بیژن‌مقدم در گفتگو با «فردا»:

تلاش حجاریان برای بیدار کردن اصلاح‌طلبان خاموش

کد خبر: 1229584

اخیرا آقای ظریف و روحانی و حجاریان بیشتر صحبت می‌کنند. در حقیقت، تلاش دارند بخش خفته اصلاح‌طلب را فعال کنند و به صحنه بیاورند. البته اشکال ندارد و کار انتخاباتی است. این کنش‌ها نزدیک انتخابات بیشتر می‌شود.

تلاش حجاریان برای بیدار کردن اصلاح‌طلبان خاموش

گروه سیاست فردا: سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح‌طلب که از جمله رادیکال‌ترین نیروهای این جریان است، این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات شروع به شرط و شروط گذاشتن برای مشارکت در انتخابات کرده! این اقدام و رویه او جای تعجب ندارد اما آنچه درباره لزوم استعفای دولت می‌گوید، قابل تامل است. 

برخی معتقدند که او و همفکرانش در جبهه اصلاح‌طلبی با این صحبت‌های جنجالی قصد بیدار کردن طیفی از هواداران سابق خود را دارند که بدون حضور آن‌ها، اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند. برخی دیگر نیز معتقدند هدف حجاریان ایجاد فضای انتخاباتی با تخریب رقیب است. لذا سعی می‌کند دولت را ناکارآمد نشان دهد، در حالیکه سابقه دولت‌های مورد حمایت حجاریان هم چندان مطلوب نیست.

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، درباره اظهارات و موضع اخیر حجاریان، به «فردا» گفت: « مصاحبه ایشان قابل نقد و بررسی است. پیشنهادی که آقای حجاریان داده‌اند، برای زمان آقای روحانی بهتر بود. انتظار این است که آقای حجاریان زمان روحانی این پیشنهاد را می‌داد. الان که جایگاه اصلاح‌طلبان ضعیف شده است، ایشان صحبت از استعفا رئیسی می‌کند.:

وی همچنین گفت: «حجاریان در مصاحبه‌اش تصویر واقعی اصلاح‌طلبان را نشان می‌دهد. ایشان می‌گوید اصلاح‌طلبان در حال حاضر چند دسته‌اند، یک بخش شبه‌اصلاح‌طلب‌اند، یعنی اصلاح‌طلبان دروغین که دنبال نان و اسم می‌گردند. دسته دوم اصلاح‌طلبان آوانگارد نام دارند که تندروها محسوب می‌شوند. بخش سوم اصلاح‌طلبان به اغما رفته‌اند، بخش چهارم که ایشان نگفته به نظر اصلاح‌طلبان اصیل‌اند، یعنی بخشی از این جریان که نسبت به اصول انقلاب باورهایی دارند. حجاریان برای احیای بخش اغما رفته پیشنهاد استعفا رئیسی را داده است.»

وی در ادامه درباره ادعا طرح‌های مدیریتی اصلاح‌طلبان توسط حجاریان گفت: «عجیب است که ایشان می‌گوید ما به‌عنوان جریان اصلاح‌طلب طرح‌های بهتری برای اداره کشور داریم، اگر شما طرحی داشتید که به اینجا نمی‌رسیدیم و در انتخابات می‌توانستند رئیس‌جمهور بهتری داشته باشند. یک مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان بود که جز دعوا و درگیری چیزی حاصل آن نبود. ایشان می‌گویند اصلاح‌طلبان سرکوب‌گر نیستند و میل به خشونت ندارند، اما سؤال این است که چون قدرت ندارند میل به سرکوب ندارند؟»

این فعال سیاسی با اشاره به طیف نزدیک به حجاریان در میان اصلاح‌طلبان یادآور شد: «مصاحبه ایشان را باید از این زاویه نیز تحلیل کرد که حجاریان به‌عنوان یک تئوریسین به بخش آوانگارد اصلاح‌طلبان نزدیک است. فردی مانند ایشان باسابقه کار اطلاعاتی و امنیتی وجوه دیگری نیز دارد، شما مصاحبه ایشان را در زمان آقای خاتمی ببینید که چه مقدار دنبال تصفیه بودند. این جریان وقتی قدرت داشته باشد اتفاقاً خشن است. خود ایشان همین رفتار‌ها را تئوریزه می‌کرد. متأسفانه حافظه‌های تاریخی ضعیف است؛ من خواهش می‌کنم مصاحبه‌های ایشان را در سال 76 ببینید آنگاه قضاوت کنید که کدام طیف خشن است.»

مقدم درباره کارکرد انتخاباتی پیشنهاد حجاریان در رابطه با استعفا رئیسی گفت: «جریان اصلاح‌طلب به طور طبیعی ترجیح می‌دهد نزدیک انتخابات فعال‌تر شود و چهره‌های مطرح‌شان بیشتر صحبت کنند.مثلا الان آقای ظریف و روحانی و حجاریان بیشتر صحبت می‌کنند. در حقیقت، تلاش دارند بخش خفته اصلاح‌طلب را فعال کنند و به صحنه بیاورند. البته اشکال ندارد و کار انتخاباتی است. به نظر من این صحبت‌ها برای بیدار کردن اصلاح‌طلبان خاموش است. این کنش‌ها نزدیک انتخابات بیشتر می‌شود.

مقدم درباره مرزبندی‌های اصلاح‌طلبان اظهار داشت: جریان اصلاح‌طلب حتی حاضر نیست مرزبندی خود را با اپوزیسیون مشخص کند. اصلاح‌طلبان باید اعلام کنند که با آن‌ها نسبتی ندارند. هرچند جریان اپوزیسیون اصلاح‌طلبان را از اول قبول نداشت و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد