پروفیل چیست؟ معرفی و قیمت قوطی پروفیل

کد خبر: 1057499

مقدمه

انواع پروفیل، یکی از پرکاربردترین موادی هستند که در صنعت و ساختمان سازی به کار می‌روند. پروفیل‌ها مقاطعی تو خالی هستند که از آنها برای ساخت و ساز و استحکام سازه‌ها استفاده می‌شود. پروفیل به دلیل دارا بودن از استحکام بالا و همچنین خواص بی نظیر از دیر باز تا کنون، در ساختمان سازی و صنعت‌های مختلف دیگر به کار می‌رود. پروفیل‌ها در انواع و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. برخی از پروفیل‌ها به عنوان مصالح ساختمانی، برای ساخت پل‌ها و زیبا سازی شهر در کنار سایر مواردی که برای ساخت به کار می‌رود، استفاده می‌شوند. از نوع صنعتی پروفیل نیز در ساخت خودروها به کار گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی پروفیل و انواع آن و بررسی قیمت قوطی پروفیل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش پروفیل

پس از جنگ جهانی دوم و خرابی‌های بسیار زیادی که در آلمان و سایر کشورها به وجود آمده بود، در صنعت ساختمان سازی پیشرفت چشمگیری ایجاد شد. ابتدا در آلمان، درست زمانی که بیشترین توجه‌ها به صنعت ساختمان سازی بود، اولین کارخانه ساخت پروفیل ایجاد شد. پس از آن به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که پروفیل کسب کرد، در سایر کشورهای اروپایی نیز گسترش یافت.

مانسمن به همراه برادرانش اولین کارخانه تولید پروفیل را احداث کردند. اولین پروفیل‌ها تنها ورقه‌هایی فولادی بودند که به صورت اریب برش می‌خوردند. پس از مدتی شخصی به نام پیگر با ایجاد مقاطع توخالی و بدون درز تحولی دیگر در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرد. با پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع، توسعه و ساخت پروفیل نیز دچار تحولاتی شد. به نحوی که با اختراع دستگاهی به نام مولر، ساخت پروفیل‌های دایره‌ای و مستطیلی سرعت تولید را افزایش داد. از مشکلات عمده‌ استفاده از پروفیل‌ها نحوه اتصال آنها بود. در سال 1937 با اختراع بست نیز این مشکل حل شد. همچنین در 25 سال گذشته تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته که باعث افزایش مقاومت پروفیل‌ها در برابر آتش سوزی، شکستگی، سایش، خورگی و ... شده است.

 

معرفی انواع پروفیل

همانطور که گفته شد، پروفیل در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شود. به همین خاطر پروفیل‌ها در انواع مختلف و برای کابردهای خاص تولید می‌شوند که پرکاربردترین آنها قوطی پروفی است. بنابراین در ادامه شما را با انواع پروفیل و قیمت قوطی پروفیل آشنا می‌کنیم.

 

پروفیل ساختمانی 

پروفیل‌های ساختمانی در صنعت ساختمان سازی برای ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی به کار برده می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی در شکل‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نورد گرم: برای ساخت پروفیل‌های نورد گرم که به شکل قوطی درست می‌شوند، از نورد گرم شمس فولادی استفاده می‌شود. محصولات نورد گرم از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

نورد سرد: با استفاده از خم کردن و یا پرس کردن ورقه‌های فولادی، پروفیل‌های ساختمانی نورد سرد ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه پروفیل نورد سرد از استحکام و مقاومت کمتری نسبت به پروفیل نورد گرم برخوردار است، از این پروفیل برای کارهای سبک ساختمانی مثل ناودانی، چارچوب درب و تکیه گاه سقف کاذب استفاده می‌شود.

 

مرکب: یکی دیگر از انواع پروفیل ساختمانی، پروفیل‌های مرکب هستند. برای ساخت این نوع از پروفیل‌ها از ترکیب دو نوع سرد و گرم، پروفیل مرکب ایجاد می‌شود. قیمت قوطی پروفیل در هر یک از این مدل‌ها متفاوت خواهد بود.

 

پروفیل صنعتی

استفاده از پروفیل تنها به موارد ساختمانی محدود نمی‌شود. با پیشرفت صنعت ساخت پروفیل، از این مصالح برای صنایع خودرو سازی و نظامی نیز استفاده می‌شود. برای صنعت خودرو سازی از پروفیل‌های قوطی مربعی و مربع مستطیلی به کار برده می‌شود. برای ساخت پروفیل‌های صنعتی که در صنایع خودرو سازی و نظامی به کار می‌روند، یکی از موارد بسیار مهمی که مورد توجه قرار می‌گیرد، خصوصیات مکانیکی و الکتریکی پروفیل است.

 

پروفیل کامپوزیتی

به دلیل مقاومت بیشتر پروفیل‌های کامپوزیتی در برابر خوردگی و ارتعاش که سبب افزایش طول عمر سازه می‌شود، این پروفیل‌ها محبوبیت بسیار بالایی را در بازار کسب کرده‌اند. از این پروفیل‌ها برای استفاده در شرایط آب و هوایی بد و همچنین کاهش زن سازه استفاده می‌شود.

 

پروفیل گالوانیزه

از پروفیل‌هایی که برای ساخت در و پنجره‌های UPVC استفاده می‌شود، پروفیل‌های گالوانیزه است. به دلیل استحکام زیاد در برابر فشار‌های وارده استفاده از این پروفیل بسیار زیاد است. پروفیل گالوانیزه از وزن بسیار کمی نیز برخوردار است که باعث کاهش وزن سازه می‌شود.

قیمت قوطی پروفیل و انواع دیگر پروفیل

عوامل بسیار زیادی بر قیمت انواع پروفیل و قیمت قوطی پروفیل تاثیر گذار است برخی از انها عبارتند از:

  • متراژ مورد نیاز
  • ضخامت پروفیل
  • نوع فرآیند ساخت
  • نوع سطع مقطع
  • جنس آلیاژ به کار رفته

 

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت صنایع ساختمان سازی، خودرو سازی و نظامی، استفاده از پروفیل‌های مختلف با کاربردهای مختلف بسیار زیاد شده است. استفاده از پروفیل باعث کاهش وزن و افزایش استحکام سازه‌ها می‌شود و همین موارد باعث افزایش محبوبیت پروفیل‌ها شده است.

همچنین پیشنهاد میشود علاوه بر مشاهده قیمت قوطی پروفیل که در این بخش توضیحات مختصری بر عوامل تاثیر گذار آن توضیح دادیم ، میتوانید قیمت روز میلگرد در بنگاه را نیز در سایت آهن سادات مشاهده نمایید

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها