بازتاب خرابکاری در نطنز در روزنامه‌ها/ سایه سیاه کرونا / رایزنی‌های ارزی آقای نخست وزیر

کد خبر: 1060152

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب خرابکاری در نطنز در روزنامه‌ها/ سایه سیاه کرونا / رایزنی‌های ارزی آقای نخست وزیر

گروه سیاست سایت فردا –  روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» مثل اکثر روزهای اخیر بی‌تفاوت به آنچه در پیرامون‌ می‌گذرد، صفحه نخست خود را خرج انتخابات کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود – در صفحه نخست – نه حادثه نظنز را دیده و نه توجهی به پیشروی کرونا دارد. حتی سفر نخست وزیر کره را نیز به نسبت سایر روزنامه‌ها کمتر مورد توجه قرار داده است. در عوض عکس یک خود را به سید حسن خمینی و علی مطهری داده و در گزارشی با عنوان «چهره‌های انتخاباتی با پشتوانه انقلابی» نوشته است: «یک ماه دیگر، ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در وزارت کشور آغاز خواهد شد و مانند دوره‌های گذشته شخصیت‌های سیاسی سرشناس و معروف تا چهره‌های معمولی بخت خود را برای رسیدن به صندلی ریاست دولت در میدات پاستور آماده می‌کنند. در میان این افراد هستند، کسانی که به‌واسطه رابطه نسبی با بزرگان انقلاب و سیاست‌مداران از چهره‌های سرشناس محسوب می‌شوند و این پتانسیل را دارند (یا در خود می‌بینند) که راه پدران خود را بروند و مسئولیتی را بپذیرند.» این گزارش اما نکته یا تحلیل قابل توجهی ندارد و صرفا معرفی سه نامزد احتمالی و اشاره به نسبت خانوادگی آنان با بزرگان انقلاب اسلامی است.

ناگفته نماند که تیتر یک امروز شرق نیز به جوابیه وزارت کشور به مصاحبه این روزنامه با  احمد علیرضا‌بیگی، نماینده مجلس اختصاص یافته است. منظور همان مصاحبه‌ای است که نقش وزیر کشور در وقایع آبان 98 اشاره داشت.

شرق 23 فروردین

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود حادثه دیروز در شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن که به گفته بهروز کمالوندی علل آن در دست بررسی است را «حادثه تروریستی در نطنز» خوانده و نوشته است: «حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در حالی است که 12 تیرماه سال گذشته «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» نیز دچار انفجار شد؛ انفجاری که بعدها برآوردهای امنیتی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در وقوع آن حکایت داشت.»

این روزنامه اصولگرا برای عکس یک خود نیز تصویری از ورود نخست وزیر کره جنوبی به ایران را برگزیده و با تیتر متفاوت «کارت به کارت» و اشاره به اینکه «وقتی دیپماسی از اقتدار شارژ می‌شود» ماجرای توقیف کشتی کره‌ای و تاثیر آن در رایزنی با کره‌ای ها درباره پول‌های بلوکه شده ایران را یادآوری می‌کند.

وطن امروز 23 فروردین

«اعتماد» وضعیت شیوع کرونا در کشور را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «شهرهای بی‌دفاع» می‌نویسد: «آن‌طور که مسوولان سلامت استان تهران می‌گویند، آمار ابتلا، بستری و فوت کرونا در این استان، حکایت از آن دارد که ساکنان شاهراه اقتصادی و سیاسی کشور، در رعایت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت، بدترین عملکرد را داشته‌اند. افزایش تصاعدی آمار فوت کرونا در پایتخت، تایید می‌کند که رفتارهای غیرمسوولانه جمعیتی که نه جریمه شده‌اند و نه توبیخ شده‌اند و نه منع از سفر شده‌اند و در ساعت ممنوعیت تردد هم بدون ترس از جریمه‌های بی‌اثر، خیابان‌های خواب زده تهران را شلوغ کرده‌اند، همه و همه، در سایه نظارت‌های بسیار ضعیف و نمایشی مجریان مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اتفاق تازه در نطنز را نیز «خرابکاری» خوانده و در گزارشی بای تیتر «تروریسم هسته‌ای علیه رفع تحریم» نوشته است: «سابقه اسراییل در سرقت اسناد هسته‌ای ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای که آخرین آنها شهید محسن فخری‌زاده بود به علاوه حمله به پایگاه‌های نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه شائبه‌های دست داشتن تل‌آویو در دو حادثه اخیر حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ و تاسیسات نطنز را تقویت می‌کند.  به گزارش «اعتماد»، روز سه‌شنبه 17 فروردین ماه همزمان با آغاز نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+4 در وین، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ دچار سانحه شد. برخی منابع ایرانی از انفجار در بدنه این کشتی به وسیله مین‌های چسبان خبر دادند و برخی دیگر گفتند این اتفاق حاصل برخورد موشک یا اژدر با کشتی ساویز بوده است. هر چند که تاکنون هیچ کشور یا گروهی مسوولیت این حمله را نپذیرفته اما نیویورک تایمز به نقل از یک مقام امریکایی نوشت: اسراییل دست به اقدام علیه کشتی ایران زده و برخی منابع اسراییلی نیز غیرمستقیم و به‌طور تلویحی مسوولیت این کار را قبول کردند.»

اعتماد 23 فروردین

«کیهان» در تیتر یک امروز خود با عنوان «طرح «پایان بازی» ترفند تازه آمریکا برای ادامه تحریم‌ها» نوشته است: «شواهد نشان می‌دهد که محور مذاکرات گروه‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ در وین، بر اساس یک طرح فریب‌کارانه‌ طراحی‌شده از سوی اتاق‌های فکر آمریکایی، موسوم به «پایان بازی» است.» این گزارش می‌افزاید: «شواهد نشان می‌دهد که آمریکا با روی میز قرار دادن طرح‌های به‌ظاهر مقبول اما در باطن فریبکارانه و بازی با واژه‌ها، دوباره در پی ترسیم فضای مشابه با زمان تصویب برجام و فریب گروه مذاکره‌کننده‌ ایرانی است. گزاره‌ «تصویب یک‌باره‌ نقشه‌ راهی برای بازگشت گام‌به‌گام به برجام» که عصاره و ماحصل طرح فوق است، به‌واقع یک تناقض آشکار، مملو از فریب و عاملی برای دور زدن سیاست‌های اعلام‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب است. سیاست رسمی جمهوری اسلامی بر پایه‌ دو اصل «بازگشت یک‌باره‌ آمریکا به برجام (لغو یک‌باره‌ همه‌ تحریم‌ها)» و «راستی‌آزماییِ» اقدام آمریکا از سوی ایران استوار است. آشکار است که اجرای این طرح، در عمل هر دو اصل را زیر پا خواهد گذاشت که نتیجه آن حفظ ساختار تحریم ها و خالی شدن دست ایران در برابر حریف خواهد بود.»

این روزنامه اصولگرا اظهارات اخیر وزیر بهداشت درباره وضعیت شیوع کرونا را عکس یک و آن بخش از سخنان وی را برای تیتر انتخاب کرده که می‌گوید: «نقشه کرونایی کشور قرمزتر شده و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت».

کیهان 23 فروردین

«ایران» حضور نخست وزیر کره در ایران را با عنوان «مذاکرات ارزی» پوشش داده است و در تیتر یک خود نیز از «سیاهی کرونا» می‌گوید. این روزنامه دولتی در شرح وضعیت کرونایی موجود می‌نویسد: «دیروز دومین روز از محدودیت‌های ۱۰ روزه شهرهای قرمز به پایان رسید. تعداد فوتی‌های کرونایی اما مرز ۲۵۰ نفر را رد کرد. تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها عدد ۲۱ هزار را پشت سرگذاشت و نام اغلب کسانی که در نوروز بدون توجه به هشدار‌ها و اخطارها بار سفر بسته بودند؛ غافلگیرانه در این لیست بلند بالا نشست. تهران که تا همین چند هفته پیش تعداد فوتی‌هایش را به یک رقمی شدن نزدیک کرده بود حالا با اوج دوباره کرونا در خیزش موج چهارم به عدد ۷۰ فوتی درروز رسیده تاحدی که نگرانی‌ها از نبود قبر خالی برای فوتی‌های احتمالی در هفته‌های آینده به یکی از دغدغه‌های جدی تبدیل شده است.»

ایران برای پوشش حادثه دیروز نطنز نیز به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد که «آمرین حرکت تروریستی در نطنز را ناکام خواهیم گذاشت».

ایران 23 فروردین

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با سید‌حسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است: 

*جلسه هفته پیش وین، اولین نشست کاری‌ای بود که تیم ایرانی هم بسیار خوب عمل کرد بنابراین هرشش کشور و ایران، این نشست را سازنده وگامی به جلو ارزیابی کردند. این مذاکرات از پیچیده‌ترین نوع مذاکرات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین‌المللی است که معمولا چند جلسه نیاز دارد تا به فرمول مرضی‌الطرفین برسند.

* اصل باید نتیجه مذاکرات باشد؛ نتیجه‌ای که تامین‌کننده پنج دستاورد باشد: اول؛ برجام عملیاتی شود، تحریم‌ها برطرف شود تا ایران از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود و روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران از بن‌بست خارج شود. دوم؛ تهدیدات هسته‌ای مثل احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای همیشه برطرف شود. سوم؛ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با اطمینان و بدون‌چالش به پیش رود. چهارم؛ تجربه دوره ترامپ درمورد برجام تکرار نشود و پنجم؛ توطئه‌های مثلث اسرائیل، جناح تندروی آمریکا و اعراب تکفیری علیه برجام و ایران خنثی شود.

* مهمترین تفاوت سیاست بایدن با ترامپ این است که ترامپ ضد‌برجام بود و بایدن موافق برجام است.

*بایدن مسیر دولت اوباما را دنبال خواهد کرد اما با با تفاوتهایی قابل توجه. اول اینکه بایدن شهامت اوباما را ندارد، دوم اینکه بایدن به جناح راست یا محافظه کار حزب دمکرات گرایش دارد درحالی که اوباما به جناح مترقی یا چپ.

* مساله اصلی ما این نیست که رئیس‌جمهور یک نظامی باشد یا یک روحانی، یک دانشگاهی باشد یا یک امنیتی، یک تاجر باشد یا یک معلم. مساله ما چالش‌های انباشته شده سنگین داخلی و خارجی است که نیازمند تغییرات کلان در سیاست‌ها و برنامه‌ها و نوع دیدگاه‌های مدیریتی و حاکمیتی و نحوه کشورداری است.

آرمان ملی 23 فروردین

«آفتاب یزد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده است برنامه اقتصادی محسن رضایی را در کنار موضوع او درباره تصویب لوایح FATF قرار داده و او را کاندیدایی می‌خواند که دچار تناقض است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «همواره به عنوان یک تئوریسین اقتصادی به معرفی و عرضه‌ی خود پرداخته اما هیچ کس تاکنون سر از برنامه‌ها و ادعاهای بی‌پایان اقتصادی محسن رضایی که همچون ایده‌های سیاسی وی سرشار از تناقض است درنیاورده، چهره‌ای پرحاشیه که در بازه‌های زمانی مختلف در توئیتر نیز جنجال‌های دردسرآفرینی به دنبال وی در حرکت بوده‌اند.این که می‌گوییم در سیاست، تکلیف محسن رضایی حداقل با خودش روشن نیست زیرا از یک سو می‌گوید: «از این به بعد، هریک ریال که به هر کسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.» و از سویی دیگر اظهار می‌دارد: «اگر غرب سیگنال‌های روشنی مبنی بر برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا ظرف یک سال بدهد، جمهوری اسلامی ایران حاضر است مذاکره کند».هر دوی این اظهار نظرات با آن چه این روزها در قالب مطالبه‌ی سیاست خارجه‌ی ایران مورد بحث می‌باشد در تضاد کامل است، اظهار نظراتی که باعث شد وزارت امور خارجه نیز به دردسر بیافتد».

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به افزایش چشم‌گیر آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا اختصاص داده و با تیتر «سدر و کافور برای 250 نفر .. » نوشته است: «هر شانزده دقیقه یک نفر در تهران جان می‌دهد. این را فرمانده ستاد کل کرونا در پایتخت گفته. آماری وحشتناک و حیرت‌آور که نشان می‌دهد مرگ پشت در است و تلنگری کافی است تا جان ما را بگیرد. مثل همه آن‌هایی که دوست داشتند از این پاندمی جان سالم به در برند، روبروی آینه بایستند، موهایشان را شانه کنند، در شهر قدم بزنند و زیر سایه چنارها گمشده خود را بیابند. آمارها دهشتناک جلوه می‌کند اما در همین بلبشو که نه خبری از واکسن برای توده هست و نه رقص زندگی را کسی به چشم دیده، لابد می‌توان در اوج یاس و استیصال به چیزهای خوب فکر کرد. به اینکه آب از سرمان بگذرد اما غرق نشویم و از پس این ویروس چموش برآییم. به اینکه عمل جای شعار را بگیرد و دویست و پنجاه نفر در عرض یک روز بوی سدر و کافور نگیرند. به اینکه این روزهای نحس ته بگیرد و دستان ما دوباره باران شود.»

آفتاب یزد 23 فروردین

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها