خطیب‌ زاده: از رژیم اسرائیل برای نطنز انتقام می‌گیریم

کد خبر: 1060187

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاسخ ایران به حادثه نطنز انتقام از رژیم صهیونیستی در زمان خود خواهد بود، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند از مردم ایران انتقام بگیرند.

خطیب‌ زاده: از رژیم اسرائیل برای نطنز انتقام می‌گیریم

خبرگزاری مهر: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص سفر وزیر خارجه روسیه به تهران گفت: در سفر سرگئی لاوروف به تهران علاوه بر دیدارهای متعدد با مقامات کشورمان، تفاهمنامه همکاری‌های جامع بین ایران و روسیه که ۱۰ ساله بود و فروردین امسال منقضی شده بود، تمدید خواهد شد.

انتقام حادثه نطنز را از رژیم صهیونیستی می‌گیریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز گفت: اتفاق ناگواری که در نطنز افتاد و بارها هم رژیم صهیونیستی از قبل می‌گفت و این روزها هم شنیده می‌شود که رژیم صهیونیستی پشت این حادثه بوده است. البته خوشحالم که هیچ آسیب انسانی و محیط زیستی رخ نداده است اما این یک جنایت علیه بشریت است.

وی با بیان اینکه اگر هدف این بوده که توان ایران تضعیف شود، بنظرم این اتفاق نیفتاده است گفت: ماشین‌هایی که از مدار خارج شده، IR۱ بوده است. رژیم صهیونیستی با این اقدام تلاش کرد که از مردم ایران انتقام صبرشان را بگیرد. پاسخ ایران انتقام از رژیم صهیونیستی در زمان خود خواهد بود.

مذاکرات وین فقط درباره رفع تحریم‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات وین گفت: هیچ مذاکره‌ای در وین اتفاق نمی‌افتد بلکه تنها مذاکره برای رفع تحریم‌هاست.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه سیاست ایران در خصوص بازگشت ایالات متحده به تعهدات روشن است، گفت: ایالات متحده در ۴ سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت جدید، با هدف از بین بردن برجام و منافع برجام تمام تلاش خود را کرد. بارها مقامات آمریکایی اعلام کردند تحریم ها را اعمال می‌کنند تا فشار حداکثری را اعمال کنند.

وی در رابطه با اینکه یک مقام ارشد آمریکایی پس از نشست وین گفت واشنگتن به هیچ وجه همه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و تحریم‌های مرتبط با تروریسم، حقوق بشر و موشکی را مشروع می‌داند، این سیاست را چطور ارزیابی می‌کنید اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی خودش روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایالات متحده در چهار سال گذشته و دو ماه و اندی که دولت جدید ایالت متحده بر سر کار آمده تلاش کرده است که برجام و تمامی منافع ایران ذیل برجام را از بین ببرد؛ این بر کسی پوشیده نیست. هیچ تفاوتی میان هیچ تحریمی وجود ندارد. بارها مقامات آمریکا اعلام کردند تحریم‌ها را اعمال می‌کنند برای اینکه فشار حداکثری را علیه ملت ایران اعمال کرده باشند تا برجام از بین برود و هیچکس در آینده نتواند برجام را احیا کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: لذا این فاصله‌گذاری‌هایی که بعضاً از سوی برخی مقامات ایالات متحده در خصوص تحریم‌ها شنیده می‌شود مسموع نیست. متاسفم که برخی در ایالات متحده به وین می‌آیند برای اینکه بیش از برگشت به توافقات خود، با کشورهای 1+4 گفتگو کنند که چگونه می‌توانند برخی از میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند.

وی بیان کرد: این یک مشکل شناختی نزد برخی مقامات ایالات متحده است و باید بدانند این مسیری که برای اصلاح اقدامات خود در پیش گرفتند به صورت کامل باشد تا ایران هم در خور آن پاسخ دهد. سیاست‌های ایران در چارچوب اعلامی پیگیری خواهد شد.

رفع انسداد منابع ایران در کره جنوبی هیچ ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران و اینکه وی دیروز مسائل مرتبط با ایران و کره جنوبی را به احیای برجام مربوط دانست، نظرتان در این مورد چیست؟ گفت: یکی از موضوعات مهم رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره است و این مساله به طرف کره‌ای مرتبط است و هیچ ربطی هم به تحریم های فراسرزمینی ایالات متحده ندارد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه روابط ایران و کره جنوبی از این نوع رویکرد و بی‌عملی بسیار ضربه خورده است، تصریح کرد: البته برخی از راه حل‌ها مورد گفتگو و بحث قرار گرفته و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام و در چه سطحی و چه میزانی عملیاتی می‌شود.

اقدامات برای پرداخت بدهی عراق به ایران در دست انجام است

خطیب‌زاده در رابطه با راهکارها واقدامات وزارت خارجه برای افزایش فعالیت‌های تجاری با کردستان عراق بیان کرد: روابط ایران و عراق یک روابط کاملا چندلایه، مردمی و راهبردی است و لذا در تمامی موضوعات فیمابین رایزنی‌های بسیار خوبی بین طرفین در جریان است. روابط استانی و در سطوح مختلف هم چه با اقلیم و چه با بخش های دیگر عراق پیگیری شده و پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: ما به دلیل قرابت های نزدیک و زیادی که میان اقلیم و بسیاری از استان های ما وجود دارد، این روابط در سطوح بسیار خوبی پیگیری می شود. ما وابستگی های اقتصادی بسیار فعالی در سرکنسولگری های خود در اقلیم داریم و به طور روزانه در خصوص ترددها، ترانزیت و موضوعات دیگر روابط و همکاری های بسیار نزدیکی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چرا علیرغم دیدار مقامات عالی رتبه عراقی با مقامات ایرانی، مسئولین عراقی برای پرداخت طلب ایران بهانه تراشی می‌کنند، ادامه داد: در خصوص بدهی‌های عراق، در سفر وزیر امور خارجه عراق به ایران مفصل صحبت کردیم. رئیس کل بانک مرکزی ما رفتند و یکسری اقدامات انجام شده و یکسری اقدامات در دست انجام است. قطعا موانع وجود دارد اما پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است. اجازه دهید در اینجا در همین حد بسنده کنم.

راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها کار سختی نخواهد بود

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه به نظر می رسد تعریف ایران و ایالات متحده در میزان تحریم ها برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهداتشان متفاوت است، گفت: ما روشن گفتیم که وضعیت باید به ژانویه ۲۰۱۷ برگردد. این برچسب های خیالی و خودسرانه ای که دولت ترامپ بر برخی از تحریم ها زده و برخی را هم باز اعمال کرده است از نظر ما اعتباری ندارد و اساسا ما با سیاست های داخلی ایالت متحده کاری نداریم.

وی ادامه داد: ایالات متحده ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ یکسری وظایف و تعهدات دارد. پاراگراف ۲۹ برجام به طور دقیق تمامی تعهدات آمریکا را روشن کرده و در آنجا درج شده است ایالات متحده از هر اقدامی که در مسیر عادی سازی تجارت و روابط ایران است اجتناب کند. تمامی واحدها و اشخاصی که در مدت ترامپ تحریم شدند ذیل همین تحریم های ضد برجامی است و ما تفاوتی قائل نیستیم و همه آنها بخشی از فشار حداکثری و غیرقانونی ایالات متحده ست. البته ما با آمریکایی‌ها کاری نداریم و این لیست را به کمسیون مشترک ارائه می کنیم و این لیست نهایی خواهد شد و موضع ما کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه  در رابطه با راستی آزمایی‌ها در این زمینه گفت: هنوز زود است که ما به آنجا برسیم و هنوز در حال گفتگو روی مباحث اولیه هستیم اما راستی‌آزمایی کار سختی نخواهد بود. اگر ایالات متحده بخواهد واقعا به اقدامات خود برگردد و تمامی اقدامات خود را پیش از زمانی که اعلام می کند انجام داده باشد بسیاری از این مسائل قابل راستی‌آزمایی هستند. ما حلقه‌ای از مسائل مرتبط به هم داریم که باید همگی آنها به صورت موثر و در عمل برداشته شوند نه از روی کاغذ.

خطیب‌زاده اضافه کرد: فرض کنید فروش نفت همراه با انتقال وجه یک زنجیره ای است که باید همزمان با هم انجام شود و اینها قابل راستی آزمایی است. با برخی از کشورها در ارتباط نزدیک هستیم و مبادلات روزمره داریم و این کار سختی نیست اگر ایالات متحده این بار واقعا و صادقانه بخواهد رفع تحریم کند. البته جزئیات آن نیاز به گفتگوهای پیچیده ای در داخل کمیسیون مشترک دارد که تا آنجا فاصله داریم.

مسئولیت وزارت امور خارجه براساس تصمیم نظام و سیاست‌های کلی است

وی در رابطه با حادثه روز گذشته نطنز و پاسخ وی به اظهارات منتقدین به وزارت خارجه و ارتباط دادن این موضوع به آنها عنوان کرد: پاسخ نطنز، انتقام از اسرائیل است. اسرائیل نمی‌تواند بازی را تغییر دهد و بخواهد از جیب مردم ایران هزینه کند. رژیم اشغالگر قدس در چند ماه اخیر برخی اقدامات را با هدف دام افکنی انجام داده و این روزها بعضی درزهای خبری را به صورت حتی علنی‌تر انجام می دهد و طبیعی است که اهدافش روشن است. اینها بر نخبگان و اهل خرد ایران پوشیده نیست.

خطیب‌زاده اضافه کرد: وزارت امور خارجه یک مسئولیت بر اساس تصمیم نظام دارد و آن هم این است که در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت کند.

ادامه دارد...

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها