ابتکار سلطان عمان،همچنان روی میز

کد خبر: 1284076

به گفته امیرعبداللهیان ابتکار سلطان عمان در مورد مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها همچنان روی میز است و یکی از دستورکارهای مذاکرات تهران و مسقط محسوب می‌شود.

ابتکار سلطان عمان،همچنان روی میز

در فضای پرتنش این روزهای غرب آسیا و در شرایطی که پس از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه ساختمان سفارت ایران در دمشق بسیاری منتظر پاسخ ایران هستند، حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان، عازم مسقط پایتخت عمان شد تا رایزنی های سطح بالای منطقه ای خود را از این کشور آغاز کند. عمانی که همیشه به عنوان یک واسطه و میانجی مورد اعتماد میان ایران و آمریکا عمل کرده و در حادثه اخیر نیز با توجه به ارسال پیام از سوی ایران به آمریکا،  می‌توان گمانه زنی کرد عمان نیز موثر بوده و خواهد بود.

همچنین به گفته امیرعبداللهیان ابتکار سلطان عمان در مورد مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها همچنان روی میز است و یکی از دستورکارهای مذاکرات تهران و مسقط محسوب می‌شود. با این حال وزیرخارجه ایران در هوای گرم و بالای ۳۵درجه عمان بعدازظهر دیروز به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالی‎رتبه عمان عازم مسقط شد.گفت‌وگو درباره مسائل مورد علاقه دو جانبه، موضوعات مرتبط با توسعه همکاری‌های فی مابین به ویژه در حوزه افزایش تبادلات تجاری و البته بررسی مهم‎ترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله دستورکارهای وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر است.گفتنی است، امیرعبداللهیان و همتای عمانی وی (بدر البوسعیدی) در یک ماه گذشته دو مرتبه با یکدیگر تماس تلفنی داشتند و درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخته بودند.

همچنین بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی در آذر ۱۴۰۲ با موفقیت در تهران برگزار شد که طی آن توافقات اولیه برای آغاز مذاکرات مربوط به انعقاد توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور آغاز شده است که در صورت تحقق آن گامی مهم در روابط اقتصادی دو کشور برداشته خواهد شد.

در ابتدای این سفر؛ محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیئت مذاکره‌ کننده دولت نجات ملی یمن با دکتر امیرعبداللهیان در سفارت کشورمان در عمان دیدار و رایزنی کرد.سخنگوی انصارا... یمن در پایان دیدارش و در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل ائتلاف ضدیمنی با همکاری تعدادی از کشورهای غربی به بهانه امنیت دریای سرخ اظهارکرد: موضع ما در خصوص ملت فلسطین برگرفته از اخلاق و مسائل انسانی است و رهبر ما سیدعبدالملک حوثی و ملت یمن این موضع قاطعانه را در جنگ اتخاذ کرده و به هیچ عنوان از آن عقب نشینی نمی‌کنند.اوخاطرنشان کرد: مطمئن باشید اگر رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز شود امنیت ملی عربی نیز پس از آن از بین خواهد رفت. ما تا زمانی که جنگ غزه متوقف شود، به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت این رژیم حرکت می‌کنند، ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با بدرالبوسعیدی نیز گفت: حمله موشکی و تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، صفحه جدیدی از جنگ افروزی صهیونیست‌ها و کشیدن پای دیگران به درگیری و جنگ در منطقه است. پیام شفاف و روشنی از طریق سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به کاخ سفید ارسال کردیم، آمریکا نمی‌تواند از مسئولیت خود در قبال حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی شانه خالی کند. وی بیان کرد: ایران جزیره بزرگ ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیاست و جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که امینت ملی این کشور خدشه دار شود.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها