فردا گزارش می‌دهد؛

مذاکرات در راند آخر

کد خبر: 1128734

با وجود مشاهده دود سفید از دودکش محل مذاکرات وین، هنوز نمی‌توان قطعی نظر داد چه خروجی در انتظار گفتگوها خواهد بود.

مذاکرات در راند آخر

گروه سیاسی فردا: قرائن و شواهد نشان می دهد تا توافق در وین برای احیای برجام زمان کوتاهی باقی است به طوریکه اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات از تعبیر 5 دقیقه تا توافق برای توصیف اوضاع استفاده کرد و یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت: «این دور، دور حساسی است. ما واقعاً در مرحله نهایی هستیم.»

مسیر مارپیچی به سمت توافق

اما در همین فرصت کم ایران و آمریکا می خواهند برگه هایی برای یکدیگر رو کنند که طرف مقابل نرمش بیشتری از خود نشان دهد. طرف آمریکایی تلاش دارد با تعیین ضرب الاجل زمانی نبض مذاکرات را در اختیار بگیرد. البته از آذرماه تا کنون آمریکایی ها 2 مرتبه برای مذاکرات مهلت زمانی درنظر گرفتند که هر دو موعد زمانی رسید اما مذاکرات ادامه یافت، حالا آنها روزشمار تعریف کردند. به گفته سه مقام امریکایی، دولت بایدن بر این باور است که تا پایان فوریه (20 روز دیگر) فرصت دارد تا توافق هسته ای ایران را نجات دهد، در غیر این صورت آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و تلاش های تهاجمی را برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای آغاز کند.

از طرف دیگر ایران روز گذشته از موشک جدید خود به نام «خیبرشکن» رونمایی کرد. چابکی و سرعت فوق العاده در اصابت اهداف در برد و شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری از توانمندی‌های این موشک است. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانورپذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک سوم کاهش یافته و مدت آماده سازی و شلیک آن نیز تا یک ششم تقلیل پیدا کند. رونمایی از این موشک خیلی به مذاق آمریکایی ها خوش نیامد.

این رویکردها نشان می دهد که گرچه دو طرف در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند اما همچنان به یکدیگر اعتماد ندارند. هیچ چیز در وین هرگز به شکل خط مستقیم پیش نمی‌رود، اما ایران و آمریکا به یک لحظه تعیین کننده نزدیک می شوند.

گام نهایی

مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. هیات ها پس از یک هفته مشورت و رایزنی در پایتخت‌ها به وین بازگشته‌اند تا گفت‌وگوها را به جمع‌بندی برسانند. گزارش ها از وین گویای این مسئله است که اختلافات به لیستی که اولویت همه طرفها باشد کاهش یافته اند اما هم ایران می گوید «تصمیم نهایی برای حل این مسائل بستگی به آمریکا دارد» و هم آمریکایی ها مدعی این دیدگاه هستند که طرف ایرانی باید در نهایت انعطاف نشان دهد.

در این میان یک واقعیت روشن وجود دارد و آن این که دولت آمریکا نشان داده در زمانی که وضعیت را مطلوب خود نبیند حتی به قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت و منشور ملل متحد که سرآمد همه معاهدات بین المللی است وقعی نمی‌نهد و ادامه این رفتار یکجانبه، دلیل بی اعتمادی ایران به واشنگتن است بنابراین تیم مذاکره کننده ایرانی نسبت به جدیت غرب در مذاکرات تردید دارد و طرف مقابل باید سخت تلاش کند تا اعتماد از دست رفته ایران را که به شدت مورد خیانت قرار گرفته است، جلب کند. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها