جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با «فردا»:

شعارهای غیرقابل اجرا اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند

کد خبر: 1103552

جواد آرین‌منش گفت: وقتی اعتماد عمومی از بین برود، مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی هم کاهش می‌یابد.

شعارهای غیرقابل اجرا اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند

گروه سیاست سایت فردا: اعتماد عمومی به سیاست‌ورزی کاهش یافته است و این امری است که مورد انکار هیچ فرد آگاهی به سیاست نیست. اما راه‌های احیای آن چیست و دولت در این مسیر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

جواد آرین‌منش درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اعتماد عمومی در واقع به مفهوم ارائه پاسخ مثبت به خواسته‌ها و مطالبات مردم است. در سال‌های اخیر به دلیل گسترش مشکلات اقتصادی و عدم تحقق شعارهای دولتمردان و گسترش بحران‌هایی مانند تورم، شکاف طبقاتی، فقر، بیکاری و... سفره مردم کوچک‌تر از گذشته شده است و متعاقبش اعتماد مردم به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف هم کاهش یافته است و در واقع با نوعی کاهش سرمایه اجتماعی به معنای عام مواجه شده‌ایم».

او ادامه داد: «وقتی اعتماد عمومی از بین برود، مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی هم کاهش می‌یابد که نمونه آن را در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر مشاهده کردیم که مشارکت به 50 درصد هم نرسید و علاوه بر میزان کسانی که مشارکت نکردند، بخش قابل توجهی هم آراء باطله به صندوق‌ها انداختند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «از دلایل دیگر کاهش اعتماد عمومی می‌توان به سیاه‌نمایی دولت مستقر در وصف شرایط در دولت یا دولت‌های قبل اشاره کرد؛ به نحوی که هر دولتی روی کار می‌آید مدام به دولت قبل از خود حمله می‌کند که این شرایط مردم را از امر سیاست‌ورزی ناامید می‌کند. دیگر آنکه شعارهایی که قابلیت اجرا ندارند هم مردم را به سیاست‌مداران بی‌اعتماد می‌کند و به بیان دیگر اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند. البته هنوز برای قضاوت عملکرد دولت آقای رئیسی زود است اما دولت کنونی باید حواسش باشد که سرنوشت شعارهایش مانند دولت‌های قبل نشود».

آرین‌منش همچنین اظهار کرد: «در دولت آقای رئیسی هم مانند دولت‌های قبل شعار زیاد داده می‌شود و فعلا علامتی مبنی بر رفع مشکلات مردم دیده نمی‌شود».

او در پایان گفت: «حتما احیای برجام می‌تواند بر احیای اعتماد عمومی به دولت هم مؤثر باشد زیرا اگر قرار است وضعیت اقتصادی مردم خوب شود، راهی نیست جز آنکه بتوانیم به راحتی نفت بفروشیم و فروش نفت هم در گرو برداشته‌شدن تحریم‌هاست؛ بنابراین امیدواریم موضوع هسته‌ای ایران حل شود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها