در گفتگو با فردا مطرح شد؛

نرخ ارز جهشی نمی‌شود

کد خبر: 1189342

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بانک مرکزی ارزهای خودش را نگه داشته و مداخله ای در بازار ارز انجام نداده است. این نشان می دهد که مدیریت خوبی بر بازار ارز حاکم است.

نرخ ارز جهشی نمی‌شود

گروه سیاسی فردا: نرخ ارز همچنان در نوسان است و مشخص نیست که چه سرنوشتی پیدا کند. برخی کارشناسان می گویند با توجه به نرخ تورم این میزان رشد قیمت ارز طبیعی است اما گروه دیگر از کارشناسان این نرخ ها را کاذب می دانند و معتقدند «قیمت واقعی دلار زیر 25 هزار تومان است».

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نوسان نرخ ارز گفت: الان بازار ارز با ثبات و با تعادل است. با وجود تنش های داخلی، فشار خارجی و به نتیجه نرسیدن احیای برجام شاهد تأثیر شدید این عوامل روی نرخ ارز نیستیم. از شهریور سال گذشته که دولت سیزدهم روی کار آمد قیمت ارز آزاد 28 هزار تومان بود و الان 35 هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: 7 هزار تومان قیمت ارز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است که رشد 25 درصدی را نشان می دهد حال آنکه نرخ تورم طی این مدت بالای 40 درصد بود بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازار ارز وضعیت با ثباتی را تجربه کرده است. هر چند قیمت دلار در مقایسه با یورو، پوند، ین و یوآن رشد بیشتری را داشته است اما همین افزایش قیمت دلار نیز کمتر از 25 درصد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی پیش بینی ها درباره افزایش جهشی قیمت ارز اظهار کرد: این چنین پیش بینی ها مبنا ندارد که برخی می گویند قیمت دلار 50 هزار تومان می شود چون وقتی قیمت ارز جهشی می شود که فشار بی موردی روی قیمت ارز وارد شود، حال آنکه هم اکنون بانک مرکزی چنین فشاری را روی قیمت ارز ندارد.

وی با بیان اینکه میزان عرضه و تقاضا قیمت ارز را در بازار تنظیم می کند، ادامه داد: عمده ارزی که مبادله می شود در بازار صرافی هاست و عرضه کنندگان ارز، صادرکنندگان هستند، کمتر هم بانک مرکزی در تعادل عرضه و تقاضای ارز در بازار مداخله می کند.

مصباحی مقدم گفت: اگر بانک مرکزی مداخله می کرد شاید نتایج دیگری به بار می آمد. بانک مرکزی ارزهای خودش را نگه داشته و مداخله ای در بازار ارز انجام نداده است. این نشان می دهد که مدیریت خوبی بر بازار ارز حاکم است بنابراین داستان هایی که خلاف این وضعیت را روایت می کنند، بی محتوا هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها