«فردا» گزارش می‌دهد:

احیای اعتماد عمومی در گرو اصلاح تصور نسبت به عملکرد مسئولان

کد خبر: 1284305

پیش از رفع مشکلات باید شرایطی فراهم شود تا مردم مطمئن شوند که مسئولان قصد واقعی برای حل مشکلات دارند.

احیای اعتماد عمومی در گرو اصلاح تصور نسبت به عملکرد مسئولان

گروه سیاست سایت فردا: مشکلات موجود کشور یک‌شبه به وجود نیامده است و طبیعتا رفع آنها نیز یک‌شبه ممکن نیست و نیاز به برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت دارد اما استمرار مشکلات باعث شده است که جامعه تصور کند قرار نیست رخداد مثبتی به وجود آید و همین موضوع باعث بروز پدیده‌هایی سوء مانند بی‌اعتمادی عمومی و گسترش شکاف میان مردم و مسئولان شده است اما چه باید کرد تا ذهنیت مردم نسبت به وجود مشکلات رفع شود؟

یکی از مهم‌ترین نکات در این امر آن است که مردم احساس کنند مسئولان در پی رفع مشکلات‌اند. شاید مردم لزوما انتظار نداشته باشند که در کوتاه‌مدت همه مشکلات رفع شود اما می‌خواهند اراده‌ای جدی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات مشاهده کنند. بنابراین ضرورت دارد که اقداماتی اصلاحی برای حل مسائل از سوی مسئولان در هر رده و جایگاهی که هستند مشاهده شدهد تا امید اجتماعی به وجود آید. مشخصا دولت سیزدهم در یک سال و نیم باقی مانده از عمرش و نمایندگان مجلس آینده باید بکوشند که با شناسایی اصل مشکلات و راه‌‌حل‌های آنها در پی کاستن از حجم مشکلات موجود باشند.

در مقابل اگر مردم همچنان تصور کنند که نه‌تنها قرار نیست مشکلی رفع شود بلکه بر آن اضافه هم شود، دچار یأس و ناامیدی می‌شوند. در صورت گسترش یأس اولین نتیجه‌اش کاهش سرمایه‌گذاری در کشور است؛ به نحوی که اکنون هم مشاهده می‌کنیم که بسیاری به جای آنکه تمایل داشته باشند سرمایه خود را در بخش‌های زیربنایی بیاورند به سمت بازارهای دلالی مانند ارز و طلا و مسکن می‌برند که همین واکنش از سوی مردم نسبت به استمرار مشکلات اقتصادی بر تورم دامن می‌زند. در حوزه اجتماعی هم ناامیدی باعث بروز مهاجرت نخبگان می‌شود که همین موضوع نیز در مدت اخیر کشور را دچار مشکلاتی کرده است. در حوزه سیاسی مردم دیگر تمایلی به مشارکت سیاسی نخواهند داشت و مثلا می‌بینیم که در انتخابات میزان شرکت‌کنندگان کاهش می‌یابد.

همه این شرایط می‌تواند تغییر کند؛ نه لزوما با رفع همه مشکلات بلکه با اصلاح‌ ذهنیت مردم نسبت به عملکرد مسئولان. برای تحقق این مهم لازم است مسئولان اقداماتی انجام دهند تا مردم تصور کنند که قرار است در آینده مشکلات از میان برداشته شود. در واقع مردم باید نسبت به آینده امیدوار شوند و آینده پیش رو را مبهم در نظر نگیرند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد