فردا گزارش می‌دهد؛

فرق توافق رئیسی با برجام روحانی

کد خبر: 1124725

این روزها هرچند دولت سیزدهم اکراه دارد تا از تعبیر «احیای برجام» برای خروجی مذاکرات وین استفاده کند و بیشتر کلمه «توافق» را برای این منظور استفاده می کند، منتقدان دولت نگاه دیگری دارند.

فرق توافق رئیسی با برجام روحانی

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین به سختی پیش می رود اما در کل رو به جلو ارزیابی می شود. طرف های برجامی و ایران در حال برداشتن پرانتزهای باقی مانده در متن پیش نویس هستند. با توجه به تعجیل آمریکا برای احیای برجام، هر روز که می گذرد یک احتمال بیشتر تقویت می شود و آن اینکه دو طرف به یک توافق موقت رضایت دهند تا براساس آن مواردی که مورد توافق همه طرف ها قرار گرفته شکل اجرایی پیدا کند و مابقی مسیر گفتگوها گام به گام جلو رود تا در نهایت برجام به طور کلی احیا شود.

دیدگاه حامیان دولت

فارغ از آنکه سرانجام احیای برجام گام به گام انجام شود یا توافق نهایی در یک گام محقق شود، به نظر می رسد آنچه به دست می آید همان برجام است، با این تفاوت که حامیان دولت رئیسی معتقدند تیم مذاکره کننده ایران به سرپرستی علی باقری توانسته با چانه زنی عزتمندانه پیش نویس احیای برجام را مطابق با خواسته های ایران دستخوش تغییراتی کند و با این حساب برخی اصلاحات در متن برجام انجام و نقایص آن تا حدی برطرف شد.

از جمله این افراد حسین الله کرم استاد دانشگاه است، او معتقد است «اساسا موضوع مذاکرات وین ازنظر دولت آقای رئیسی ، برجام نیست زیرا برجام توسط ایران و۵+۱ پذیرفته شده است وآمریکا برای فشار به ایران از آن خارج شده است ، لذا موضوع کنونی وین رفع تحریمها والزامات آن است که برخی تفاوتها را بوجود آورده است. نخست آنکه اگر ایران در برجام باید ابتدا به تعهداتش(هسته ای) عمل می کرد اما در مذاکرات وین، آمریکا باید ابتدا به تعهداتش(رفع کلیه تحریمها) عمل کند. ثانیا اگر آژانس در برجام مسئول راستی آزمایی چگونگی انجام تعهدات هسته ای ایران بود اما درمذاکرات وین ، ایران مسئول راستی آزمایی رفع تحرمهای آمریکاست. ثالثا اگر اسنب بک کشورهای۵+۱ در برجام تضمین تداوم تعهدات هسته ای ایران بود اما در مذاکرات وین، کنگره آمریکا باید بامصوبه مذاکرات وین ،تضمین گر تداوم رفع تحریمهای دولت آمریکا باشد.»

دیدگاه منتقدان دولت

در مقابل منتقدان دولت روایت دیگری دارند، آنها می گویند هیچ تفاوتی بین توافق رئیسی و برجام روحانی نیست، حتی متن پیش نویس هم همانی است که عراقچی تا خرداد 1400 قریب به 80 درصد آن را پیش برده بود و اگر تفاوتی است در 20 درصد باقی مانده مسیر گفتگوها است که اگر عراقچی مسئول تیم مذاکره کننده بود زودتر از این ها گفتگوها به نتیجه می رسید.

غلامعلی جعفرزاده فعال سیاسی حامی برجام بر این باور است که «تا همین امروز مذاکرات مطابق همان پیش نویس آقای عراقچی جلورفته است و همه نظارتها و محدودیت های قبلی باقی خواهد ماند و هیچ اتفاق عجیب و غریبی هم نیفتاده است. اگر قرار بر این بود چرا زودتر از این گفتگوها انجام نشد.»

حال باید متنظر ماند و دید در نهایت روایت کدام گروه به حقیقت نزدیک تر است. سند پیش نویسی که عباس عراقچی گفته 80 درصد آن را پیش برده، موجود است و بالاخره سند توافقی وین نیز روزی بیرون می آید، آن زمان مشخص خواهد شد آنها تفاوتی با هم دارند یا خیر.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها