«فردا» گزارش می‌دهد:

ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان میانه‌رو با اعتدالی‌ها؟

کد خبر: 1252212

به نظر می‌رسد احزاب کارگزاران، ندای ایرانیان، مردم‌سالاری و اعتماد ملی فارغ از تصمیم رادیکال‌ها با اعتدالی‌ها به ائتلافی انتخاباتی برسند.

ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان میانه‌رو با اعتدالی‌ها؟

گروه سیاست سایت فردا: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، خطوط و روش‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی بیشتر روشن می‌شود. مشخصا تا اینجای کار معلوم است که شکافی مهم در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و گویا هیچ طرف قادر نیست طرف دیگر را جذب خود کند. از یک سو رادیکال‌ها با محوریت حزب اتحاد ملت ایستاده‌اند که می‌گویند باید در انتخابات شرکت نکرد و به سیاست عدم مشارکت را پیش گرفت و از آن سو میانه‌روهایی مانند احزاب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، مردم‌سالاری و اعتماد ملی ایستاده‌اند که باور به مشارکت فعال در انتخابات دارند و نیروهایشان هم نامزد انتخابات شده‌اند. در این بین به نظر می‌رسد سید محمد خاتمی هم نزدیک به رادیکال‌ها شده است.

با این اوصاف آنچه از شواهد و قرائن به دست می‌آید این است که میانه‌روها نمی‌توانند همراه با جبهه اصلاحات شوند زیرا در جبهه اصلاحات قدرت در اختیار اتحادی‌هاست و البته خاتمی هم پشت رادیکال‌ها قرار دارد. به همین دلیل و از آنجایی که کارگزاران و دیگر احزاب میانه‌روی اصلاحات بنای شرکت در انتخابات دارند، می‌خواهند ائتلافی با اعتدالی‌ها برقرار کنند. محور اعتدالی‌ها هم حزب اعتدال و توسعه است که نزدیک‌ترین تشکیلات به حسن روحانی است. چنین ائتلاف احتمالی برای نزدیکان روحانی هم خوب به نظر می‌رسد زیرا آنها به طور مستقل پایگاهی اجتماعی ندارند. البته که در میان اصولگرایان هم هیچ جایگاهی ندارند. بنابراین اعتدالی‌ها زمانی می‌توانند به توفیق برسند که ائتلاف کنند.

اصلاح‌طلبان میانه‌رو می‌خواهند در این بین از آنچه در انتخابات سال98 برایشان رخ داد جلوگیری کنند. در سال98 کارگزاران در شرایطی که مانند امروز رادیکال‌ها تحریم انتخابات را برگزیدند، لیست مستقل خود با عنوان «یاران هاشمی» را ارائه داد؛ لیستی که نتوانست به توفیق برسد. حالا کارگزاران می‌خواهد با دستی پرتر وارد انتخابات شود و در ائتلاف چند حزب همسو با خودش و البته در ائتلاف با نزدیکان روحانی مسیری مستقل از رادیکال‌های اصلاحات را طی کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد