خبر به روایت «فردا»

نه به توافق موقت / جای خالی بانوی اول/ اُمیکرون اوج می‌گیرد

کد خبر: 1124592

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نه به توافق موقت / جای خالی بانوی اول/ اُمیکرون اوج می‌گیرد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«کیهان» بخش بزرگی از صفحه یک امروز خود را به عکس اختصاص داده و تیتر زده «برج‌های تجاری امارات را تخلیه کنید/موشک‌های انصارالله در راهند». در این گزارش آمده است: «به دنبال جنایت جدید ائتلاف سعودی در یمن و به خاک و خون کشیدن صدها نفر در زندان صعده این کشور، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی توصیه کرد خاک امارات را هر چه سریعتر ترک کنند چرا که دیگر این کشور کوچک برای آنها امن نخواهد بود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم تاکید کرده که «ایران فقط توافق دائم را می‌پذیرد توافق موقت در دستور کار نیست». البته این را به نقل از الجزیره نوشته. بر این اساس «همزمان با انتشار مطالبی غیرواقعی از مذاکرات جاری در وین درباره توافق موقت، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد که طرح توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و تیم ایرانی همچنان به‌دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکاست.» 

کیهان 3 بهمن

«اعتماد» محمد فاضلی را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «جای خالی استاد» آخرین واکنش‌ها به اخراج او را بررسی کرده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری از ابهام در لایحه رتبه‌بندی معلمان نوشته است. بهانه این گزارش آن است که شورای نگهبان لایحه‌ای مجلس تصویب کرده بود را برگردانده تا ایرادات آن رفع شود.  بر اساس این گزارش «مهم‌ترین ایراد شورای نگهبان، برآمده از ابهاماتی است که در مواد4، 6، 7 و همچنین نحوه تامین بودجه مورد نیاز رتبه‌بندی، گنجانده شده است. براساس اعلام کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دولت در بطن بودجه 1401، بیش از 25هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته است. جدا از این اعداد و ارقام، برای آغاز رتبه‌بندی معلمان از نیمه دوم سال 1400 نیز 12.5هزار میلیارد تومان تدارک دیده شده است. اما با وجود تبلیغات فراوانی که مجلس در خصوص اجرای رتبه‌بندی داشت، اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نشان می‌دهد هنوز فاصله زیادی تا اجرای رتبه‌بندی معلمان باقی مانده است. دیروز سخنگوی شورای نگهبان با اعلام برخی ایرادات این شورا به لایحه رتبه‌بندی معلمان، از مجلس خواست اشکالات باقیمانده این لایحه را برطرف کند.»

اعتماد 3 بهمن

«جوان» مذاکرات علی باقری و اروپایی‌ها در وین را عکس کرده و برا اینکه «ایران بی‌اعتنا به جنگ‌روانی توافق‌موقت» به رایزنی‌های خود ادامه می‌دهد، گزارش داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: « مذاکرات وین به مرحله سرنوشت ساز تصمیمات سیاسی رسیده، شاید تأکید دوباره برخی منابع امریکایی برای توافق موقت با ایران به دلیل ناتوانی واشنگتن برای تصمیم‌گیری نهایی در برابر دوراهی پذیرش بازگشت به تعهدات یا ترک میز مذاکرات است. یک منبع آگاه به «جوان» گفته است که با توجه به جلسات کارشناسی متعدد در دور هشتم، اکنون بخش قابل‌توجهی از ابهامات متنی و نگارشی و شماری از اختلاف نظر‌ها در خصوص پرانتز‌های موجود در متون برطرف شده و در حال حاضر تقریباً تمام موارد باقی‌مانده، موضوعات مهم و دشواری است که حل و فصل آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی غرب است. به گفته این منبع آگاه ایرانی، به محض اینکه امریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل‌راستی‌آزمایی و پایدار تحریم‌ها اتخاذ کند، سرعت گفتگو‌ها افزایش می‌یابد و توافق در مدت زمانی کوتاه ممکن خواهد شد. بر این اساس در شرایطی که برای ایران امکان توافق بلندمدت و پایدار وجود دارد، این جای سؤال است که چرا تهران به توافق موقتی تن دهد که همزمان با جلوگیری از توسعه پیشرفت‌های هسته‌ای، سرانجام رفع تحریم‌ها نیز در آن مشخص نیست؟»

جوان 3 بهمن

«شرق» تغییرات در تیم مذاکره کننده آمریکا را سوژه گزارشی کرده که امروز عکس یک شده است. روح‌الله نخعی در گزارشی با تیتر «خداحافظی «معمار تحریم‌ها» با مذاکرات» به رفتن ریچارد نفیو که گویا به خاطر اختلافاتش با رابرت مالی بوده، اشاره کرده و نوشته: «برای ارزیابی دقیق‌تر درباره اینکه اثر این تغییر برای مذاکرات وین، برجام و ایران چه خواهد بود، باید منتظر نشانه‌های بعدی بود و جانشین نفیو را بررسی کرد؛ اما در نگاه اول می‌‌توان اجازه این خوش‌بینی را داد که رفتن نماد استفاده از تحریم به‌ عنوان ابزار اصلی، اگر به معنای افزایش قدرت مانور مالی به عنوان حامی مذاکرات برجام باشد، قابلیت دیده‌شدن به عنوان یک نشانه مثبت را دارد. نگرانی بخشی از ناظران وین این بود که آمریکا به دنبال این باشد که ضمن مذاکره و حفظ برجام، اهرم تحریم‌ها را همچنان محکم نگه دارد. شاید رفتن نفیو از کنار مالی، نشانه‌ای به حساب بیاید که این نگرانی را کمتر کند؛ چه اینکه به هر حال شهرت و تخصص نفیو نیز در حوزه برقراری و اعمال تحریم بوده و شاید اختلافی که باعث رفتن او از وین شده است، تصمیم به کنار‌گذاشتن میراث نفیو باشد. در هر صورت اگر خبر پیوستن نفیو به مالی در آغاز کار نشانه‌ای منفی بوده‌، بالطبع می‌توان تصور کرد رفتن او نشانه مثبتی است.»

شرق 3 بهمن

«ایران» در عکس یک امروز خود به مناسبت روز زن از جایگاه زنان در پیشبرد اهداف جامعه گزارش می‌دهد و از «لزوم باز تعریف مفهوم مشارکت زنان» نوشته است. در چند صفحه از شماره امروز به این موضوع پرداخته و عمده گزارش‌ها نیز درباره نقش مادر و جایگاه او است.

این روزنامه دولتی همچنین گفت‌وگویی دارد با رئیس سازمان توسعه تجارت و  جزئیات دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس جمهور به روسیه را تشریح می‌کند. علیرضا پیمان‌پاک در این گفت‌وگو که با تیتر «جهش 5 برابری تجارت با روسیه» منتشر شده، به موضوع برگشت فلفل‌دلمه‌ای‌ها هم واکنش نشان داده و گفته است: «قبل از آنکه چنین مشکلی پیش بیاید، بایستی استانداردها را بین‌المللی می‌کردیم، تطبیق استانداردهای دو کشور ایران و روسیه اهمیت بسزایی دارد. استانداردهای روسیه با استانداردهای جهانی متفاوت است لذا وقتی کالایی قرار است به این کشور صادر شود باید الزام‌های استانداردی آن کشور رعایت شود. قرنطینه روسیه 48 بار با ایران مکاتبه داشته است که سموم و نهاده‌های مورد استفاده در فلفل دلمه ایران باید در سامانه‌های قرنطینه‌ای روسیه ثبت شود، اما متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده بود. حال برگشت فلفل دلمه‌ای یک الگو شد تا با جدیت مبحث یاد شده در صادرات دنبال شود. وقتی می‌خواهیم جهانی شویم باید استاندارد کشورهای مقصد صادراتی را رعایت کنیم. این موضوع یک اصل در تجارت جهانی است.»

ایران 3 بهمن

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مینو محرز و هشدار می‌دهد که «اُمیکرون اوج می گیر د؛ دستکم نگیرید». محرز در این مصاحبه تاکید کرده که «تصمیم درباره برداشته شدن محدودیت‌ها متعلق به زمانی است که شدت بیماری کاهش پیداکرده بود و وضعیت سفید بود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد برخی از محدودیت‌ها یا برداشته شود و یا کاهش پیدا کند. در دروان پیک پنجم کنترل بیماری تا حدودی سخت شده و بود و میزان مبتلایان و قربانیان تا حدودی زیادتر از گذشته شده بود. به همین دلیل نیز محدودیت‌های بیشتر اعمال شد. پس از پایان پیک پنجم شرایط تا حدودی بهتر شد و به همین دلیل محدودیت‌ها برداشته شد. بااین‌وجود اُمیکرون در هفته‌های آینده دوباره اوج می‌گیرد و به همین دلیل باید دوباره از تجمعات جلوگیری شود و کنترل‌ها با شدت بیشتری صورت بگیرد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده نیز در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی سفر اخیر رئیسی به روسیه پرداخته و تیتر زده «انتقادهای صریح نسبت به برخورد روس ها». در ادامه نیز به نقل از حشمت‌الله فلاحت پیشه آمده است: «ایران سعی می‌کند روسیه را به عنوان یک متحد تعریف کند اما روس‌ها ایران را به عنوان یک خاکریز می‌بینند. لذا نتیجه سفر این بود که این فضای فکری به هم نزدیک نشده بلکه هر کدام در همان فضای متفاوت گام برمی‌دارند. روی سخن من با مسئولان سامان دهنده این سفر است که حتی پروتکل اجرای سفر را به درستی اجرا نکردند. اگر اطلاعی از پروتکل اجرایی سفر نداشتند پس حتما مسئولان ضعیفی هستند و اگر اطلاع داشتند این به معنای هدر دادن یک سفر سطح بالا بود. چرا که به طور معمول وقتی نفرات اجرایی اول کشورها با یکدیگر دیدار می‌کنند طبیعتا نتیجه آن شکل‌گیری چند موافقتنامه در حوزه‌های مختلف است. به ویژه اینکه طرف ایرانی حداقل این مساله را اعلام کرده بود. وزرای مختلف اعلام کرده بودند که این سفر در حوزه‌های مختلف از حوزه راهبردی و نظامی تا حوزه اقتصادی و انرژی را در برمی‌گیرد ولی دیدیم که هیچ موافقتنامه‌ای امضا نشد. به طور معمول در این سفرها در حضور دو رئیس‌جمهور، وزرا موافقتنامه‌های مرتبط با حوزه وزارتی خود را امضا می‌کنند که اصلا چنین موافقتنامه‌ای امضا نشد. با وجود اینکه در مورد توافق ایران و روسیه خیلی بحث می‌شد اما باز هم دیدیم که رغبتی از طرف روس‌ها در این رابطه شکل نگرفت. انتظار این بود که دو رئیس‌جمهور یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک داشته باشند و در آنجا این کنفرانس پیامی برای دنیا داشته باشد که این کنفرانس نیز تشکیل نشد و تنها ویژگی این سفر میز بلندی بود که کاملا خالی از کاغذ بود و هیچ سندی بر روی این میز وجود نداشت.»

آرمان ملی 3 بهمن

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به گزارشی مناسبتی و به خاطر روز مادر اختصاص داده است. مجموعی از عکس‌های مادر فرزندی – از مریم میرزاخانی و فرزندش تا سردار سلیمانی و مادرش – را گردآورده و با تیتر « ایران مادر» نوشته است: «نکته جالبی که در این مجال سخن گفتن از آن خالی از لطف نیست، پیوندی است که بین زمین، زن و مادر در لایه‌های عرفانی ادیان توحیدی وجود دارد. زن، موجودی است که آفریننده است، خلاق و زاینده است، درست مثل زمین، که از بطن آن رودها و درخت‌ها و ثمرات گوناگون زاییده می‌شود. پیوند بین زاینده بودن زن و زمین باعث شده در نگاه عرفانی، زمین چونان موجود مونثی نگریسته شود که شایسته احترام است و از همه شگفت‌انگیزتر این است که این نوع نگاه به زمین در سخنی از حضرت محمد مصطفی(ص) نیز تایید و ترویج شده است؛ در این حدیث آمده است: تحفّظوا من الأرض فإنّها أمّکم و إنّه لیس من أحد عامل علیها خیرا أو شرّا إلّا و هی مخبره به؛ حرمت زمین را بدارید که او مادر شماست و هر که روى زمین کار بد یا خوبى کند، از آن خبر می‌دهد.»

وطن امروز البته از موضوعات سیاسی روز هم غافل نشده و در یکی از تیترهای کنار خود با عنوان «توافق موقت ممنوع!» نوشته است: «تهران برخی ادعاهای مطرح‌شده توسط منابع آمریکایی درباره توافق موقت در وین را رد و اعلام کرد به ‌دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکاست».

وطن امروز 3 بهمن

«سازندگی» جمیله علم‌الهدی یعنی همسر رئیسی را روی جلد امروز خود آورده و او را «بانوی اول» خوانده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود به دنبال تشریح آن است که «همسر رئیس جمهور چه نقشی در ترویج گفتمان سازی سیدابراهیم رئیسی دارد؟» بهانه این گزارش البته اظهارات همسر رئیس جمهور درباره نوشتن کتابی شبیه کتاب میشل اوباما است. سیما پروانه‌گهر در گزارشی نوشته است: «خانم علم‌الهدی از بین همسران روسای جمهوری ایران، تنها زنی است که استاد دانشگاه است و تلاشش برای گفتمان سازی همسرش مشهود است. با این حال او اگرچه برامده از جناح سیاسی اصولگرایان است، اما فعالیت سیاسی بارزی ندارد. این رفتار او دقیقا برخلاف رفتار خانم عاتقه رجایی همسر محمدعلی رجایی دومین رئیس جمهور است که در کسوت یک فعال سیاسی ظاهر شد و تا نمایندگی مجلس هم پیش رفت. البته همسران روسیا جمهور چندان کنش سیاسی یا اجتماعی نداشتند و اگر هم موارد محدودی بوده، خودشان آن را رسانه‌ای نکرده‌اند اما خانم علم الهدی در این که در مقام یک کنشگر دانشگاهی ظاهر شود و حتی خود را گفتمان ساز دولت جدید نشان دهد، ابایی ندارد».

سازندگی 3 بهمن

«صبح نو» به جای عکس از کارتون استفاده کرده و از اتحاد مخالفان قدیمی قالیباف و رویه تخریبی آنان گزارش می‌دهد. این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات سیاسی دیگر هم پرداخته است. مثلا با عنوان «اصرار غرب تکذیب ایران» به فضاسازی‌هایی که دیروز رسانه‌های غربی درباره احتمال امضای یک توافق موقت کردند، پراخته و نوشته: «با وجود پافشاری غربی‌ها بر «توافق موقت» ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است».

صبح نو 3 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها