های دولت به‌ویژه در عرصه اقتصادی را پنهان کنند و ایجاد نزاع‌های سیاسی یک تاکتیک برای آنها محسوب می‌شد. در هر صورت عملکرد دولت دوازدهم و سیزدهم بر نگاه عمومی به اصلاحات بی‌تأثیر نبود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها