جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با«فردا»:

پایان بلندپروازی‌های ریاض

کد خبر: 1225781

بازگشایی سفارت و ارتباط با عربستان به نفع همه در منطقه ما است چون پایان یک سری بلندپروازی هاییست که ریاض صورت می داد و یک ناامنی را در منطقه دامن می زد.

پایان بلندپروازی‌های ریاض

گروه دیپلماسی فردا: بازگشایی سفارت عربستان نخستین اقدام عملی در راستای برقراری ارتباط با این کشور است که در روز سه شنبه شانزدهم خرداد ماه انجام شد. بنظر می رسد روابط ایران و عربستان وارد مراحل عملی شده و از این پس باید شاهد برخی اقدامات مثبت دو کشور در خاک همدیگر از جمله سرمایه گذاری ها و گسترش ارتباطات سیاسی و بازگشایی کنسولگری ها باشیم.

جعفر قنادباشی، کارشناس روابط بین الملل، در گفتگو با «فردا» درباره بازگشایی سفارت ایران در عربستان گفت: بازگشایی سفارت  ایران در عربستان را باید به عنوان یک موفقیت ایران در منطقه که در راستای تنش زدایی انجام شده، تلقی کرد . مقام معظم رهبری نیز فرمودند که این اتفاق موفقیت راهبرد دولت در ارتباط با همسایگان است. از سوی دیگر یک موفقیت برای راهبرد ما نسبت به از میان بردن هرگونه بهانه برای قدرت های خارجی در منطقه است. می توان گفت که این بازگشایی نشانه این است که بالاخره عربستان هم به این نتیجه رسید که سیاست تنش زدایی به نفع همه ملت های منطقه باشد. این هم یک دستاورد خوب برای کل منطقه است. روابط ما با عربستان همواره راهبرد ما تنش زدایی بوده و هیچ گام منفی بر علیه کشور های منطقه برنداشته ایم پس پرونده ما در این زمینه خالی از تنش است.

وی در ادامه نسبت به نتایج این ارتباط افزود: این ارتباط شروع زمینه هاییست برای اینکه ملت ها ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. ما یک گردشگری مذهبی به عربستان داریم که روند های آن می تواند تسهیل شود از آن طرف نیز شرایطی فراهم می شود که مردم عربستان بتوانند از گردشگری استفاده کنند و با آمدن به ایران زمینه های همکاری را بین نخبگان ایجاد کنند و در چارچوب وحدت شیعه و سنی حرکت کنند. لذا اینکه راه باز شود و اتباع عربستان برای گردشگری به ایران سفر کنند از نظر اقتصادی نیز قابل توجه است. اعراب نیز بسیار علاقه مند هستند که برای سفر به ایران سفر کنند. گشایش های اخیر با عربستان زمینه سرمایه گذاری های مشترک را نیز در حوزه های مختلف ایجاد می کند بخصوص بحث کشتی رانی در خلیج فارس که می تواند یک رونق جدی راه بیوفتد و برای مردم دو کشور نفع های اقتصادی و گردشگری قابل توجهی داشته باشد. در عرصه گاز و نفت نیز با عربستان اشتراکاتی داریم؛ گشایش سفارت یعنی همکاری های بهتر نفتی و گازی و تاثیرگذاری بر روند انرژی بر جهان!

قنادباشی در پایان درباره رقبای ارتباط ایران و عربستان گفت: در منطقه ی ما این ارتباط به نفع همه است چون پایان یک سری بلندپروازی هاییست که ریاض صورت می داد و یک ناامنی را در منطقه دامن می زد. این ارتباط سبب می شود که خیلی از نقاط منطقه با دلارهای نفتی هاش محل ناامنی نباشند. اسراییلی ها نیز از این عدم ارتباط استفاده می کردند اما حالا دیگر چنین فضایی ندارند. رقبای اسلامی ما مثل ترکیه شاید خیلی علاقه مند نباشند که با عربستان ارتباط داشته باشیم اما به نفع آن نیز هست چون در کنار هم بازار مشترکی ایجاد می شود و به نفع همه است. در سازمان همکاری اسلامی نیز عربستان و ایران قطب های مهمی هستند که مخالف منافع ابرقدرت ها خواهند بود. در دنیای غرب انگلیسی ها خواهان کاهش ارتباط ایران و عربستان هستند لذا موانع این چنینی را از طریق تبلیغات و فعالیت سیاسی در منطقه خواهند داشت اما بستگی به هوشمندی طرفین دارد که از این شرایط چقدر بهره برداری کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها