فضای انتخابات به روایت استانداران؛ هر کرسی چند رقیب دارد؟

کد خبر: 1275178

استانداران با تشریح زمینه‌سازی و تسهیل‌گری برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور در سطح استان‌ها با حضور همه سلایق، به مردم گزارش ارائه کردند.

فضای انتخابات به روایت استانداران؛ هر کرسی چند رقیب دارد؟

 کمتر از دو هفته دیگر تا برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی جمهوری اسلامی باقی مانده است. همه مسئولان اجرایی در تکاپوی فراهم کردن زمینه برای رقابت گروههای سیاسی و مشارکت پرشور مردم هستند. در این زمینه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با تعدادی از استانداران در جریان فضای انتخابات در استان‌ها قرار گرفت که مشروح این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

برگزاری نشست با همه سلایق و دیدگاهها

«مجتبی عبداللهی» استاندار البرز درباره اقدامات انجام‌شده در این استان برای برگزاری پرشور انتخابات، گفت: با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و در راستای امیدآفرینی و تبیین‌گری و اینکه با تمام گروهای مختلف و اثرگذار جلسه برگزار کردیم و این جلسات ادامه دارد.

وی ادامه داد: براساس نظرسنجی‌هایی که توسط گروه‌های مرجع صورت گرفته، مشارکت خوبی را در استان البرز خواهیم داشت. با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته، اطمینان دارم حضور خوبی در البرز به عنوان ایران کوچک وجود خواهد داشت. با توجه به توصیه‌های رهبری و ۴ محور تأکید ایشان، شاهد حضور حداکثری را در استان خواهیم بود.

استاندار البرز با اشاره به حضور سلایق مختلف در انتخابات استان البرز، افزود: ما از احزاب با هر دیدگاهی دعوت کردیم و با آنها جلسه گذاشته و نقطه نظرات آنها را شنیدیم. اطمینان دارم احزاب با نگاهی که دارند دنبال نامزدهای خودشان خواهند رفت و شاهد حضور همه سلایق پای صندوق رای خواهیم بود.

عبداللهی درباره وجود نماینده به ازای هر کرسی، گفت: سه نماینده داریم و تأیید شده‌های قطعی ۴۶۱ نفر هستند. بنابراین برای هر کرسی۱۵۳ نفر نامزد داریم. امیدواریم افراد اصلح با انتخاب مردم به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

شرایط برای رقابت گروههای سیاسی مهیا است

«محمدصادق معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی هم درخصوص فضای انتخاباتی در این استان، گفت: با توجه به چهار رکن اصلی مورد تأکید مقام معظم رهبری، در ستاد انتخابات و وزارت کشور برای دو مؤلفه رقابت و مشارکت برنامه‌ریزی شده و ابلاغیه‌هایی منتشر شده است. استان‌ها هم در همین چارچوب و سیاست‌های کلان نظام اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: تهدیدات و توطئه‌هایی که امروز ما خارج از مرزها داریم و توطئه‌های داخلی و خارجی که توسط دشمنان ملت انجام می‌گیرد، نیاز به تبیین نزد افکار عمومی دارد. ما هم توانستیم بخشی از تهدیدات را به مسئولان منتقل کنیم؛ اما نیاز است از سوی جامعه نخبگانی برای افکار عمومی تبیین انجام گیرد. یک بخش هم مربوط به امیدآفرینی و اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام گرفته است؛ این خدمات حتما باید برای مردم تبین شود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: با توجهی که شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها داشت، در موضوع رقابت‌ها شرایط خوبی برقرار است و در این استان شاهد حضور سلایق مختلف محلی و مذهبی و سیاسی هستیم. ما هفت شعبه اخذ رای برای اقلیت‌های دینی شامل آشوری‌ها، ارامنه و کلدانی‌ها داریم.

معتمدیان درباره آمار تأیید صلاحیت‌ها در استان آذربایجان غربی، تأکید کرد: در استان ۴۹ درصد از مجموع داوطلبان تایید صلاحیت شدند و بخشی عدم احراز صلاحیت شدند و بخشی انصراف دادند و بخشی مربوط به عدم شرایط شکلی برای ثبت نام بود.

برگزاری جلسات چهره‌به‌چهره با گروه‌های مرجع و رسانه‌ها

«مهران فاطمی» استاندار یزد در تشریح فضای انتخاباتی استان تحت مدیریت خود، گفت: در مقایسه با یازدهمین دوره انتخابات مجلس در سال ۹۸ که در آن سال به ازاری هر کرسی ۳۵ نفر رقابت می‌کردند، در این دوره از انتخابات به ازای هر کرسی ۶۰ نفر رقابت دارند. پس فضا کاملاً رقابتی است و همه جریان‌های سیاسی و سلایقی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، نامزد و نماینده دارند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های عوامل اجرایی انتخابات در استان یزد، تصریح کرد: اقدامات گسترده‌ای شکل گرفته است. جلسات چهره‌به‌چهره با حلقه‌های میانی، گروه‌های مرجع و رسانه‌ها برگزار شده است.

استاندار یزد ادامه داد: حتی در فضای فیزیکی و گفتمانی و تبلیغاتی اتفاقات خوبی در فضای مجازی رقم خورده است؛ از کلیپ‌ها و ویدئوهای تبیینی و ارائه دستاورهای نظام و دولت و اهمیتی که مجلس دارند و نقش حضور پررنگ مردم صحبت شده است و فضا روزبه روز رقابتی تر و مشارکتی می‌شود. امیدواریم انتخاباتی با حضور حداکثری و آگاهانه مردم شکل بگیرد.

نامزدهایی از تمام نحله‌های فکری، همه گروه‌ها و اقشار تأیید صلاحیت شدند

«علی‌اکبر حسینی محراب» استاندار خوزستان هم درباره حضور مردم خوزستان در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: این حضور پرشور نشان داد که همه محاسبات غلطی که دستگاه‌های مختلف خارجی نسبت به حضور مردم داشتند، نقش بر آب شد و شکست خورد. دشمنان به دنبال این بودند که به افکار عمومی تلقین کنند کسی از مردم در راهپیمایی حضور پیدا نکند و حالا همین مسیر را برای انتخابات در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: باز هم مردم ما مثل همیشه که نقشه‌ها دشمنان و ضد انقلاب و ستون پنجم را نقش بر آب می‌کنند و در انتخابات هم با قدرت حضور خواهند داشت. بر اساس برآوردها، میزان مشارکت مردم افزایش پیدا کرده است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: با این کاری هم که شورای نگهبان انجام داد، نامزدهایی از تمام نهله‌های فکری، همه گروه‌ها و اقشار تأیید صلاحیت شدند و الان در انتخابات حضور دارند و حرکت‌های خود را تبلیغ می‌کنند. بنابراین هیچ بهانه‌ای برای هیچ کس باقی نمی‌مانده است.

حسینی محراب تأکید کرد: فکر نکنم دیگر کسی به دلیل وابستگی به حزب یا جریانی خاص نتواند در انتخابات حضور داشته باشد. مگر کسانی که دارای پرونده‌های خاص بودند و یا توسط دستگاه‌های پنجگانه تایید نشدند.

وی تصریح کرد: به ازای ۱۸ کرسی از استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نامزد داریم که رقم بسیار بالایی است. این رقم نسبت به دوره گذشته، بیش از ۵۴ درصد افزایش داشته است. با توجه به اقوام و طوایفی که در استان ما وجود دارد، زمینه رقابت و مشارکت فراهم است.

زمینه انتخاب برای همه مردم با همه سلایق فراهم شده است

«حسن بهرام‌نیا» استاندار ایلام با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: حضور فشرده مردم در سراسر کشور به ویژه استان ایلام، خود پیش زمینه‌ای برای حضور مردم پای صندوق‌ رأی در یازدهم اسفندماه بود. این حضور در مقایسه با ۵ یا ۶ سال گذشته، بسیار چشمگیر بود.

وی با اشاره به موضوع مشارکت در انتخابات، اضافه کرد: زمینه انتخاب برای همه مردم با همه سلایق فراهم شده است و پیش بینی می‌کنیم مشارکت خوبی استان ایلام شکل بگیرد چرا که برای انتخاب همه سلائق، نامزد و نماینده وجود دارد. تنوع جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز فراهم است.

استاندار ایلام تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که از نظر کمی و کیفی انتخابات خوبی را در استان رقم خواهیم زد. همانطور که مسئولان بارها اعلام کردند، وظیفه وزارت کشور تسهیل‌گری برای حضور مردم در انتخابات است.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: امروز همه بسترهای لازم را برای تسهیل‌گری در سطح استان ایلام فراهم است. در دور افتاده‌ترین مناطق در استان، زمینه را فراهم کردیم و صندوق‌ رأی سیار برای اخذ رأی مردم، در آنجا مستقر خواهد شد.

ایرنا

حجم ویدیو: 18.94M | مدت زمان ویدیو: 00:03:31 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد