دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

یک سال بعد از آشوب

کد خبر: 1244840

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

یک سال بعد از آشوب

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

شریعتمداری: از برجام و ان‌پی‌تی خارج شویم

تروئیکای اروپایی در بیانیه اخیرشان اعلام کرده‌اند که ‌تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک ایران را که بر اساس متن برجام، قرار بود ۱۸ ماه اکتبر/۱۰ مهرماه‌، منقضی شود لغو نخواهند کرد‌. موضعی که حمایت آمریکا را نیز به دنبال داشته است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: آمریکا از برجام خارج شده است و آقای عراقچی پیش از خروج آمریکا گفته بود اگر آمریکا از برجام خارج شود، دیگر برجامی باقی نخواهد بود. اما آمریکا خارج شد و ما همچنان در برجام باقی ماندیم! گفتنی است پیش از این در کیهان تاکید کرده بودیم که برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و آمریکا هرگز از آن خارج نشده و این امتیاز بزرگ را که با فریب تیم هسته‌ای کشورمان به دست آورده است از دست نمی‌دهد. ادامه حضور ما در برجام یاد‌آور حکایت آن سخنرانی است که با چشمان بسته سخنرانی می‌کرد و مستمعین یکی پس از دیگری سالن سخنرانی را ترک کرده و رفته بودند ولی او همچنان به سخن ادامه می‌داد! چرا باید در برجامی که عملاً وجود ندارد و در معاهده NPT که بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک کشورمان است حضور داشته باشیم؟! در ماده ۱۰ معاهده «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای،‌NPT » تصریح شده است در صورتی که یکی از کشورهای عضو، حضور خود در NPT را با منافع ملی و حاکمیتی خود در تعارض ببیند، می‌تواند از آن خارج شود... پس منتظر چه هستیم؟! آمریکا که رسماً و اروپا نیز عملاً از برجام خارج شده‌اند. روسیه و چین هم که معارض ما نبوده‌اند. بنابراین ما در کدام برجام مانده‌ایم؟! انتظار دارید آمریکا و اروپا با چه زبانی مرگ برجام را اعلام کنند که باور کنیم؟!

 

گزارش جوان از اعتصاب‌های دروغین و گاف بی‌بی‌سی

اوضاع مثل دیگر روزهای تعطیل بود اما در رسانه‌های اپوزیسیون غوغایی برپا بود گواینکه فضای شهرهای ایران ملتهب است.

روزنامه جوان در این باره گزارش داده: صفحات مجازی براندازان همان بازی دروغین سال گذشته را تکرار کرد و با نمایش تعطیلی مغازه‌ها، آن را پاسخ مثبت مردم به فراخوان خود برای اعتصاب سراسری تعبیر کردند. در حالی که از یک هفته قبل و زمانی که فراخوان اعتصاب را منتشر کردند، با این تذکر در بخش نظرات صفحات خود روبه‌رو شدند که شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ در سراسر ایران، به دلیل شهادت امام رضا علیه‌السلام تعطیل رسمی و مغازه‌ها و بازار‌ها تعطیل است. در جریان شور و حال کذایی براندازان برای نمایش اعتصاب در روز تعطیل، گاف بی‌بی‌سی فارسی، میزان صداقت آن‌ها را در انتشار اخبار نشان داد. بی‌بی‌سی فارسی روز گذشته در ضمن خبری مدعی شد که «نیرو‌های امنیتی و مأموران حکومتی سعی دارند جلوی تجمع مردم را بگیرند و مغازه‌ها را وادار می‌کنند ببندند.» یعنی از سویی براندازان مدعی تعطیلی بازار به دلیل اعتصاب بودند و از سویی دیگر، بی‌بی‌سی معتقد بود مأموران مغازه‌دار‌ها را مجبور به تعطیلی کرده‌اند؛ و جالب اینکه همه این ادعا‌ها در خصوص روزی بود که در ایران تعطیل رسمی است.

 

بررسی پس‌لرزه آشوب۱۴۰۱ در اقتصاد کشور/ از زیان کسب و کارهای اینترنتی تا خسارت در بخش فرهنگ

از آنجایی که اقتصاد در ثبات و آرامش است که رشد می‌کند و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به دنبال ویژگی ثبات و امنیت هستند هرگونه التهابی در این حوزه اثر منفی خود را بر جای می‌گذارد.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: در آشوب‌های سال گذشته شاهد افت شاخص سهام بودیم. همچنین برخی کالاها و خدمات که توسط کشورهای غربی قابل تحریم نبودند اعلام می‌شد که از خرید آنها توسط مردم جلوگیری شود تا زیان اقتصادی بیشتر شود. به دلیل وجود ناامنی در کشور، برنامه بسیاری از کنسرت‌ها دستخوش تغییر شد و به این بخش آسیب زیادی وارد کرد. همچنین مخاطبان سینما به یک‌سوم کاهش پیدا کرد که این رویه نیز هنوز ادامه دارد. سال گذشته نیروهای انتظامی و امنیتی برای این‌که بتوانند به اغتشاشات پایان دهند، مجبور به اجرای محدودیت اینترنت شدند. کسب و کارهای اینترنتی روزانه حدود صدمیلیارد تومان گردش مالی داشتند که تداوم تعطیلی آنها باعث شد زیان حدود هزار میلیارد تومانی را متحمل شوند. بسیاری از شعب بانک‌ها به آتش کشیده شدند که هزینه آنها در ترازنامه بانک‌ها قابل مشاهده است. از اواخر شهریور سال گذشته تا بهمن ماه۱۴۰۱ روند قیمت دلار و سایر کالاها و خدمات افزایشی طی شد که این موضوع نابسامانی اقتصاد و همچنین انتظارات تورمی را به دنبال داشت.

 

مدیرمسئول صبح نو: هدف اصلی ضدانقلاب، تهدید امنیت روانی و ایجاد احساس براندازی در جامعه بود/ جامعه منتظر تحولات اقتصادی و کارآمدی نهادهاست

سعید آجورلو، مدیرمسئول صبح نو در سرمقاله این روزنامه نوشته: مجموعه حوادث پاییز و زمستان ۱۴۰۱ نشان داد که ماجرای گشت ارشاد چیزی بیشتر از یک بهانه نبود و اطراف موضوع در سطح دولت‌های غربی و اپوزیسیون ایران، طرح و نقشه براندازی در سر داشتند و به همین واسطه نیروهای عملیاتی داخلی را برای چنین هدفی تجهیز کرده بودند. این هدف با دو روش موازی «تروریسم رسانه‌ای» و «تروریسم خیابانی» دنبال شد تا از طرفی ذهن بخشی از جامعه ایران به تسخیر براندازان درآید و از سوی دیگر امنیت فیزیکی جامعه به چالش کشیده شود. هدف اصلی طراحان، ایجاد احساس براندازی در جامعه بود و در این مسیر این‌بار به‌جای چهره‌های سیاسی، شبکه سلبریتی‌ها به میدان آمد و این احساس را به جامعه القا کرد. چنان فضای رعب‌انگیزی میان سلبریتی‌ها ایجاد شد که چهره‌های تلویزیونی چون مهران مدیری و رامبد جوان مواضع تندی گرفتند و در روزهای ابتدایی، بر شعله‌های آتش باد زدند. دقیقا در دورانی که هنرمندان و چهره‌های سرشناس می‌توانستند جامعه را آرام کنند، راه وارونه را انتخاب کردند و بخشی از روند ناآرامی‌ها شدند. اگر در فاز اول، هدف تسخیر ذهن و ادراک جامعه بود، هدف فاز دوم، تبدیل‌کردن اعتراض به خشونت با ادبیات دفاع مشروع بود به‌نحوی‌که خشونت و رادیکالیسم از پشتوانه اجتماعی برخوردار شود. چنین برنامه‌ریزی گسترده و چندلایه‌ای که رهبر انقلاب از آن به مهندسی دشمنان تعبیر کردند؛ اما در محاسبات خود، تدابیر جمهوری اسلامی و واکنش جامعه را به‌درستی تحلیل نکرده بود. برخلاف نمایش وحدت اپوزیسیون که بنا داشت تصویری از آلترناتیو حکومت بسازد، یک سال بعد، این ائتلاف ساختگی تبدیل به دشمنی طیف‌های مختلف اپوزیسیون علیه یکدیگر شده؛ به‌نحوی‌که سلطنت‌طلبان به اسماعیلیون بدوبیراه می‌گویند، فرقه رجوی به پهلوی ناسزا می‌گوید، بنیادی به خاموشی رفته، علی‌نژاد از تغییر هویتش به خواسته دولت آمریکا سخن می‌گوید، مسعود بهنود لقب حیوان به پهلوی می‌دهد و مهتدی از اختلاف‌ها پرده برمی‌دارد و جمله‌ای مهم می‌گوید؛ جمهوری اسلامی از مخالفانش عاقل‌تر است. جمهوری اسلامی بزرگ‌تر و قوی‌تر از نقشه‌های دشمنانش است، نگاه ساده‌انگارانه غرب و آمریکا به ایران بیشتر از قبل جنبه واقعی گرفته است. اپوزیسیون ایران یک کشتی سوراخ و تکه‌پاره شده است و درعین‌حال جامعه منتظر تحولات اقتصادی و کارآمدی نهادهای مختلفی است که وظیفه ساماندهی به امور معیشتی و رفاهی مردم را دارند.

 

جوان: مردمی که مشکل اقتصادی دارند احساس کردند شعارهای غائله ۱۴۰۱ برای حل مساله آنان نیست/ ماجرا جمع شد اما حل نشد

به‌رغم تبلیغات و دعوت‌های پرحجم ضدانقلاب اما ناآرامی‌های سال گذشته با استقبال و همراهی مردم روبرو نشد و به همین دلیل پروژه‌های براندازان یکی پس از دیگری به شکست انجامید.

روزنامه جوان با طرح این سوال که چرا مردم به غائله ۱۴۰۱ نپیوستند، نوشته: مردمی که مشکل اقتصادی دارند احساس نکردند شعار‌ها و رفتار در راستای حل مسئله آنان است. پیوستگی کم‌نظیر اپوزیسیون با غرب و ورود شخصیت‌های غربی به موضوع حس بیگانه‌ستیزی ایرانیان را زنده کرد و مردم متوجه شدند همه دنیای غرب به میدان آمده و آیا این برای مهساست؟ محوریت شخصیت‌های نازل به عنوان رهبران انقلاب دلیلی دیگر بود. کسانی که نه شخصیت دارند، نه ایده و تئوری و نه سابقه‌ای در سختی کشیدن (از خصایص رهبران انقلابی) محور شده بودند. محوریت پول و رسانه سعودی عامل بازدارنده دیگری بود. عظمت ایرانی به خود اجازه نمی‌داد که یک خانواده بسته بخواهد با پول و رسانه برای ایرانیان آزادی و دموکراسی به ارمغان بیاورد و این حس تحقیر در رأس مسائل بود. ورود تجزیه‌طلبان به داستان و اصولاً مطالبه تجزیه، تحریم و جنگ از عوامل بسیار مهمی بود که مردم را از همراهی برحذر داشت. ماجرا جمع شد و مردم نپیوستند، اما حل نشد. نوبت حاکمیت است که برای حل مسائل مردم همه راه‌های ممکن و مشروع را طی نماید و ملت را قدر بداند و به آن پاسخ گوید. تیم ویژه رئیس‌جمهوری نیز نتایج تحقیقات خود را اعلام نماید و پرونده مهسا از نظر حقوقی به انجام برسد و بسته شود. در آن‌سوی ماجرا اپوزیسیون نسبت به شهریور ۱۴۰۱ عقب‌تر رفته است. جمهوری اسلامی باید انگیزه، انگاره‌ها و زخم‌هایی را که بین مردم و دشمن پل ایجاد می‌کند با کارآمدی خود حذف کند.

 

خراسان: نقض تعهد آمریکا در قبال ایران را جبران کردید و حالا طلبکار ایران هستید؟ 

تروئیکای اروپا اعلام کرده که قرار نیست به برداشتن تحریم‌های موشکی ایران در چارچوب بندهای «غروب آفتاب برجام» عمل کند‌.

روزنامه خراسان در این باره نوشته: باید از اروپا پرسید استدلال قانونی شما طبق برجام یا قطعنامه 2231 برای کاهش تعهداتتان چیست؟ آیا شما نقض تعهد آمریکا در قبال ایران را جبران کردید و حالا طلبکار ایران هستید؟ آیا روال کمیسیون مشترک را طبق ماده 36 طی کردید که حالا بخشی از تعهداتتان را کنار می‌گذارید؟ در حالی که پاسخ هر دوی این سوال‌ها منفی است به نظر می رسد اروپا با وجود همه ادعاهایی که در خصوص رعایت حقوق بین الملل دارد، در این موضوع بدعت خطرناکی را پایه گذاری می کند که می تواند عواقب بدی در برجام و سایر تعهدات بین المللی داشته باشد کما این که ایران نیز در بیانیه وزارت خارجه خود اعلام کرده این رفتار اروپا در صورت عملی شدن بدون پاسخ مناسب و متناسب نخواهد ماند.

 

روزنامه اصلاح‌طلب: اضطراب و افسردگی نتیجه اعتراضات سال گذشته بود

با گذشت یک سال از ناآرامی‌های سال گذشته سرگشتگی و ناامیدی مفرط بر اردوگاه اپوزیسیون سایه افکنده و اصلاح‌طلبان رادیکال که انتظار می‌کشیدند تا نفعی از آشوب‌ها نصیبشان شود در شرایط فقدان چشم‌انداز به‌سر می‌برند. با این وجود سعی آنها بر این است که افسردگی و یاس خود را به عموم جامعه نسبت دهند.

در این شرایط روزنامه هم میهن نوشته: شواهد روشن نشان می‌دهد که در جریان آن اعتراضات سال گذشته و پس از آن، بیماری‌های اضطرابی خیلی تشدید شده بود و اکنون که از شدت حوادث کاسته شده است، بیماری در قالب افسردگی ناشی از ناامیدی و ناکامی تشدید شده است. این نوع بیماری‌ها علاوه بر آثار مخرب روانی، عوارض سوءجسمی نیز دارند و در امید به زندگی اثر خیلی منفی می‌گذارند. اگر این واقعیت جامعه خود را در کنار شاخص‌های جهانی درباره میزان شادی مردم کشورهای جهان قرار دهیم، متوجه می‌شویم؛ جامعه‌ای که دچار اضطراب، افسردگی، ناکامی و فقدان شادی باشد، مستعد برداشتن گام‌های روبه‌جلو نیز نخواهد بود. بنابراین، پیش از هر اقدامی باید کوشید که روحیه عمومی بازیابی شود و نشاط و امید به آنان تزریق گردد. شرایط تورمی بالا و فقدان چشم‌انداز و امید نسبت به آینده، این بیماری‌ها را تشدید کرده است.

 

همشهری: 80 درصد مردم آرزو داشتند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند/ تنها راه ضدانقلاب برای مبارزه با انقلاب،‌ مبارزه با دین است

در هر مناسبت مذهبی بیش از قبل مشخص می‌شود که تحلیل‌های ضدانقلاب و برخی روشنفکران و جریان‌های سیاسی درباره سطح اعتقادات و ایمان مردم چقدر به خطا رفته است.

روزنامه همشهری در این ارتباط نوشته: با 4میلیون‌و200هزارنفر در راهپیمایی اربعین رکورد زائران ایرانی شکسته شد. نظرسنجی همشهری نشان می‌داد 75درصد مردم آرزو داشتند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. البته این آمار در نظرسنجی اعلامی وزارت علوم 80درصد بود. رکورد زائران امام رئوف شکسته شد و از مرز 5میلیون نفر گذشت. روی دیگر رکوردشکنی‌های معنوی، بلوغ ضدانقلاب است. ضدانقلاب امروز فهمیده است برای مبارزه با انقلاب تنها یک راه پیش‌رو دارد و آن‌هم مقابله با دین و اهل‌بیت است. در دهه70 بسیاری از کسانی که امروز در لباس ضدانقلاب خارج‌نشینند، در رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی، خبرنگار و یا مدیر رسانه‌ای بودند. آن روزها در لباس دین با انقلاب مقابله می‌کردند. امروز به‌واسطه رشد جامعه مومن ایرانی، دشمن هم به این بلوغ رسیده است که باید شمشیر را از رو بست و از نقاب نفاق خارج شد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها