ادعاهای وزیر انرژی آمریکا درباره تنگه هرمز و مذاکرات با ایران
«کریس رایت» وزیر انرژی آمریکا در کنفرانسی در شهر نیویورک مدعی شد: «ایران از این پس توانایی بستن تنگه هرمز را نخواهد داشت. این اهرم اصلی آنهاست و ما این اهرم را از آنها میگیریم.»
وزیر انرژی آمریکا در پی فشارها در داخل آمریکا به دلیل جنگ بی دلیل علیه ایران و نیز امضای یادداشت تفاهم میان تهران و واشنگتن برای رسیدن به توافق صلح پایدار، ادعاهایی را برای کم اهمیت جلوه دادن کنترل و تسلط تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «کریس رایت» وزیر انرژی آمریکا در کنفرانسی در شهر نیویورک مدعی شد: «ایران از این پس توانایی بستن تنگه هرمز را نخواهد داشت. این اهرم اصلی آنهاست و ما این اهرم را از آنها میگیریم.»
وزیر انرژی آمریکا مدعی شد: وقتی ایران آخر هفته دوباره اعلام کرد که تنگه هرمز بسته شده است، ۱۷ میلیون بشکه نفت از هرمز عبور کرد.
رایت ادعا کرد: اسکورتهای دریایی ایالات متحده از طریق آبهای سرزمینی عمان در قسمت جنوبی تنگه مانع از آن میشود که ایران کشتیهای تجاری را توقیف کند.
او افزود که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۷۲ کشتی حامل ۱۹ میلیون بشکه نفت از هرمز عبور کردهاند.
شبکه سیانبیسی نیوز آمریکا گزارش داد: شرکت اطلاعات تجاری کپلر تایید کرده است که از زمان توافق آمریکا و ایران برای بازگشایی این مسیر دریایی در هفته گذشته، حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز از این تنگه خارج شده است.
رایت ادعا کرد: اگر ایران خواستههای واشنگتن را برآورده نکند، آمریکا میتواند دوباره محاصره دریایی را اعمال کند و دولت ترامپ تضمین خواهد کرد که جهان بهطور کامل به انرژی دسترسی داشته باشد.
این ادعاها در حالی مطرح میشود که اقتصاد جهان و آمریکا در پی جنگ بیدلیل اسرائیل و واشنگتن علیه ایران دچار فشار و بیثباتی شده است.
وزیر انرژی آمریکا مدعی شد: «اگر نتوانیم با ایران به توافق برسیم، تضمین میکنیم که جریان انرژی برقرار بماند، جهان بهخوبی تامین شود و حکومت ایران در وضعیت بسیار دشواری قرار بگیرد.»
این مقام دولت ترامپ ادعا کرد: رفع تحریمهای فروش نفت ایران به مدت ۶۰ روز، پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب نمیشود و دولت ترامپ هنوز هیچ پولی آزاد نکرده است.
او در این کنفرانس مدعی شد: ما هیچ پولی آزاد نکردهایم، آنها هنوز امتیاز مهم و معناداری دریافت نکردهاند. آنها میتوانند امتیازهای مهمی از ما بگیرند، اما باید در مقابل، پیروزی ها و دستاوردهای معناداری برای ما و امنیت جهان به ارمغان بیاورند.
به گزارش ایرنا، توافق ایران و آمریکا پس از میانجیگری پاکستان، قطر و شماری دیگر از کشورهای منطقه حاصل شد و یادداشت تفاهم مربوط به آن روز پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ بهصورت الکترونیکی به امضای مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ، روسای جمهوری دو کشور، رسید.
این سند چارچوب پایان عملیات نظامی، اجرای تعهدات متقابل و آغاز یک دوره ۶۰ روزه برای مذاکرات فنی و دستیابی به توافق جامع را تعیین کرده است.