۴ نکته درباره رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی و سیاست‌هایش

کد خبر: 667772

نوزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در 9 مه (19 اردیبهشت) برگزار شد که طی آن آقای «مون جائه این» 64 ساله و نامزد حزب چپگرای دموکراتیک با کسب 41 درصد آرا به پیروزی رسی

سرویس بین‌الملل فردا؛ مرتضی باقیان: نوزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در 9 مه (19 اردیبهشت) برگزار شد که طی آن آقای «مون جائه این» 64 ساله و نامزد حزب چپگرای دموکراتیک با کسب 41 درصد آرا به پیروزی رسید. پیروزی وی به ۱۰ سال زمامداری محافظه کاران در کره جنوبی پایان داد. انتخابات ریاست جهوری کره جنوبی یک مرحله ای است و کاندیدایی که موفق به کسب اکثریت نسبی آرا شود برای یک دوره ۵ ساله به عنوان رئیس جمهور معرفی خواهد شد.
پایان کاخ نشینی برای ارتباط با مردم
آقای مون به دلیل تلاش هایش برای توسعه و ترویج حقوق بشر در کره جنوبی از محبوبیت خاصی در این کشور و بویژه در بین جوانان برخوردار است. حزب متبوع وی (حزب دموکراتیک کره جنوبی) نیز ارتباط نزدیکی با اتحادیه ‌های کارگری دارد. آقای مون در سخنانی که در مراسم ادای سوگند خود ایراد کرد گفت: "فکر من انباشته از طرح ‌های مختلف برای ورود به جهانی نو همراه با وحدت و همزیستی است." او با اعلام اینکه دفتر ریاست جمهوری را از محل کنونی آن (کاخ آبی) به مرکز سئول، پایتخت، انتقال خواهد داد گفت که این نخستین اقدام او برای "ایجاد یک ریاست جمهوری شفاف، باز و خواهان ارتباط با همگان است. روسای جمهور در کره جنوبی تا پیش از این، از مجتمع موسوم به "کاخ آبی" به عنوان دفتر کار و محل اقامت خود استفاده می‌کردند.
نظارت و شفافیت بر عملکرد کارتل‌های اقتصادی
رئیس جمهور جدید کره در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری، خواستار اصلاح سیستم خانوادگی مالکیت و اداره شرکت ‌های اقتصادی بزرگ مثل سامسونگ و هیوندا شده بود. باید توجه داشت که بسیاری از موسسات تجاری و صنعتی بزرگ کره جنوبی به شکل شرکت های خانوادگی اداره می شوند که این امر، مانع از شفافیت و نظارت دقیق بر آنها می‌شود. رئیس جمهور جدید کره جنوبی گفته است برای رفع این مشکل، تصویب قوانینی برای اصلاح ساختار موسسات تجاری و صنعتی را در سرلوحه برنامه هابش قرار داده است.
کره باید نه گفتن به آمریکا را بیاموزد
در زمینه سیاست خارجی، رئیس جمهور جدید کره جنوبی گفته است این کشور در رابطه با متحدان و دوستانش باید «منافع ملی» را در اولویت قرار دهد. آقای مون طرفدار اتحاد کره جنوبی با آمریکا است و در عین حال می‌گوید که کشورش به رویکرد متوازن‌تر سیاسی با آمریکا و چین نیاز دارد. وی در کتابی که در ماه ژانویه سال جاری میلادی منتشر کرد، آورده است که "کره جنوبی باید یاد بگیرد که «به آمریکایی‌ها نه بگوید»"
آشتی با کره شمالی
وی خواستار کاهش تنش با همسایه شمالی و هوادار آشتی میان دو کره است که این امر، برخلاف رویکرد خانم پارک رئیس جمهور قبلی کره است که تقریباً همه مناسبات با کره شمالی را قطع کرده بود. به طور کلی، آقای مون، طرفدار سیاستی است که در عین اعمال فشار بر کره شمالی از طریق اعمال تحریم به گفت ‌وگو با هدف تغییر سیاست آن کشور ادامه دهد. باید توجه داشت که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا بخواهد یک سیاست تند علیه کره شمالی را دنبال کند رویکرد آقای مون می تواند باعث تنش میان سئول و واشنگتن گردد. همچنین آقای مون مخالف استقرار سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا (موسوم به تاد) در کره جنوبی است. به همین خاطر برخی از تحلیل¬گران معتقدند ریاست‌جمهوری آقای مون می‌تواند استقرار و عملیاتی شدن سامانه تاد در خاک کره جنوبی را دچار مشکل کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها