توافق؛ اگر آمریکا ریاکاری نکند

کد خبر: 1181987

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار مدیران عضو اتحادیه اوآنا گفت: آژانس ادعا دارد 3 مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سفری که در هفته‌های اخیر به وین داشتند، با آقای گروسی درباره نقشه راهی برای پاسخ به سوالات آژانس به توافق رسیدند.

توافق؛ اگر آمریکا ریاکاری نکند

حسین امیرعبداللهیان افزود: با صراحت به 3 کشور اروپایی و طرف آمریکایی اعلام کردیم حاضر نیستیم چند پرونده ادعایی بی‌اساس علیه ایران در آژانس باز بماند. امیدواریم در قالب نقشه راه توافق شده با آژانس، در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم. وزیر امور خارجه گفت: همزمان با طرف آمریکایی توافق کردیم نسبت به تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی بر اساس مذاکراتی که انجام خواهد شد، اقدام کنیم. آمریکایی‌ها نماینده خود را از یک کشور سوم تعیین کردند و حدود 3 هفته پیش بر سر چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسان‌دوستانه توافق کردیم.

وی درباره اتهامات اخیر به ایران مبنی بر فروش پهپاد به روسیه و استفاده از آنها در جنگ اوکراین نیز گفت: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به وی گفتم آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشند و نیز آمادگی داریم از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده، ما بی‌تفاوت نخواهیم بود. وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته آخر، مذاکرات وین و گفت‌وگوهای ایران درباره رفع تحریم‌هاست. در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به طور فعالانه آغاز کردیم و همکارم جناب آقای دکتر باقری و تیم همکارانم در وزارت امور خارجه و بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، هفته‌ها و ماه‌ها در وین گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان تاکید کرد: اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم و از فرصت دیپلماسی هم در نیویورک استفاده کردیم و آقای رابرت مالی به نیویورک آمد و با واسطه آقای انریکه مورا، آقای باقری و مورا 2 نشست برگزار کردند و پیام‌ها به سرعت مبادله شد و اروپا نقش مهمی را ایفا کرد. وی ادامه داد: اطلاع دارید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا دارد 3 مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران مشاهده شده و رئیس سازمان انرژی اتمی در سفری که اخیرا به وین داشتند با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند و به صراحت به 3 کشور اروپایی اعلام کردیم حاضر نیستیم توافقی را مورد تأیید قرار دهیم در حالی که چند پرونده اتهامی بی‌اساس درباره ایران باز بماند.

وی افزود: امیدوارم در قالب نقشه توافق شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی در مسیر فنی به اتهامات پاسخ دهیم. بدون انحراف از سوی آژانس، به سوالات پاسخ داده می‌شود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین با طرف آمریکایی توافق کردیم زندانیان سیاسی را تبادل کنیم و آمریکایی‌ها کشور سومی را تعیین کردند و ایران در گام نخست و در اقدامی انسانی، یک زندانی را که جرم اصلی او جاسوسی بود و بخشی از دوره زندان خود را در ایران سپری کرده بود، از طریق عمان تبادل کردیم. وزیر امور خارجه تصریح کرد: برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی داریم و تلاش‌ها جریان دارد و برای حل نهایی مشکل با آژانس البته از نظر فنی و تبادل زندانیان همه گفت‌وگو داریم اما از آمریکا می‌خواهیم دست از رفتار ریاکارانه بردارد.

وطن امروز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها