پامپئو و فریب هم‌پیمانان آمریکا برای ایجاد ائتلاف مخالف چین

کد خبر: 1008878

به عقیده تحلیلگران با تلاش عوامل ضد چین از جمله مایک پامپئو، روابط دوستانه چین و بریتانیا به یغما رفت و در نهایت مردم بریتانیا باید "بهای آن را بپردازند".

پامپئو و فریب هم‌پیمانان آمریکا برای ایجاد ائتلاف مخالف چین

خبرگزاری تسنیم: به نقل از رادیو بین المللی چین، روز چهارشنبه 1 امرداد (22 ژوئیه)، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به بریتانیا و دانمارک را به پایان رساند. وی به شکلی غیرمترقبه در این سفر، تمام تلاش خود را برای جار زدن نظریات مضحک ضد چینی و ایجاد یک ائتلاف جدید برای مقابله با "تهدید چین" را به کار بست و در واقع مأموریت اصلی او در این سفر، تشکیل «ائتلاف ضد چین» بود اما بدیهی است که هر آدم عاقلی متوجه می‎شود که هدف پامپئو از این تفرقه‌افکنی‎‌ها به چاه انداختن هم‎پیمانان اروپایی آمریکا است که بی‎شک به شکست خواهد انجامید.

پامپئو به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، اخیراً دیوانه وار اروپا را به تقابل ایدئولوژیک با چین فرا می‎خواند. چنین رویکردی از یک سو، ناشی از ذهنیت جنگ سرد حاکم بر دولت فعلی ایالات متحده و اشتباهات راهبردی جدی آن در قضاوت خود نسبت به سیاست‎های چین است و از سوی دیگر نشان می‎دهد که پومپئو و همفکرانش با هراس از توسعه باثبات روابط چین و اروپا، در تلاش برای تفرقه‎افکنی میان این دو هستند.

با این حال، تمام این اقدامات حقیر پامپئو و همراهانش برای جلب حمایت متحدان بیشتر، به خوبی نگرانی اصلی آنها را نشان می‎دهد و توطئه آنان برای دستیابی به منافع شخصی، حتی به قیمت آسیب رساندن به منافع متحدان آمریکا را آشکار کرده است؛ به عنوان مثال، پامپئو درهمین سفر اروپایی از موضع سختگیرانه دولت بریتانیا علیه شرکت هوآوی "قدردانی" کرد.

بسیاری از شهروندان بریتانیایی با اشاره «اهداف شرورانه پنهان» وزیر خارجه آمریکا " بر این باورند که اظهارات پامپئو تلویحاً به معنای آن است که ایالات متحده کنترل دولت بریتانیا را در اختیار دارد و از طریق کوچک کردن بریتانیا است که "آمریکا دوباره بزرگ خواهد شد". تحلیلگران خاطر نشان می‌کنند که با تلاش عوامل ضد چین از جمله مایک پامپئو، روابط دوستانه چین و بریتانیا به یغما رفت و در نهایت مردم بریتانیا باید "بهای آن را بپردازند".

در طول سال‎های گذشته کاملاً بر همگان آشکار بوده است که دولت فعلی ایالت متحده نه تنها به بریتانیا بلکه به دیگر کشورهای اروپایی به عنوان متحدان وفادار آمریکا، چگونه از پشت چاقو زده است؛ به عنوام مثال اواسط ماه ژوئیه، پامپئو بار دیگر تهدید کرد تمام کشورهایی که در خط لوله گاز طبیعی Nord Stream 2 بین روسیه و اروپا مشارکت داشته باشند مورد تحریم آمریکا قرار خواهند گرفت و گفت: "اگر اکنون [از این پروژه] کناره‌گیری نکنید، خود را در معرض خطر عواقب آن قرار داده‎اید!" این رفتار سلطه‎طلبانه ایالات متحده نارضایتی شدید کشورهای اروپایی را در برداشت تا جایی که جوزف بورل نماینده ارشد سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه‎ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از افزایش تحریم‌های ایالات متحده و یا تهدید به تحریم شرکت‌های اروپایی از سوی این کشور گفت: اتحادیه اروپا با تحریم و یا مجازات شرکت‌های اروپایی به خاطر داشتن روابط تجاری مشروع، از سوی هر کشور ثالثی مخالف است و اقدامات آمریکا را ناقض قوانین بین‌المللی می‎داند.

در حقیقت، در سال‌های اخیر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در موارد بسیاری از جمله بودجه دفاعی ناتو، توافق هسته‌ای ایران، مذاکرات اقتصادی و تجاری و نحوه برخورد با سازمان‌های بین المللی اختلاف نظر داشته‎اند و شکاف در روابط آنان پیوسته عمیق‌تر شده است. به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا، ایالات متحده رفتارهای نادرست بسیاری را در پیش گرفت که برای نمونه می‎توان به تعقیب و رهگیری محموله‌های پزشکی ضد همه‎گیری در کشورهای اروپایی، ممنوعیت یکجانبه ورود شهروندان اتحادیه اروپا به آمریکا و عدم مشارکت و پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود برای تأمین بودجه لازم در جهت مبارزه با شیوع کرونا اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی "فارین پالسی" ایالات متحده، با اشاره به میراث به جا مانده از سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا، هیچ چیز را جدی تر از آن نمی‎داند که با رویکرد دستگاه دیپلماسی کنونی ایالات متحده، روابطی که آمریکا طی چندین دهه با متحدان خود برقرار کرده بود تا چه اندازه ضعیف شده و به جایگاه و نفوذ آمریکا در جهان آسیب رسانده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها