«فردا» گزارش می‌دهد:

در رد شبهه رسانه‌های معاند؛ انتخابات به مثابه رفراندوم نیست

کد خبر: 1269245

میزان مشارکت به عوامل متعددی مربوط است و نمی‌توان گفت اگر میزان مشارکت قدری پایین باشد میان مردم و حاکمیت گسست ایجاد شده است.

در رد شبهه رسانه‌های معاند؛ انتخابات به مثابه رفراندوم نیست

گروه سیاست سایت فردا: بی‌تردید مهم‌ترین دغدغه در امر انتخابات حتی فراتر از اینکه چه جناحی بیشترین سهم از کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرد، مشارکت بالای مردم در انتخابات است زیرا با مشارکت حداکثری مردم می‌توان امید داشت که مجلسی مقتدر و کارآمد تشکیل شود. گرچه این گزاره درست است اما مشارکت در انتخابات همواره و در همه کشورهای دنیا امری نسبی است و نمی‌توان این مهم را تک علتی تفسیر کرد.

اکنون که کمی بیشتر از دو ماه به انتخابات باقی است، رسانه‌های آن سوی مرزها سعی دارند چنین القاء کنند که اگر مشارکت انتخاباتی پایین باشد، به این معنی است که میان مردم و حاکمیت گسست ایجاد شده است؛ این در حالی است که در کشورهای مدعی دموکراسی غربی به ندرت پیش می‌آید میزان رأی دهندگان بیش از 50درصد باشد اما همان کشورها با همان میزان رأی در انتخابات‌هایشان خود را مظهر دموکراسی معرفی می‌کنند در صورتی که در ایران بیش از چهاردهه است که انتخابات در زمان مقرر خودش اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان، شوراها و... برگزار شده و هیچ تخطی‌ای در برگزاری انتخابات در کار نبوده است. از سوی دیگر در همین چهاردهه انتخابات بوده است که قدرت را بین گروه‌های سیاسی چرخانده است.

افزایش یا کاهش مشارکت مردم همواره متأثر از فضای عمومی در کشور بوده است؛ به این معنی که اگر مردم احساس کنند شرایط اقتصادی مناسب نیست، طبیعتا تمایلشان به مشارکت سیاسی کاهش می‌یابد یا اگر فرض کنند که شعارهای مسئولان به تحقق نپیوسته ممکن است در دوره‌ای میزان مشارکتشان کم شود. پر واضح است اگر مردم از سوی نامزدها و مسئولان قانع شوند که می‌توان مشکلات را با برنامه‌هایی دقیق رفع کرد، برای بهبود شرایط کشور پای صندوق‌ می‌آید؛ به تعبیر دیگر شاید بشود گفت بخشی از تقصیر در خصوص کاهش مشارکت متوجه مسئولان و نامزدهاست که نمی‌توانند مردم را به طور کامل قانع کنند اما این موضوع هیچ ارتباطی به گستت میان مردم و حاکمیت ندارد.

 از طرفی انتخابات را باید در محدوده خودش تفسیر کرد؛ به این معنی که اکنون با انتخابات مجلس روبه‌رو هستم و اگر میزان مشارکت قدری پایین باشد، مردم صرفا در انتخابات مجلس مشارکت پایینی داشته‌اند و نه بیشتر.

نکته مهم دیگر به میزان مشارکت مردم در همه انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی برمی‌گردد. در ایران مردم در دوره‌هایی، مشارکت‌هایی را رقم زده‌اند که تحققش در کشورهای مدعی دموکراسی شبیه به رویا می‌ماند و همین است که سطح انتظار بسیار بالا رفته است و چه بسا در دوره‌هایی محدود که مردم مشارکتی کم داشته‌اند، همان مشارکت کم مردم ایران به اندازه بالاترین میزان مشارکت در کشورهای غربی بوده است.

اکنون رسانه‌های معاند سعی می‌کنند انتخابات در ایران را به مثابه نوعی رفراندوم جلوه دهند در صورتی که چنین طرحی از اساس شکست‌خورده است زیرا پیوند مردم و نظام ایران در همه سال‌های بعد از انقلاب در برهه‌های مختلف مانند جنگ، ترورهای دهه شصت، تحریم‌ها و... ثابت شده است و حالا هم همین وفاق میان مردم و نظام وجود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد