معاندان در نقطه‌ای عقب‌تر از پارسال

کد خبر: 1245043

اغتشاشات مهرماه۱۴۰۱ بهار اپوزیسیون بود، اما شرایط آن‌ها امروز به جایی رسیده که حتی غرب هم باورشان ندارد و رهای‌شان کرده است.

معاندان در نقطه‌ای عقب‌تر از پارسال

به گزارش مهر، اعتراضات و اغتشاشات مهرماه۱۴۰۱ بهار اپوزیسیون بود؛ اپوزیسیونی که تلاش داشت با موج‌سازی و موج‌سواری ورق را به نفع خود برگرداند، اما شرایط این بار هم مثل همیشه آنگونه که آن‌ها فکر می‌کردند پیش نرفت.

اپوزیسیونی متشکل از سلطنت‌طلبان، تجزیه‌طلبان، گروه‌هایی با سابقه تروریستی علیه هموطنان (منافقین)، جمهوری‌خواهان و دسته جدیدی به نام اپوزیسیون کاسبکار (که با گرفتن پروژه به خاطر پول علیه کشورشان فعالیت می‌کردند) یک ائتلاف شتر، گاو، پلنگی را شکل دادند که هیچ‌گاه نتوانستند خواسته مردم ایران را نمایندگی کنند و با وجود آنکه شعارشان دموکراسی و آزادی بود، اما نسخه‌شان برای مردم و ایران، جنگ، تحریم و تجزیه بود.

دشمن فاز‌های مختلفی را در این بحران پیاده کرد؛ از پمپاژ سنگین احساسات و عواطف برای جریحه‌دار کردن وجدان جامعه شروع کرد و بلافاصله به صورت مکمل با طرح قبلی پروژه کهنه کشته‌سازی کلید خورد؛ پروژه‌ای که این بار کانون توجه خود را به دختران جوان تغییر داده بود.

پنج رسانه معاند فارسی‌زبان بی‌بی‌سی‌فارسی، ایران‌اینترنشنال، صدای‌امریکا، رادیوفردا و من‌وتو و صفحات مجازی آنها، تنها در ۲۵روز اول اغتشاشات (از ۲۵شهریور سال گذشته) ۷ هزارو ۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کردند.

همزمان در خارج از کشور، ضدانقلاب سعی بر راه‌انداختن یک اجماع جهانی علیه ایران داشت، همچنانکه در بحبوحه اغتشاشات، روزنامه واشنگتن‌پست فاش کرد فرماندهی نظامی سنتکام امریکا، تعداد زیادی حساب جعلی مجازی را بر ضدایران سازماندهی کرده است تا از این طریق ناآرامی‌ها را هر چه بیشتر تحریک کند. افشای این خبر پنتاگون را وادار به واکنش کرد، به گونه‌ای که کالین کال، معاون پنتاگون مأمور شد در این باره از سنتکام حسابرسی کند و توضیح بخواهد. «کیت کالنبرگ» روزنامه‌نگار در این زمینه با اشاره به این خبر، اغتشاشات در ایران را نشانه جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده با حمایت غرب بر ضدایران دانست.

وزیر کشور در همان زمان با اشاره به تلاش رسانه‌های غرب و امریکا برای آسیب‌زدن به انقلاب و مردم با ارائه آماری در این زمینه گفت: در ایالات‌متحده طی یک هفته هزارو ۵۰۴ مقاله، در انگلستان در عرض ۹روز ۷۲۰مقاله، درآلمان ۸۳۰مقاله، در فرانسه ۶۵۵مقاله، در اسپانیا ۲۰۷مقاله و در ایتالیا ۴۹۷مقاله در رابطه با خانم مهسا امینی نوشته شد.

شبکه امریکایی‌CNN هم در گزارشی درباره یکی از هشتگ‌ها با عنوان مهسا امینی نوشته بود: مشخص شده این هشتگ که ۵۲میلیون بار توئیت شده، از سوی یکی از کمپین‌ها دستکاری شده و حتی روبات‌ها در آن دست دارند.

در این میان از تمام اپوزیسیون و ظرفیت‌های آن استفاده کردند، نیرو‌های بسیاری را به میدان آوردند، سلبریتی‌ها و افراد مشهور را خرج جنبش زن، زندگی، آزادی کردند تا بتوانند ماهی‌های خود را از آن صید کنند. بمباران خبری علیه کشور و درخواست‌های مکرر برای حضور میدانی و اغتشاشگران در کف خیابان‌ها در کنار فراخوان‌های گسترده برای اعتصاب‌ها از دیگر اقدامات دشمنان و معاندان بود که هر یک یکی پس از دیگری با شکست مواجه شد.

اتوبوس شورای همبستگی راه نیفتاده متوقف شد

تشکیل شورای همبستگی به رهبری رضا پهلوی و تعدادی کوتاه‌قامت سیاسی اتوبوسی بود که با سروصدا به حرکت درآمد، اما هنوز سرعت نگرفته با چند ترمز سخت مسافرانش را پیاده کرد تا نشان دهد اپوزیسیون به ظاهر آزادی‌خواه تحمل همراهان خود را هم ندارد و حتی نمی‌داند با خود چندچند است. دعوای میان اسماعیلیون و پهلوی در همین راستا بود. این در حالی بود که سفر رضا پهلوی، لیدر این شورا به سرزمین‌های اشغالی آن هم در اوج التهابات داخلی در رژیم‌صهیونیستی موجب ناراحتی و رنجش تازه طرفداران هیجان‌زده آن‌ها شد و دریافتند نمی‌توانند روی دیوار بازمانده پهلوی یادگاری بنویسند.

هرچند آتش بروز ناآرامی‌های داخلی موجب شد جماعتی از این نمد برای خود کلاه‌ها بدوزند. سلبریتی‌هایی مانند علی کریمی یا تعدادی مخالف گمنام فرصت یافتند به امریکا و سایر کشور‌های غربی بروند یا از دمیدن آتش اختلافات صاحب موقعیت مالی و اجتماعی مناسبی در غرب شوند. در واقع در یک سال گذشته شاهد شکل‌گیری طیف جدیدی از اپوزیسیون به اسم اپوزیسیون کاسبکار بوده‌ایم که نه با هدف ایدئولوژیک بلکه به خاطر پول علیه ایران فعالیت می‌کنند. اما با آرام‌شدن خیابان‌های ایران و جداشدن صف معترضان از اغتشاشگران و حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن، غرب از مواضع خود عقب‌نشینی کرد تا جایی که تلاش اپوزیسیون حتی برای جلب‌نظر اربابان خود برای تحریم سپاه یا تعطیل‌کردن سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های غربی ناکام ماند و همکاری دولت‌های اروپایی از جمله بلژیک در استرداد زندانیان با تهران، تیر خلاصی بر اینگونه فعالیت اپوزیسیون بود.

در ادامه نیز تهدید منافقین در آلبانی و حمله به مقر آنان از سوی پلیس این کشور، خواب هپروت را از سر اپوزیسیون پراند که زمان مصرف‌شان برای دولت‌های غربی پایان یافته است. همچنانکه اخیراً مصی علینژاد در سخنانی اظهار داشته که کاخ سفید به او توصیه کرده هویتش را تغییر دهد و پنهان شود چراکه نمی‌توانند از او حفاظت کنند.

خانه به‌دوشی اینترنشنال

از سویی پس از ازهم‌پاشیدگی شورای همبستگی با آغاز تنش‌زدایی میان تهران و ریاض شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال ضمن مهاجرت از انگلستان به امریکا مجبور به تعدیل نیرو‌های خبره خود شد. خروج «سیما ثابت» از این شبکه در راستای کاهش زیر پوستی و اجباری تندروی این شبکه از ساخت برنامه‌های تند و افراطی خود بود؛ مجری‌ای که تجزیه‌طلبان و تروریست‌ها پای ثابت برنامه‌های او بودند. سیما ثابت در پاسکاری هماهنگ با عنصر تجزیه‌طلب در رابطه با احزاب تروریستی اقلیم کردستان عراق، به معنای شاهد عینی، از هر پروتکل و پوشش خبرنگاری فاصله گرفت و با توهم لیدری آشوب، این شبکه را به بازوی رسانه‌ای بنیاد‌ها و گروه‌های تروریستی مبدل کرد.

در این جنگ ترکیبی کشور‌هایی که به دنبال تضعیف و فروپاشی ایران بودند، به سوی ایران آمدند و با همگرایی روابط خود را اصلاح کردند. ریاض در توافقی موسوم به توافق پکن، روابط خود را با تهران از سر گرفت و دیگر کشور‌های عربی نیز خواهان برقراری روابط با کشورمان شدند. پس از آن نیز ایران با استقبال جدی اعضا، عضو شانگ‌های و سپس عضو پیمان بریکس شد تا گام‌های بلندی را برای آینده خود بردارد.

مذاکره تبادل زندانیان نیز با فروکش کردن اغتشاشات میان ایران و امریکا آغاز شد تا در نهایت در هفته جاری شاهد انتقال زندانیان و واریز پول به حساب ایران باشیم؛ مذاکراتی که مقدمه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها خواهد بود که پیش‌خبر‌های آن از سوی برخی رسانه‌های غربی منتشر شده است.

مخالفان در نقطه‌ای عقب‌تر از سال گذشته

حال نه تنها زمستان تمام شد و روسیاهی به ذغال ماند بلکه خود اپوزیسیون نیز یکدیگر را نقد کرده و بر قدرت جمهوری اسلامی و ناتوانی خود معترف شده‌اند. همچنانکه سردبیر شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی «حسین باستانی» گفته است: اپوزیسیون از فرصت تاریخی مرگ مهسا امینی نتوانست استفاده کند و حتی اگر اغراق نباشد باید گفت که اکنون آن‌ها در نقطه‌ای عقب‌تر از گذشته قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اپوزیسیون به لحاظ تجربه همکاری و تجربه تشکیلاتی و حتی تأثیرگذاری در جامعه بین‌المللی تناسبی با جنبشی که در ایران وجود داشت، نداشته است. اپوزیسیون خیال کرد براندازی در ایران خیلی ساده است و کار را تمام‌شده فرض کرده بود.

عبدالله مهتدی، سرکرده گروهک کومله نیز که قصد داشت با سوءاستفاده از التهابات سال گذشته پروژه تجزیه ایران را پیش ببرد، اخیراً در جلسه داخلی احزاب تجزیه‌طلب کرد گفته است به شرفش قسم می‌خورد که چطور قصد داشته بزرگ‌ترین ائتلاف ضدایرانی را دور خود جمع کند، اما اعتراف هم می‌کند که «بزرگ‌ترین فرصت تاریخی» را از دست داده‌اند. سرکرده این گروهک تروریستی همچنین در اعترافی می‌گوید: «جمهوری اسلامی از مخالفانش عاقل‌تر و دوراندیش‌تر بود که توانست ائتلاف ضدایرانی را نابود کند.»

بی‌تردید اشکالات و ضعف‌هایی در داخل بوده است که مخالفان توانستند از آن سوءاستفاده کنند، اما نکته‌ای که بسیار مهم است آن است که ما بتوانیم با واقع‌بینی و کارآمدی این ضعف‌ها را برطرف بکنیم. ریشه‌یابی و حل سریع مشکلات اقتصادی از یک سو و در عین حال موضوع توجه به آزادی‌های مشروع که از طرف رهبری انقلاب بر آن تأکید شده است، می‌تواند بسیاری از موضوعات روی‌زمین‌مانده را مرتفع کند.

در واقع می‌توان گفت رهبری انقلاب در ادامه ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، موضوع آزادی‌های مشروع را به صورت جدی‌تر مورد تأکید قرار دادند. هر چند ایشان در گذشته هم تأکیداتی بر این امر مهم داشتند، بنابراین لازم است مسئولان با شجاعت و دوراندیشی و کمی فراغت از روزمرگی‌ها، افق‌های دوردست را ببینند و به دنبال حل مسائل جدی کشور باشند.

همچنین از دیگر موضوعاتی که باید به صورت جدی و ضربتی روی آن کار کرد، جهاد تبیین و جنگ شناختی و افزایش سواد رسانه‌ای در کشور است؛ امری که می‌تواند یکی از پاشنه‌های مهم آشیل کشور را سامان دهد تا دشمنان با اشراف رسانه‌ای بتوانند از این ضعف کشور نهایت استفاده را ببرند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد