خبر به روایت «فردا»

صدای نصف‌جهان/ تله توافق موقت/ حمله به طرحی که هنوز بررسی نشده

کد خبر: 1110538

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صدای نصف‌جهان/ تله توافق موقت/ حمله به طرحی که هنوز بررسی نشده

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» تجمع و اعتراض مردم و کشاورزان اصفهان که خواستار حقابه خود هستند را با تیتر «سوکواران زنده رود» عکس یک کرده و نوشته است: « صبح روز گذشته با تجمع چندین هزار نفری در بستر زاینده‌رود و کنار پل تاریخی خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسوولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند. اجرای عدالت در توزیع حقابه و اجرای طرح‌های احیای زاینده‌رود از طریق مجاری قانونی از جمله مهمترین مطالبات کشاورزان است.گفته می‌شود فقدان بارش‌ها در حوضه آبریز و سوءمدیریت در دهه‌های گذشته منجر به بروز مشکلات جدی برای کشاورزان اصفهانی شده و معیشت آنان را در تنگنا قرار داده است.  محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهوری   در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین ایده توافق موقت بین ایران و اعضای 1+4 را که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده، در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرده و آن را «تله توافق موقت» می‌خواند.

اعتماد 29 آبان

«جوان» تجمع اصفهانی‌ها را با تیتر «چاره‌اندیشی تشنگی درحوضه آبریز زاینده‌رود» پوشش و تقریبا تمام صفحه یک امروز خود را به آن اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: ««زنده رود «مرده‌است و حالا کشاورزان اصفهانی برای زنده کردن دوباره این رود و زنده کردن کسب و کاری که ادامه آن به جاری شدن دوباره آب در زاینده‌رود وابسته است، دست به مطالبه‌گری زده‌اند. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به این مطالبه با تأکید بر اینکه از نزدیک وضعیت زاینده‌رود و مناطق کشاورزی استان را دیده و می‌داند که شرایط سختی برای مردم منطقه وجود دارد از پیگیری رئیس‌جمهور و دستور خودش به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی برای حل این معضل خبر داد. وزیر نیرو هم با عذرخواهی از کشاورزان اصفهانی بابت تأمین نشدن آب لازم برای کشاورزی از تشکیل جلسه ستاد احیای زاینده رود و همراهی وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای حل این بحران خبر داد. فرونشست زمین در این منطقه مرکزی ایران ۴۰ تا ۱۰۰ برابر میانگین جهانی است و برخی کارشناسان معتقدند با ادامه مشکلات زیست محیطی این منطقه تا پنج سال دیگر قابل سکونت نیست.»

جوان 29 آبان

«شرق» اعتراض کشاورزان و مردم اصفهان را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در عین حال که با استفاده از عبارت «دومین گزارش» در روتیتر، پیش‌تر پرداختن به این موضوع را به رخ می‌کشد؛ با عنوان «وعده قبول نمی‌کنیم» نوشته است: « این گزارشی معمولی نیست؛ گزارشی است که در آن خبری از نظر کارشناس و مسئول نخواهد بود و این همان چیزی است که کشاورزان از ما خواستند. از ما خواستند حرفشان را بشنویم، از ما خواستند حمایتشان کنیم، از ما خواستند گوش کنیم نه که بگوییم. کارشناس کشاورزی نخواستند، خودشان کشاورزند، پدرانشان و پدران پدرانشان کشاورز بوده‌اند. سند حقابه دارند به عمر ۱۲۰۰ سال. نظر مسئولان اهمیتی برایشان ندارد. گوششان پر از حرف مسئولان است. چیزی که در گزارش‌های رسمی این روز پنهان ماند، همین بود؛ کسی تقاضایی از مسئولی نداشت و نام مسئولی اگر به زبان کسی آمد، مردم یک‌صدا اعتراض می‌کردند. کار وزیر نیرو در جواب اعتراض‌ها، پیشنهاد پرداخت پول بود و عرض شرمندگی. دیگر مسئولان هم حرف‌هایی زدند که شبیه نامه‌های از‌پیش‌آماده داخل کشوی روابط‌عمومی بود. کسی نشنیده کشاورزی پولی طلب کرده باشد. کشاورز حق آبش را می‌خواهد، زمین کشاورزی‌اش را می‌خواهد. خلاصه‌اش، هویتش را می‌خواهد و اینجا همه به هم گره خورده‌ایم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک امروز خود را نیز علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه اسبق اختصاص داده و دلیلش گفت‌وگویی است که با او حول محور مسائل افغانستان انجام داده‌اند. 

شرق 29 آبان

«ایران» صفحه یک خود را نظر ظاهر و چینش مطالب تغییر داده است. دو تا عکس یک دارد و تیتر یک را حذف کرده است. آن دو موضوعی که به یک اندازه مورد توجه قرار گرفته نیز چیزی نیست غیر از اعتراض مردم در اصفهان و باز شدن در ورزشگاه به روی مردم. این روزنامه دولتی وضعیت اصفهان را با تیتر «چشم به راه آب» توصیف کرده و نوشته است: «زاینده‌رود سالیان پیاپی است که با لب‌های خشکیده و بستر ترک‌خورده، اندوه امروز بی‌آبی و خشکسالی را به گذشته نه چندان دوری پل می‌زند که آب در بستر آن جریان داشت، شب‌های پل خواجو و سی‌و‌سه پل را روشن می‌کرد و پس از تازه کردن دل اصفهانی‌ها و گردشگرانی که در ساحل آن، گذر آرام و آرامش‌بخش آب را از زیر دهنه‌های پل به تماشا می‌نشستند در پایین دست، خود را به زمین‌ها و کشتزارهای شرق استان اصفهان می‌رساند و در پایان این سفر پر از زایش و زندگی خود، وارد تالاب گاوخونی می‌شد تا پرندگان مهاجر و هزاران فلامینگو را که برای زمستان گذرانی به این تالاب می‌آمدند از خود ناامید نکند و ریگزارها و شن‌های نا‌آرام دشت وسیع گاوخونی را هم مهار کند تا کانون طوفان‌های شن و ریزگرد نشوند. این رودخانه اکنون خشک است و چندین روز است که درد و اندوه سوزناک زاینده‌رود، تبدیل به فریاد هزاران کشاورز و شهروند اصفهانی شده است که می‌پرسند #زاینده _ رود_ من_ کو

دیروز اما تجمع مردم اصفهان جلوه دیگری داشت؛ کشاورزان که از روز‌های پیش با بر پا کردن چادر و با حضور شبانه‌روزی، با در دست داشتن نوشته‌هایی حقابه کشاورزی را مطالبه می‌کردند، هزاران شهروند اصفهانی را در کنار خود دیدند که با آنها همراه و همصدا زنده بودن احیای زاینده‌رود را مطالبه می‌کردند. تجمعی به دور از حاشیه‌های سیاسی و هدفمند که صرفاً می‌خواست فریاد کشاورزان و مردم اصفهان را برای احیای زاینده‌رود به گوش مسئولان و تصمیم‌گیران برساند؛ فریادی که خیلی زود به گوش مسئولان رسید.«محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور به دنبال تجمعات صنفی کشاورزان اصفهانی روز گذشته در گفت‌و‌گو با صدا و سیما نوید حل مشکلات حوضه آبریز زاینده رود را به کشاورزان داد و تأکید کرد: دولت با جدیت پیگیر حل این مشکل در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان است.»

ایران 29 آبان

«وطن امروز» هم خشکی زاینده رود و اعتراض اصفهانی‌ها را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «زاینده‌رود زنده‌ باد» نوشته است: « کاهش شدید میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود و رسیدن آن به مرز ۱۷۵ میلیون مترمکعب و خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود طی سال‌های گذشته باعث شد کشاورزان اصفهانی از نیمه دوم آبان‌ماه دست به اعتراض بزنند. بر اساس اخبار منتشرشده، روز گذشته تجمع 20 هزار نفری کشاورزان و مردم شهر اصفهان در بستر خشک زاینده‌رود در حوالی پل خواجو برگزار شد تا احیای زاینده‌رود به عنوان خواسته جدی مردم به دور از حواشی سیاسی به گوش مسؤولان برسد. با توجه به اهمیت موضوع معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد تا در اسرع وقت برای حل مشکل کمبود آب حوضه آبریز زاینده‌رود در هر ۳ استان چهارمحال‌و‌بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند. »

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک کرده اما به «انتشار خبر دستگیری خدمتکار منزل بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به جرم همکاری اطلاعاتی با ایران و نصب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جاسوسی» پرداخته و با تیتر «از این همه نزدیک‌تر؟» نوشته است: «برخی رسانه‌های چاپ سرزمین‌های اشغالی هم این اتفاق را فروپاشی سیستم‌های امنیتی اسرائیل ارزیابی کردند. در این راستا یک مسؤول ارشد شاباک اذعان کرد: «در تامین امنیت خانه وزیر جنگ شکست خوردیم. نباید به چنین شخصی اجازه کار در آنجا داده می‌شد».همچنین «ایتای بلومنتال» خبرنگار اسرائیلی گزارش داد درباره وجود جاسوس در خانه وزیر جنگ، سرویس امنیتی اسرائیل شکست را می‌پذیرد و قرار شده رویه‌های خود را به‌روز کند. کارمندان نزدیک به شخصیت‌های امنیتی دوباره مورد بازرسی قرار خواهند گرفت. »

وطن امروز 29 آبان

«آرمان ملی» هیچ توجهی به اصفهان نکرده و صدای اعتراض کشاورزان را نشنیده است. در عوض تیتر یک خود را صرف هجمه به مجلس کرده و با تیتر «دیدن با عینـک دودی صیانت» نوشته است: «هنوز مردم ثمرات صیانت‌های پیشین و اقدامات راهبردی و ارشادهای قبلی مسئولان با اعصاب و روانشان بازی می‌کرد که اینبار در میان همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم راهکار برای رفع آن بازهم موضوعی به نام صیانت از مردم در مجلس مطرح شد که درواقع خبر از ایجاد محدودیت تازه‌ای برای آن‌ها می‌دهد و البته شاید هم روشی برای کسب درآمد بیشتر مسئولان از مردم (!) در چنین شرایطی نیز محسوب شود‌. طرحی که همه تا به حال دیگر آن را شنیده‌ایم «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک»... که البته در آن ازحیواناتی نام برده شده که بسیاری‌شان ربطی به خطرناک بودن ندارند وگروهی از مردم اعتقاد دارند هدف اصلی طرح مشخصا موضوع سگ گردانی یاداشتن این حیوان توسط برخی مردم است. طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک تنها محدود به سگ نیست و حیواناتی همچون لاک‌پشت، خرگوش، گربه نیز به‌عنوان حیوانات ممنوعه شناخته شدند. همانطور که می‌دانیم این طرح به امضای ۷۵ نفر از نمایندگان رسیده است، قرار است با تکیه بر الحاق ۴ ماده به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تبدیل به قانون شود. براساس ماده الحاقی اول (ماده ۶۸۸ مکرر ۱) جریمه نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری(که سالانه توسط دولت و اتحادیه‌های مربوطه تعیین و اعلان می‌گردد) برای افرادی که واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل‌ونقل و گرداندن و نگهداری این حیوانات داشته باشند در نظر گرفته شده، البته که این طرح پای مشاوران املاک را به میان کشیده و مجلسیان در تلاشند تا با گنجاندن یک بند به اجاره‌نامه‌ها، برموضوع نگهداری حیوانات خانگی نظارت کنند. اگر املاکی‌ها این موضوع را رعایت نکنند، آن‌ها هم شامل حال همان میزان جریمه 10 تا 30 برابر حقوق کارگری می‌شوند. حتی برای کسانی که حیوانات خود را در اتومبیل می‌گذارند جریمه و توقیف سه ماهه اتومبیل در نظرگرفته شده است.»

این همه قلم فرسایی و به اصطلاح انتقاد و نگرانی اما بابت طرحی است که هنور در مجلس مورد بررسی هم قرار نگرفته است!

آرمان ملی 29 آبان

«کیهان» دستور معاون اول برای حل مشکل زاینده رود را در صفحه یک خود مورد توجه قرار داده اما اعتراض گسترده مردم را تیتر یا عکس نکرده است. در واقع ترجیح داده بیشتر از جانب دولت و مسئولان به موضوع نگاه کرده و با اشاره به دستورات صادر شده وجه مثبت و امیدوارکننده قضیه را پررنگ کند. 

این روزنامه اصولگرا تیتر و عکس خود را هم صرف سفر استانی رئیسی به زنجام کرده است. کیهان با تیتر «نظام اقتصادی را اصلاح می‌کنیم اما نه با غافلگیر کردن مردم» نوشته است: «رئیس‌جمهور گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.»

کیهان در گزارش دو امروز خود نیز  توصیه آمریکا به عربستان در آستانه آزاد شدن مأرب را مورد توجه قرار داده و با تیتر «شما که از ما قوی‌تر نیستید/مثل ما که از افغانستان خارج شدیم، از یمن خارج شوید» نوشته است: «به دنبال توصیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به عربستان برای آغاز مذاکره در یمن، سردبیر روزنامه البنا اعلام کرد فحوای توصیه آمریکا به سعودی‌ها این است: «کاری را که ما در افغانستان انجام دادیم انجام دهید. نه شما از ما قوی‌تر هستید نه آنها از طالبان ضعیف‌تر.»

کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها