در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

احمد مازنی: نقدهایی به نهاد اجماع‌ساز وجود دارد/ باید حزب جمهوریت هم ذیل شورای هماهنگی تعریف شود/ در کشور ما حلقه اصلی دموکراسی یعنی تحزب گم شده است/ باید به سمت تشکیل چند حزب فراگیر و قدرتمند برویم

کد خبر: 1051161

احمد مازنی گفت: به هر حال نقدهایی به نهاد اجماع‌ساز وجود دارد؛ آنکه باید همه شخصیت‌های تأثیرگذار همسو و همراه این تشکیلات شوند که اکنون چنین شرایطی به طور کامل وجود ندارد.

احمد مازنی: نقدهایی به نهاد اجماع‌ساز وجود دارد/ باید حزب جمهوریت هم ذیل شورای هماهنگی تعریف شود/ در کشور ما حلقه اصلی دموکراسی یعنی تحزب گم شده است/ باید به سمت تشکیل چند حزب فراگیر و قدرتمند برویم

گروه سیاست فردا: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با نام «جبهه اصلاحات ایران» روز گذشته خستین جلسه خود را تشکیل داد تا اصلاح‌طلبان به طور رسمی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده باشند. در این میان اما گویا برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب نقدهایی را به سازوکار نهاد اجماع‌ساز وارد می‌کنند و مهم‌ترین آن نبود ساختار صحیح حزبی و قدرت داشتن شخصیت‌های حقیقی به جای احزاب است.

احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «فردا» گفت: «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به طور کلی فرایندی دموکراتیک را طی کرده است و تا حدامکان دغدغه احزاب رفع شده است و نسبت به سازوکار پیشین احزاب در شکل‌دهی این نهاد انتخاباتی نقش داشته‌اند اما به هر حال نقدهایی هم وارد است؛ آنکه وقتی عنوان اجماع بر این نهاد گذاشته شده است، باید همه شخصیت‌های تأثیرگذار اصلاح‌طلب در ایجاد اجماع نقش داشته باشند و همسو و همراه این تشکیلات شوند که اکنون چنین شرایطی به طور کامل وجود ندارد».

او درباره عدم حضور برخی احزاب در جلسه نهاد اجماع‌ساز بیان کرد: «من در جلسه روز یک‌شنبه حضور نداشتم اما تا جایی که اطلاع دارم عدم حضور حزب جمهوریت به دبیرکلی آقای منتجب‌نیا به دلیل آن است که این حزب در شورای هماهنگی اصلاحات عضو نیست. البته گفته می‌شود که از سوی حزب جمهوریت درخواست برای عضویت داده شده که تا الان ترتیب اثر داده نشده است که باید این حزب هم ذیل شورای هماهنگی آورده شود زیرا با وجود همه اختلاف‌ها اما حزب‌ جمهوریت و شخص آقای منتجب‌نیا داخل در اصلاحات قلمداد می‌شوند».

این فعال سیاسی درخصوص اختلاف‌هایی که در میان برخی اعضای جبهه اصلاحات ایران وجود دارد، اظهار کرد: «اجماع به معنی توافق مطلق نیست. اجماع در بستری دموکراتیک می‌تواند با رأی اکثریت حاصل شود و رأی اکثریت هم یعنی عده‌ای مخالف تصمیم نهایی وجود دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که همه اعضا در همه موارد اتفاق نظر داشته باشند که اصلا تحقق چنین شرایطی تقریبا محال است و چاره‌ای نیست جز تکمین به رأی اکثریت».

مازنی در پایان درخصوص سازوکار تحزب در ایران هم تصریح کرد: «متأسفانه در کشور ما حلقه اصلی دموکراسی یعنی تحزب گم شده است. در این سال‌ها بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگرا سعی کرده‌اند قبل از هر انتخابات جبهه‌ای فراگیر در جناح خود ایجاد کنند اما هیچ وقت همه نیروهای سیاسی اعم از چپ و راست به سمت تحزب نرفته‌اند. ما باید به سمت تشکیل چند حزب فراگیر و قدرتمند برویم که بتوانند کار حزبی را به صورت واقعی انجام دهند و در این مسیر نهادهایی مانند شورای نگهبان، وزارت کشور، کمیسیون ماده10 احزاب و مجلس شورای اسلامی هم کمک کنند تا روند تحزب در کشور پا بگیرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها