فناوری 5G در ایستگاه کاربردها/ از دنیای پزشکی تا آموزش و سرگرمی

کد خبر: 1055339

نسل پنجم ارتباطی، جدیدترین تکنولوژی حوزه ارتباطات سیار است که به طور قابل توجهی سرعت و پاسخگویی شبکه‌های بی سیم را افزایش خواهد داد.

فناوری 5G در ایستگاه کاربردها/ از دنیای پزشکی تا آموزش و سرگرمی

نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G با سرعت بسیار بالا، هم‌اکنون جدیدترین فناوری ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم 4G فعلی و البته نه هنوز به صورت تجاری ارائه شده است. طیف فرکانسی نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای ۶‌گیگاهرتز)، باند متوسط (۲ تا ۵/ ۴ گیگاهرتز) و باند پایین (زیر ۳‌ گیگاهرتز) است.

از آنجایی که این روزها اکثر کارهای روزانه و مهم توسط اینترنت انجام می‌شود و قاطعانه می‌توان گفت بدون اینترنت زندگی و کار فلج می‌شود بنابراین کاملا طبیعی به نظر می‌رسد که بشر برای رسیدن به اینترنت با سرعت و کفیت بالا تمام تلاش خود را بکند.

همه ما اینترنت با کیفیت، قابل اعتماد، سریع می‌خواهیم که در همه جا در دسترس باشد، اینترنت 5G تمام این ویژگی‌ها و حتی فراتر از آنها را برای ما فراهم خواهد کرد.

در کشور ما نیز شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین اپراتوری است که توانسته این تکنولوژی را روی شبکه واقعی پیاده سازی کند و مشترکان همراه اول که دارای گوشی 5G باشند، می توانند در نقاط تحت پوشش از جدیدترین و سریع ترین اینترنت جهان بهره مند شوند.

فناوری 5G از جهات مختلفی همچون افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه (کاربران بیشتر)، کاهش تأخیر شبکه و بهینگی بیشتر مصرف توان در تجهیزات شبکه و کاربر (مانند گوشی موبایل) و نیز پشتیبانی از سرعت بیشتر کاربران در حال حرکت (مانند کاربر سوار بر اتومبیل در اتوبان یا قطار‌های سریع‌السیر) دارای اهمیت است اما از مهمترین نکاتی که درباره این تکنولوژی قابل توجه هست، یوزکیس های نسل پنجم می باشد. مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در آئین رونمایی از سایت 5G همراه اول در برج ستاره ونک در این خصوص گفت: اگر قرار باشد کار بزرگی برای کشور انجام دهیم باید همه بخش ها دست به دست هم بدهند تا به یوزکیس های واقعی و مورد نیاز دست یابیم.

در همین خصوص مهدی معظمی رئیس اداره راهبردهای فناوری معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگویی به خبرنگار ما گفت: هدفی که ما به دنبال آن هستیم و به سمت آن پیش خواهیم رفت دسترسی به یوز کیس VR  است که کیفیت بالایی داشته باشد و نیاز به سرعتی دارد که در شبکه 4جی قابل دستیابی نیست. واقعیت مجازی (Virtual Reality یا به اختصار VR) که کاربردهای مختلفی در حوزه های سرگرمی و آموزش دارد، نوعی تلاش برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است. واقعیت مجازی (VR)، یک محیط کامپیوتری 3D است که فرد می تواند با آن تعامل برقرار کند. VR کاربردهای مختلفی میتواند داشته باشد، یکی از کاربردهایی که در مرحله اول میتوان به آن اشاره کرد کاربردی است که در بحث سرگرمی داشته باشیم.

به عنوا ن مثال کاربر میتواند با داشتن  یک عینکVR  محیط یک جنگل یا موزه را به صورت کاملا طبیعی مشاهده کنیم. شرکت های تجاری می توانند یک محتوای VR را آماده کنند و مخاطبانشان بدون حضور در مکان مدنظر بتواند از آن مکان به صورت مجازی بازدید داشته باشند. یکی دیگر از کاربردهای VR  میتواند در محیط های آموزشی باشد. به عنوان مثال فناوری VR در چندین سناریوی مختلف مانند آتش سوزی در منزل، آتش سوزی هواپیما همراه با دود، آتش، آب و کف خاموش کننده شرایط را شبیه سازی می کند. کارآموزان لباس های مخصوصی را می پوشند که دمای احتمالی در هر سناریو را شبیه سازی می کند و با نرم افزارهایی حالت های آتش سوزی و چگونگی تأثیر آن بر فرد را کنترل می کنند. به طور کلی در محتوای فضای آموزشی ما می توانیم از فناوری VR  استفاده بکنیم.

مهدی معظمی در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص این فناوری و اینکه مشترکین عادی برای دسترسی به 5G  باید هزینه ای بالا برای تعویض گوشی موبایل خود کنند گفت: اپراتور همراه اول و دیگر اپراتورها امروزه به دنبال خدمت رسانی به مشترکین عادی هستند ولی در خصوص فناوری 5G   با توجه به اینکه شرکت برای این فناوری سرمایه سنگینی را هزینه کرده است و برای اینکه بتواند به بازگشت سرمایه و اهداف درآمدی برسد باید به دنبال خدماتی خاص برای ارگان ها، سازمان ها و شرکت های صنعتی و بزرگ باشد. مطمئنا یک شرکت بزرگ به دنبال این نیست که ما موبایل 5G   در اختیارش قرار دهیم که با سرعت 3 گیگ دانلود کند، طبیعتا آنها به دنبال یوزکیس می باشند. مثلا وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش که در حال حاضر به دلیل ویروس کرونا و لزوم خانه نشینی مجبور به استفاده از پلتفرم شاد شده است، اگر در زمانی شرکتی یا سازمانی تصمیم به این بگیرد که در بستر VR  همین سرویس را ارائه کند، نیاز به دیوایس VR خواهیم داشت، که این دیوایس VR میتواند به گوشی 5G  و یا مودم 5G  وصل شده و سرویس لازم را به عینک VR  ارائه دهد و یا اینکه در حوزه پزشکی میتوان به خدمات پزشکی از راه دور با استفاده از یوزکیس های خاص که نیاز به سرعت بالا و تأخیر زمانی پایینی دارند، استفاده کنیم که طبیعتا این یوزکیس ها فقط در بستر 5G است که میتواند به درستی سرویس را ارائه کند تا از راه دور، بیمارانی را که به دلایل مختلفی از جمله دوری مسافت، مواقع اورژانسی و اضطراری و همچنین عدم استطاعت مالی برای سفر به بیمارستان‌های شهر و کشورهای دیگر تحت عمل جراحی قرار داده و به مداوای آنها بپردازند که شرکت همراه اول در این مسیر قدم بزرگی برداشته و میتواند در این خصوص بسترهای لازم را فراهم کند.

وی ادامه داد: یوزکیس هایی که ما در اینجا به آن اشاره کردیم فقط به صورتی  نیست که در گوشی استفاده کنیم بلکه به یک سری لوازم جانبی(accessory) نیاز دارد مثلا در حوزه آموزشی به عینک VR احتیاج داریم و در حوزه گیمینگ به سیستمی با کارت گرافیک و سی پی یو قوی که این دیوایس ها از طریق وای فای یا کابل به گوشی یا مودم 5G  متصل شده تا بتواند از آن استفاده کند.

مهندس معظمی در پایان تاکید کرد که اگر ما بخواهیم سرویس 5G   را در سراسر کشور تجاری سازی کنیم باید اکوسیستم مشترکین (مودم، گوشی، دیوایس و اکسسوری مورد نیاز5G ) را فراهم کنیم و در کنار آن هم باید محتوایی تولید بشود که این محتوا در شبکه 4G قابلیت ارائه نداشته باشد.

گفتنی است در جریان مراسم رونمایی از فناوری 5G  همراه اول انجام یک «یوزکیس واقعیت مجازی» با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی سازی شده و همچنین «تست گیمینگ» با راه اندازی گیم سرور در دیتاسنتر مجازی سازی شده همراه اول در بستر شبکه 5G تجاری همراه اول صورت و کیفیت آنها مورد تأیید گیمرها و خبرنگاران حاضر در سالن قرار گرفت.

همراه اول ورود به فناوری 5G  در ایران را از سال 1395 آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم های فنی اپراتور و شرکت های داخلی فرآیند بومی کردن این فناوری را پیش برده است.

بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در روزهای آینده نقاط بیشتری در کشور را تحت پوشش فناوری نسل پنجم تلفن همراه قرار خواهد داد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها