شرط جدید لاریجانی برای کاندیداتوری

کد خبر: 1055008

اعتماد نوشت: لاریجانی در جمعی گفته که «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.»

شرط جدید لاریجانی برای کاندیداتوری

گروه سیاست سایت فردا – تکلیف اغلب کاندیداهای احتمالی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا هنوز معلوم نیست و به جرات می‌توان گفت که اصل‌کاری‌ها و کسانی که با آمدن یا نیامدن خود در نتیجه رقابت‌های 1400 تاثیر گذار هستند، هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند. برای همین هم از چند گاهی شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد انتخاباتی آنان اوج می‌گیرد.

یکی از این افراد بدون شک، علی لاریجانی است. رئیس پیشین مجلس از مدت‌ها قبل در فهرست کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری قرار داشت و وقتی هم که تصمیم گرفت در انتخابات 98 نامزد نشود، این اطمینان را داد که سودای پاستور دارد. گام‌ها بعدی او اما موجب افزایش تردیدها شد. در حقیقت او آنطور که انتظار می‌رفت در ماه‌های گذشته فعالانه عمل کرد و سکوتش به حدی بود که برخی مواقع گمان رفت اصلا از ورود به انتخابات ریاست جمهوری آتی صرف نظر کرده است!

این وضعیت البته خیلی هم دور از انتظار نبود چرا که او به اندازه سایر اصولگرایان نمی‌تواند روی حمایت این جریان حساب کند و موضع‌گیری‌هایش در سال‌های اخیر او را به سوی اصلاح‌طلبان سوق داده است. اصلاح‌طلبان نیز اگرچه پیش‌تر میل به ائتلاف با او را داشتند، اما به خاطر زخمی که از ائتلاف با حسن روحانی خوردند دچار تردید شده و تقریبا پا پس کشیدند. 

از همین رو در ماه‌های گذشته بارها از شرط و شروط علی لاریجانی برای کاندیداتوری شنیدیم. برخی از چهره‌های نزدیک به او پیش‌تر خبر داده بودند که او در صورت حمایت همه طیف‌های سیاسی به میدان خواهد آمد! شرط لاریجانی به نظر شدنی نمی‌آمد و برخی از سیاسیون نیز این شرط گذاشتن را تکذیب کردند. به هرحال رویکرد وی در این مدت نشان داد که او حتی اگر به زبان و صراحتا شرطی نگذاشته باشد، عملا منتظر تعیین تکلیف جریان‌های سیاسی و سنجش احتمال حمایت آنان از خود، نشسته است.

در همین حین اما بار دیگر خطر از شرط گذاشتن‌های لاریجانی می‌رسد. همین امروز روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در گزارشی نوشته است: « پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» از نزدیکان علی لاریجانی از این حکایت دارد که او اگرچه هنوز به تصمیم قطعی درباره انتخابات نرسیده اما ظاهرا در جمعی گفته که «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.»

گزارش‌نویس اعتماد تاکید می‌کند که این خبر را از منبع موثقی گرفته است و در عین حال می‌کوشد که از طرق دیگر نیز این گزاره را اثبات کند. برای همین می‌نویسد: « بارها مطرح شده که لاریجانی تمایل دارد با حمایت اصولگرایان میانه‌رو و طیفی از اصلاح‌طلبان وارد رقابت شود. طیفی که به باور بسیاری از ناظران، بیش از هر حزب و گروه اصلاح‌طلب در کارگزاران سازندگی قابل ردیابی است؛ حال آنکه باتوجه به عضویت جهانگیری در این تشکل سیاسی در گذشته و اعلام حمایت رسمی کارگزارانی‌ها از جهانگیری، طبیعتا لاریجانی شانسی برای جلب حمایت آنان نخواهد داشت.  آنچه اما علاوه بر این لابه‌لای اخبار پایگاه خبری منتسب به دبیرکل جامعه روحانیت و بین‌ سطور اخبار این پایگاه خبری، قابل‌تامل است، گزارشی است که روز 15 اسفندماه روی خروجی نامه‌نیوز رفت و در بخشی از آن آمده است: «برخلاف تصور خیلی از اصلاح‌طلبان که جهانگیری را ازجمله کاندیدا‌های احتمالی با امکان عبور از فیلتر دستگاه‌های نظارتی می‌دانند، شایعاتی درباره احتمال رد صلاحیت او نیز به گوش می‌رسد.» 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها