جام جم آنلاین: نقطه شروع جنگ‌اقتصادی

کد خبر: 1228496

جام جم در گزارشی به بررسی هزینه های گزاف اقدامات ضدامنیتی سال‌۸۸ پرداخته است.

جام جم آنلاین: نقطه شروع جنگ‌اقتصادی

«فردا نیوز» - ‌سال‌۸۸ از گسل‌های مهم سیاسی در کشور ماست که هنوز هم با این‌که ۱۴ سال از آن روزها می‌گذرد اما سپهر سیاسی کشور همچنان متاثر از قبل و بعد فتنه ۸۸ است. ‌فتنه‌ای که هزینه‌های سرسام‌آور و زیادی را نه‌فقط به‌خاطر خسارت ۶۳ میلیارد تومانی در آن زمان بلکه به‌دلیل تحریم‌هایی از جانب آمریکا و اروپا به کشور وارد کرد. این اتفاق تلخ به‌واسطه نپذیرفتن دموکراسی و حرکات ملوک‌الطوایفی توسط سران جنبشی بود که آن روزها به جنبش سبز معروف بودند.

با وجود این‌که رهبر انقلاب در ۲۹ خرداد سال ۸۸ در بزرگ‌ترین نمازجمعه تاریخ انقلاب به جریان ضدمردمی‌ای که حاضر به پذیرش رای قانونی ملت نبودند هشدار دادند که مراقب رفتار خود باشند که کار از دست‌شان خارج نشود و به مردم آسیب نزند اما فقط یک روز بعد از آن ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ به تحریک مجمع روحانیون مبارز که دبیر آن محمد خاتمی بود و حزب اعتمادملی و دبیرکلش مهدی کروبی از فرمانداری تهران درخواست مجوز تظاهرات کردند، هرچند در دقایق پایانی دعوت خود را پس گرفتند اما دیگر خیلی دیر شده بود. این درحالی‌است که رهبر انقلاب در خطبه‌های تاریخی ۲۹ خرداد با این جریان اتمام‌حجت کردند و گفتند: «ما و شما وظایف سنگین‌تری داریم. آن کسانی که به یک نحوی یک نوع مرجعیتی در افکار مردم دارند؛ از این سیاسیون و رؤسای احزاب و کارگردانان جریانات سیاسی، و یک عده‌ای از اینها حرف‌شنوی دارند، اینها خیلی باید مراقب رفتار خودشان باشند؛ خیلی باید مراقب گفتار خودشان باشند. اگر آنها کمی افراطی‌گری کنند، دامنه‌ این افراطی‌گری در بدنه‌ مردم به جاهای بسیار حساس و خطرناکی خواهد رسید که گاهی خود آنها دیگر نمی‌توانند آن را جمع کنند، که ما نمونه‌هایش را دیده‌ایم. افراط وقتی در جامعه به وجود آمد، هر حرکت افراطی به افراطی‌گری دیگران دامن می‌زند. اگر نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خون‌ها و خشونت‌ها و هرج‌ومرج‌ها، آنهایند. من به همه این آقایان، این دوستان قدیمی، این برادران توصیه می‌کنم بر خودتان مسلط باشید؛ سعه‌ صدر داشته باشید؛ دست‌های دشمن را ببینید؛ گرگ‌های گرسنه‌ کمین‌کرده را که امروز دیگر نقاب دیپلماسی را یواش‌یواش دارند از چهره‌های‌شان برمی‌دارند و چهره‌ حقیقی خودشان را نشان می‌دهند، ببینید؛ از اینها غفلت نکنید.»

همچنین رهبر انقلاب ۲۰اسفند سال۹۴ در بازخوانی وقایع سال ۸۸ تصریح کردند: «کسانی که در سال ۸۸ چون رأی نیاوردند، مردم را به خیابان‌ها کشاندند، کار را به زدوخورد کشاندند، برای کشور هزینه درست کردند، دشمن را جری کردند، طمع دشمن را برانگیختند.» یا در مورد دیگری در ۱۲ مهر سال ۹۷ ایشان همچنین تاکید کردند: «اگر دشمن در ما احساس ضعف بکند، جری می‌شود و شدت عملش را افزایش خواهد داد.» در این گزارش نتایج کار برپاکنندگان فتنه ۸۸ را بر رفتار دشمنان و تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بررسی کرده‌ایم. ضمن این‌که فقط در کنار هزینه‌های تحریم، خسارت ۶۳ میلیارد تومانی به اموال عمومی شهر تهران، هشت ماه ناامنی، بی‌ثباتی اقتصادی اجتماعی، زیان‌های بخش خصوصی و مردم به‌دلیل عدم پوشش بیمه‌ای، کاهش ورود گردشگران و مسافران خارجی و توقف موتور علمی دانشگاه‌ها به‌دلیل ناامنی و تخریب ارزش‌های مردمی بخشی از هزینه‌های خودخواهی این جریان بود.

تحریم‌های مهم پس از فتنه ۸۸ علیه ایران

۱۹ خرداد ۸۹ :

سازمان ملل

انرژی هسته‌ای قطعنامه ۱۹۲۹

۳ تیر ۸۹ :

آمریکا

بخش انرژی و بانکداری

۲۰ مهر ۸۹ : 

اروپا

حوزه‌های مالی و بیمه‌ای صنایع گاز و نفت

اردیبهشت ۹۰: 

آمریکا

تحریم نفتی

اردیبهشت ۹۰: 

اروپا

تحریم خطوط کشتیرانی

تیر ۹۰: 

آمریکا

تحریم نظامی

۳ بهمن ۹۰: 

اروپا

‌ تحریم بانک مرکزی و خرید نفت

۲۳ دی ۹۰: 

آمریکا‌‌

تحریم شرکت‌های چینی و اماراتی مرتبط با نفت ایران

۱۰ دی ۹۰: 

آمریکا

تحریم مؤسسات معامله‌کننده با با‌نک مرکزی

۱۰ آذر ۹۰: 

اروپا‌

تحریم اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای

۳۰‌ آبان ۹۰: 

آمریکا

تحریم نفت و پتروشیمی

۱۰آبان ۹۰: 

اروپا

تحریم ۱۸۰ شخصیت حقوقی ایرانی

مهر ۹۰: 

اروپا

تحریم علیه اشخاص ایرانی به بهانه نقض حقوق‌بشر

۴ بهمن ۹۰: 

آمریکا‌

تحریم بانک تجارت

۱۰ اسفند ۹۰: 

آمریکا‌

تحریم بانک دبی به‌دلیل همکاری با ایران

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد