«فردا» گزارش می‌دهد:

چگونه تکثر سیاسی در انتخابات به مشارکت حداکثری می‌انجامد؟

کد خبر: 1265366

شورای نگهبان و همه نهادهای برگزارکننده انتخابات می‌توانند با تسهیل حضور‌ طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند.

چگونه تکثر سیاسی در انتخابات به مشارکت حداکثری می‌انجامد؟

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا غلامعلی حدادعادل در سخنانی گفته است: «طرز تصمیم‌گیری شورای نگهبان روی مشارکتِ انتخابات اثرگذار است. مردم خوششان نمی‌آید که سخت‌گیری بیش از حد شود».

این سخنان متعاقب فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت بازبودن فضا برای حضور جناح‌ها و گرایش‌های مختلف در انتخابات است. ایشان در دومین روز از ماه جاری فرمودند: «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند».

رهبر انقلاب در جای دیگری از سخنان خود مطرح کردند که «رقابت یعنی همه بتوانند تبلیغات کنند؛ البته تبلیغات غیر از دروغ‌گفتن، تهمت‌زدن و وعده خلاف‌دادن است. تبلیغات یعنی بیان دیدگاه‌ها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت».

این سخنان نشان می‌دهد برگزاری انتخاباتی پر شور در گرو حضور سلایق مختلف سیاسی است و اگر مسیر برای حضور گروه‌ها، طیف‌ها و جناح‌های سیاسی به هر طریقی بسته شود، طبیعی است که مردم نیز نامزدهای نزدیک به خود را در انتخابات مشاهده نمی‌کنند و متعاقبش رغبت چندانی برای حضور در انتخابات نخواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین نهادهایی که به طور مستقیم بر میزان حضور متنوع سلایق سیاسی در انتخابات می‌تواند مؤثر باشد، شورای نگهبان است. شورای نگهبان به ویژه در این دوره از انتخابات که حضور حداکثری مردم بسیار با اهمیت است می‌تواند با نگاهی موسع به بررسی صلاحیت‌ها مبادرت ورزد. البته این به آن معنا نیست که هر فردی بتواند در انتخابات شرکت کند؛ چه آنکه وظیفه راستین شورای نگهبان صیانت از حقوق مردم در انتخابات است و پر واضح است وقتی فردی دارای مشکلات کیفری یا فردی که عداوتش با نظام و مردم ثابت‌ شده است وارد انتخابات و سپس وارد مجلس شود، دودش اول از همه به چشم خود مردم می‌رود و کشور در مسیر هرج و مرج قرار می‌گیرد؛ بنابراین شورای نگهبان باید بر اساس قانون مانع حضور افراد بدنام در انتخابات شود اما مقصود آن است که اگر افرادی متعهد به انقلاب، نظام، رهبری و قانون اساسی باشند اما سلیقه متفاوتی در حوزه سیاست داشته باشند یا جزو منتقدان محسوب شوند، اشکالی ندارد که بتوانند خود را در معرض رأی مردم قرار دهند؛ چه آنکه همواره تکثر عقاید سیاسی و آزادی در جمهوری اسلامی زمینه‌هایی وجه جمهوریت نظام را فراهم کرده است.

از سوی دیگر تکثر سلایق سیاسی می‌تواند باعث تشکیل مجلسی قوی شود؛ مجلسی برآمده از رأی اکثریت مردم.‌در این شرایط تصویب قوانین و اجرای آن از سوی قوه مجریه بسیار از سوی مردم پذیرفتنی‌تر می‌شود زیرا مردم هر قانونی را ناشی از رأی خود می‌بینند.

در نهایت هم، همه می‌دانیم مشارکت حداکثری در انتخابات باعث تقویت پایه‌های نظام اسلامی می‌شود و پاسخی دندان‌شکن به دشمنان انقلاب است و وقتی در این شرایط یکی از زمینه های تحقق مشارکت بالا حضور‌ طیف‌هایی مختلف سیاسی در انتخابات و رقابتی‌شدن انتخابات است، طبیعی است شورای نگهبان و همه نهادهای برگزارکننده انتخابات باید در چنین مسیری قرار گیرند تا هم فرمایشات مقام معظم رهبری محقق شود و هم منافع ملی.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد