انکر نکست: قهوه فوری، قهوه دمی، قهوه ترک

کد خبر: 1132217
انکر نکست: قهوه فوری، قهوه دمی، قهوه ترک

 

تأثیر مصرف قهوه وگان در حفاظت از محیط زیست: آیا شما یک گیاهخوار عاشق قهوه هستید؟!

اگر بخواهیم بدون تعارف نام ببریم، بعد از چای با آن عطر و طعم جادویی، قهوه از جمله پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهانی است که بنابر آمار ثبت شده در سال 2021 میلادی، حدود 2 میلیون فنجان افراد در سرتاسر جهان با آن پر شده است.

در خوبی و اثرگذار بودن این نوشیدنی همین بس که کافئین موجود در قهوه، از قهوه ترک تا قهوه دمی و فوری، اثر انرژی بخشی و بهبود عملکرد مغز را به همراه دارد و آن را به یکی از نوشیدنی‌های باستانی که همچنان محبوبیت جهانی را از آن خود کرده، تبدیل کرده است.

نکته جالب توجه در مورد روش مصرف قهوه در چند سال اخیر و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ گیاهخواری، تفکیک آن به دو صورت قهوه وگان و قهوه معمولی است. خوب است بدانید که قهوه وگان یکی از ترفندهای هوشمندانه جامعه گیاهخواران برای گنجاندن این نوشیدنی در برنامه غذایی‌شان است بی آنکه لزومی داشته باشد از انواع لبنیات حیوانی در قهوه فوری خود استفاده کنند

فواید نوشیدن قهوه وگان کدام است؟

وقتی پای سلامت فردی و رعایت یک رژیم غذایی اصولی به میان می‌آید، حتی برای نوشیدن قهوه هم دوست دارید برنامه درستی بچینید. بسیاری از ورزشکاران، طرفداران محیط زیست، انجمن‌ها و سازمان‌های حامی طبیعت و گیاهخواری در این راستا تلاش می‌کنند تا از قهوه وگان مخصوص گیاهخواران استفاده و تبلیغ کنند.

با این اوصاف چه قهوه دمی وگان دوست داشته باشید یا هرنوع دیگر، هرکدام به نسبت متفاوتی تأثیر مثبت و چشمگیری بر عملکرد مغزی شما می‌گذارند. در ادامه با فواید نوشیدن قهوه وگان بیشتر آشنا می‌شویم:

●● قهوه باعث افزایش عمر شما می‌شود.

●● می‌توانید با نوشیدن آن میزان هوشیاری و انرژی خود را بیشتر کنید.

●● قهوه وگان نقش مؤثری در چربی سوزی و افزودن در رژیم لاغری دارد.

●● ورزشکاران برای بهبود عملکرد بدنی، از این نوشیدنی مخصوص گیاهخواران غافل نمی‌شوند.

●● قهوه سیاه منبعی سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی است.

●● نوشیدنی امن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

●● قهوه بنوشید تا دچار آلزایمر و پیری عقل نشوید.

●● تأثیر چشمگیر بر کاهش اثرات ابتلا به پارکینسون

●● قهوه نقش مهمی در محافظت از ارگان‌های بدن از جمله کبد دارد.

●● بهترین نوشیدنی برای کاهش علائم افسردگی و تمایل به خودکشی

●● مبارز قوی در برابر انواع سرطان

●● انتخابی خوب برای پیشگیری و کنترل حملات قلبی

●● سرشار از انواع آنتی اکسیدان

اثرات تولید قهوه بر سلامت محیط زیست

بنابر گزارش منتشر شده از سازمان جهانی قهوه International Coffee Organization (ICO)، فرایند آماده سازی خیس Wet processing، بیشترین و بدترین تأثیر را بر آلوده کردن آب دارد. بسیاری از مطالعات و پژوهش‌های علمی ثابت کرده است که فرایند تولید قهوه و دفع کافئین در فاضلاب‌ها، اثرات ماندگار بلند مدتی را بر محیط زیست، به ویژه آبزیان گذاشته است.

جالب است بدانید که تلاش تولیدکنندگان صنعت قهوه با پیگیری‌های حامیان محیط زیست این است تا این صنعت مبتنی بر آب فراوان را تبدیل به صنعتی کمتر آسیب رسان به زیست گیاهی و حیوانات کند.

در این راستا، تلاش برای جایگزین کردن فناوری‌های نوین با تجهیزات قدیمی، برای کم کردن نقش آب در تولید قهوه همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر، همانطور که بالاتر اشاره کردیم، دفع فضولات و تفاله‌های قهوه (کافئین) به فاضلاب‌ها یکی از دلایل آسیب‌های جدی به ساختار زیستی آبزیان شده است. اثرات کافئین بر DNA آبزیان باعث شده است تا این حیوانات دچار استرس و اختلالات در فرایند رشد و زیست خود شوند.

بنابر آمار به دست آمده، در سی سال گذشته علاقه مندان به قهوه چنان افزایشی داشته‌اند که باعث رشد 60 درصدی تولید قهوه در جهان شده است. متأسفانه این عشق منجر به آسیب‌های جدی به محیط زیست شده است.

مزایای انتخاب قهوه وگان چیست؟

2

قهوه سیاه به تنهایی و بدون هیچ گونه افزودنی، یک نوشیدنی کاملاً سالم و مناسب سلیقه گیاهخواران است اما وقتی صحبت از انواع قهوه ترک یا قهوه دمی و قهوه فوری می‌شود و دسته بندی گسترده‌ای مثل قهوه لاته، سرد، کاپوچینو، فلت وایت، آمریکانو، موکا (موکاچینو) و آفوگاتو را دربرمیگیرد، به شکل نگران کننده‌ای موضوع امنیت محیط زیست و زندگی حیوانات به میان می‌آید.

زندگی مدرن به شکلی در حال پیشرفت است که گیاهخواران و عاشقان کره زمین هم می‌توانند در کنار سایر مصرف کنندگان، از مواد غذایی و انواع نوشیدنی، بدون آسیب به طبیعت و حیوانات، لذت ببرند. این سهم با اختصاص جایگزین‌های مناسب به جای شیر حیوانی که تقریباً در بسیاری از محصولات منسوب به قهوه وجود دارد، مشخص می‌شود.

جالب است بدانید که با خرید انواع قهوه از فروشگاه‌های وگان و آماده کردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان در خانه، نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه‌های خود برای خرید و آماده سازی قهوه می‌شوید، بلکه همچنین میدانید دقیقاً چه محصولی را خریده‌اید و قرار است چگونه آن را مصرف کنید.

بخش بزرگی از طرفداران قهوه، این نوشیدنی را با شیر حیوانات (لبنیات حیوانی) و شیرین کننده‌های مصنوعی مثل شکر و قند میل می‌کنند درحالیکه مهم‌ترین و پررنگ‌ترین تفاوت بین قهوه وگان (قهوه گیاهخواران) و قهوه معمولی، حذف لبنیات حیوانی (شیر) و شکر از آن است.

به بیان ساده‌تر، به جای استفاده از شیر حیوانات، از انواع شیرهای گیاهی (شیر نارگیل، شیر بادام شیرین، شیر فندق، شیر گردو) و همچنین شیرین کننده‌های طبیعی مثل خرما و شیره برای مزه دار و شیرین کردن قهوه فوری خود، می‌توانید یک گیاهخوار همچنان طرفدار قهوه باقی بمانید.

3

انواع قهوه وگان کدام است؟

 

تنها تفاوت بارز قهوه‌های وگان با قهوه‌های معمولی در افزودنی‌های وابسته به لبنیات حیوانی است. پس اگر قصد دارید در رژیم غذایی، رژیم‌های لاغری و سبک جدید زندگی‌تان طعم و عطر متفاوتی را بگنجانید بدون تردید می‌توانید از قهوه وگان لذت ببرید.

یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که قهوه‌های مخصوص گیاهخواران، همان قهوه سیاه ولی بدون شیر و جایگزین‌های مشابه حیوانی هستند. این جایگزینی تأثیری روی نوع قهوه انتخابی و مزه آن ندارد و می‌توانید به راحتی و بنابر سلیقه خودتان هرنوع قهوه از جمله یک قهوه ترک وگان بنوشید.

همچنین اضافه کردن چاشنی‌ها و ادویه‌های گیاهی مثل زنجبیل، هل، دارچین و کاسنی به قهوه، طعم و رایحه شگفت انگیزی به نوشیدنی وگان شما می‌بخشد و شما را بیش از پیش مطمئن می‌کند که انتخاب درستی داشته‌اید.

پرسشی که در پایان لازم است طرح شود این است:

«آیا هرچه از عمر حیات بشر می‌گذرد، این ما هستیم که خود را با طبیعت و حیات زمین همسو می‌کنیم یا طبیعت، متواضعانه با هرگونه تغییر برآمده از دستان و ذهن بشر کنار خواهد آمد؟!»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها