زنگ انتخابات خورد

کد خبر: 1065562

داوطلبان ریاست جمهوری در سیزدهمین دوره از هشت صبح امروز تا روز شنبه 25 اردیبهشت وقت دارند که به وزارت کشور مراجعه و رسما نام‌نویسی کنند.

زنگ انتخابات خورد

گروه سیاست سایت فردا - روند نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از 8 صبح امروز شروع شده و تا شنبه 25 اردیبهشت ادامه داد. در این 5 روز قطعا همه آنانی که خود را شایسته ریاست جمهوری می‌دانند خواهند آمد و فضای سیاسی کشور یک گام از گمانه‌زنی فاصله می‌گیرد. 

نام‌نویسی درحالی شروع شده که در روزهای اخیر شاهد حواشی حول محور شرایط ثبت نام بوده‌ایم. از مصوبه شورای نگهبان گرفته تا دستور روحانی به وزارت کشور برای عمل بر طبق قانون که می‌توان آن را وتو مصوبه مذکور قلمداد کرد. بگذریم از اینکه وزارت کشور نهایتا مجری انتخابات است و نقشی در امر تایید صلاحیت‌ها که قطعا بر اساس مصوبه اخیر انجام خواهد شد، ندارد. 

به هر ترتیب ثبت‌نام‌ها شروع شده و باید منتظر آمدن نامزدهای اصلی و اثرگذار بمانیم. بر اساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته و اخباری که تا امروز منتشر شده از جریان اصلاحات شاهد نام‌نویسی 12 نفر - اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکببان، محمد صدر، محمود صادقی، زهرا شجاعی، شهیندخت مولاوردیف عباس آخوندی و صادق خرازی - خواهیم بود. این درحالی است که آنان در حال بررسی یک فهرست چهارده نفره بودند. 

البته محمد جواد ظریف و محمدرضا عارف نیز در میان گزینه های اصلاح طلبان بودند که گویا هنوز تکلیفاشن معلوم نیست. این به نظر می‌رسد که ظریف راضی به کاندیداتوری نشده است. البته درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری نیز هنوز حرف و حدیث‌هایی مطرح است. 

ناگفته نماند که برخی از نیروهای سیاسی در جریان اصلاحات مثل محسن رهامی و محسن مهرعلیزاده نیز قصد کاندیداتوری دارند اما در لیست جبهه اصلاحات قرار نداشته اند.

افزون بر این احتمال ورود چهره‌هایی میانه‌رو مثل علی مطهری و علی لاریجانی نیز وجود دارد. بگذریم از اینکه علی لاریجانی هنوز هم اعلام نظر صریحی درباره احتمال کاندیداتوری خود نداشته است. 

مهم‌ترین چهره‌ای که از جریان اصولگرا خواهد آمد نیز سید ابراهیم رئیسی است که گفته شده ثبت نام را به روز جمعه موکول کرده است. ورود او احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا هنوز معلوم نیست که تصمیم این آقایان چه باشد. از طرف دیگر همچنان گمانه‌زنی‌هایی درباره کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد می‌شود. 

کاندیداتوری و ثبت نام افرادی مثل حسین دهقان، رستم قاسمی، سردار محمد، عزت الله ضرغامی، محسن رضایی،  سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، علی نیکزاد، فریدون عباسی، صادق خلیلیان، محمد حسن نامی،  اسدالله بادامچیان ، ابوالقاسم رئوفیان ، شاهین محمدصادقی و سیدعباس نبوی نیز وجود دارد زیرا در روزهای گذشته آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام کرده بودند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها