روش آسان دوخت آستین و ساخت الگو آماده خیاطی خودتان

کد خبر: 1126564

روش دوخت آستین به راحت‌ترین روش ممکن

خیاطی مراحل مختلفی دارد و طی کردن و رعایت این مراحل و نکات است که به شما کمک میکند که اگر هنرجوی آموزش خیاطی هستید بتوانید موفق باشید. یکی از این مراحل، صحیح جا انداختن آتین است به طوری که پیچ نخورد و ایستایی زیبایی داشته باشد. البته استفاده از یک الگوی استاندارد هم خیلی مهم است که شما میتوانیدازطریق خرید الگو خیاطی استاندارد، الگوی مناسبی داشته باشید.در این مقاله این مراحل را به شما می‌آموزیم :

1-درزهای شانه را بسته بدوزید. قبل از اینکه بتوانید یک آستین را در جای خود بدوزید، درزهای شانه باید بسته شود. لبه‌های قسمت پشت و جلو راطوری روی هم بگذارید که کاملا منطبق شوند. سپس لبه ها را به هم سوزن کنید تا محکم شوند و در امتداد هر یک از قسمت های سوزن شده را بدوزید. حتما 1 سانتیمتر هم جای دوخت از لبه پارچه درنظر بگیرید.

2- حلقه‌های لباستان را باز بگذارید. حلقه های قسمت جلو و پشت را به هم ندوزید و فقط پهلوها را بدوزید فعلا.
3-مرکز آستین خود را مشخص کنید. قبل از سنجاق و دوخت آستین به قسمت بدن، تشخیص نقطه مرکزی شانه مفید است. این به اطمینان از تناسب یکنواخت بین نقطه آستین و شانه شما کمک می کند. آستین خود را از طول تا کنید و از یک تکه گچ برای علامت گذاری نقطه مرکزی آستین (ناحیه تا شده) در شانه استفاده کنید.
 
4- لبه های دهانه بازو و آستین را با هم هماهنگ کنید. تکه بدن خود را طوری باز کنید که 2 تکه از هم باز شده و اضلاع صحیح پارچه ها رو به بالا باشد. سپس 1 عدد از آستین های خود را بردارید و آن را بچرخانید تا قسمت صحیح پارچه رو به پایین به سمت بدن باشد. لبه های قسمت شانه آستین خود را با شانه تکه بدن خود ردیف کنید.
5-آستین را به حلقه سنجاق کنید. در امتداد لبه های ناحیه شانه آستین و حلقه بازو سنجاق بزنید تا آنها را به هم محکم کنید. دقت کنید که سمت درست پارچه آستین رو به سمت درست پارچه تکه بدنه باشد. برای اطمینان از اینکه آستین به طور مساوی روی دهانه بازو توزیع می شود، از مرکز شانه شروع به سنجاق کردن کنید. نقطه مرکزی تکه شانه خود را مشخص کنید و این نقطه را به درز شانه روی قطعه بالاتنه خود بچسبانید. سپس بقیه آستین را یک طرفه به سوراخ بازو سنجاق کنید.
قسمت بالای آستین معمولاً پیچیده ترین قسمت برای دوخت است. علامت گذاری نقطه مرکزی کار را آسان تر می کند.
6-در امتداد لبه ها بدوزید. بعد از اینکه آستین را در جای خود سنجاق کردید، تکه های خود را به چرخ خیاطی ببرید و با چرخ خیاطی خود یک دوخت مستقیم در امتداد لبه های خام قطعه بدوزید. حدود  (1.3 سانتی متر) از لبه های پارچه بدوزید. 
  • در حین حرکت پین ها را بردارید.
  • پس از اتمام دوخت، نخ‌های اضافی راببرید

7-مراحل شناسایی نقطه مرکزی، تطبیق، سنجاق و دوخت را برای آستین دیگر تکرار کنید. قبل از دوخت هر دو طرف لباس، لازم است هر دو آستین را روی لباس بدوزید. در غیر این صورت، نمی توانید لباس را تا انتها باز کنید و آن را صاف کنید. قبل از اینکه به 2 مرحله بعدی بروید، 4 مرحله گذشته را برای آستین بعدی خود تکرار کنید.

8- لباس را از داخل بچرخانید و لبه های آن را ردیف کنید. وقتی تکه های آستین هر دو به هم وصل شدند، تمام لباس را بردارید و آن را از داخل بچرخانید. درزهایی که به تازگی دوخته اید باید همه قابل مشاهده باشند. سپس لبه های بدنه و لبه های آستین ها را طوری تنظیم کنید که یکدست شوند.
9- لبه های کناره های بدنه و پایین آستین ها را سنجاق کنید. سنجاق ها را در کناره های بدنه و در امتداد پایین هر دو آستین قرار دهید تا آنها را به هم محکم کنید. قرار دادن این سنجاق ها در جای خود باعث می شود که هنگام دوخت، پارچه را به صورت ردیفی نگه دارید. 

 روش دوم دوخت آستین به بالاتنه

1- قسمت بدنه را از داخل به بیرون بچرخانید و آستین سمت راست را در ابتدا از مچ خارج کنید. اگر قسمت بالاتنه شما از قبل دست نخورده است و آستین‌هایتان نیز در امتداد لبه‌های پایینی دوخته شده است، می‌توانید آستین‌ها را با هماهنگ کردن درزهای آستین و سوراخ بازوها وصل کنید. قسمت بدنه را به سمت بیرون بچرخانید و آستین ها را از سمت راست بیرون بگذارید.  ابتدا یکی از آستین ها را از طریق یکی از بازوهای بازو در مچ قرار دهید. تا زمانی که لبه های سوراخ بازو و قسمت شانه آستین در یک راستا قرار گیرند، آستین را به داخل دهانه بلغزانید.
2-آستین را به سوراخ بازو سنجاق کنید. درز را در لبه پایین آستین خود و در لبه پایینی سوراخ بازو مشخص کنید. برای محکم کردن درزها، یک سنجاق قرار دهید. سپس بقیه قسمت های آستین و سوراخ بازو را سنجاق کنید تا به هم متصل شوند. دقت کنید که پارچه را به طور یکنواخت پخش کنید و پارچه را طوری به هم سنجاق کنید که لبه های خام آن رو به روی هم باشد. 
 
3- در امتداد لبه ها بدوزید. هنگامی که سنجاق آستین خود را در جای خود تمام کردید، از چرخ خیاطی خود استفاده کنید تا دور لبه های آستین و سوراخ بازو یک دوخت مستقیم بدوزید تا قطعات به هم محکم شوند. حدود  1.3 سانتی متر از لبه های خام پارچه بدوزید.
4-این روند را برای آستین دیگر نیز تکرار کنید. پس از اتمام اتصال 1 آستین با استفاده از این فرآیند، همچنان باید آستین دیگر را وصل کنید. مراحل را تکرار کنید تا آستین دیگر را به بالاتنه خود بچسبانید.

تو گذاشتن لبه آستین

1- لبه های آستین را تا کنید. بعد از اینکه آستین هایتان را وصل کردید، ممکن است بخواهید انتهای آستین ها را سجاف کنید. برای این کار، با تا زدن روی پارچه در انتهای آستین ها به اندازه 0.5 اینچ (1.3 سانتی متر) به داخل آستین ها شروع کنید. این کار را تمام دور آستین ها انجام دهید تا سجاف ایجاد شود.
2-آستین را روی آن تا کنید تا لبه‌های خام ظاهر نشود. پارچه را حتما داخل آستین تا بزنید تا لبه های  آن پنهان شود. به یاد داشته باشید که لبه های خام لبه های برش پارچه شما هستند و معمولاً نمی خواهید این لبه ها قابل مشاهده باشند. دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که پارچه تا شده شما 1.3 سانتی متر باشد و آن را در جای خود سنجاق کنید.
3-سجاف را در جای خود سنجاق کنید. با قرار دادن سنجاق از روی پارچه، چینی را که در هر یک از آستین ها ایجاد کرده اید، محکم کنید. چند پین را در اطراف لبه های آستین قرار دهید تا انتهای آن جمع شود. 
4-دور لبه های آستین یک دوخت مستقیم بدوزید. برای دائمی شدن سجاف، دور لبه های تا شده آستین ها یک کوک مستقیم بدوزید. تقریباً تا نیمه (0.64 سانتی متر) از لبه تا شده آستین خود بدوزید.
روند را تکرار کنید. پس از اتمام سجاف کردن آستین اول، باید یکی دیگر را بدوزید. پس از پایان کار با آستین اول، این روند را برای آستین دیگر تکرار کنید.

چگونه الگو خیاطی مناسب خود را در کمترین زمان بسازیم؟

ساخت الگو خیاطی آماده مخصوص به خود یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه و زمان صرف شده در خیاطی است. شما می توانید با استفاده از اندازه گیری های مخصوص به خود و بدون اینکه دوره های مربوط به آموزش خیاطی را گذرانده باشید، الگوی سفارشی خود را آماده کنید. این به شما این امکان را می دهد که به راحتی لباس بدوزید و مطمئن باشید که خوب از آب در می آیند. برای اینکه ساده ترین راه را برای ساختن الگوهای خود داشته باشید، لباسی را انتخاب کنید که از قبل به خوبی برای شما مناسب بوده است و آن را برای ساخت الگو استفاده کنید.

طراحی یک الگو با استفاده از لباسی که دوست دارید

1- یک کاغذ الگو بردارید و آن را 1/2 به صورت عمودی تا کنید. یک تکه کاغذ را که بزرگتر از لباستان است ببرید و تا کنید. سپس کاغذ را روی یک سطح کار صاف قرار دهید. اگر کاغذ الگو ندارید، می توانید از کاغذ بسته بندی پوستی قهوه ای استفاده کنید.

2- لباس خود را 1/2 به صورت عمودی تا کنید و در امتداد درزها سوزن ته‌گرد بزنید. از آنجایی که بیشتر تکه های لباس روی تاشو بریده می شوند، باید اجناس خود را 1/2 از طول تا کنید تا درز آن در مرکز قابل مشاهده باشد. هنگامی که لباس را به‌گونه‌ای ردیف کردید که لبه‌ها و درزها مطابقت داشته باشند، سنجاق‌هایی را در امتداد درزهای پانلی که تا کرده‌اید قرار دهید.
  • شما تک تک تکه ها را ردیابی می کنید، بنابراین فقط پانل را که 1/2 تا شده است، در حال حاضر پین کنید.

نکته: مطمئن شوید لباسی که از روی آن کپی می‌کنید به خوبی برای شما مناسب باشد. این کار یک الگوی متناسب با شما را بدون نیاز به تنظیم زیاد فراهم می کند

3- لباس مورد نظر را روی کاغذ بگذارید و در جای خود سنجاق کنید. لبه تا شده لباس خود را با لبه تا شده کاغذ تنظیم کنید.سوزن ته گرد را هر 8 -10 سانتیمتر در امتداد لبه قرار دهید تا هنگام طراحی، لباس از روی کاغذ جدا نشود.
  • اگر لباس شما آستین دارد، آنها را روی کاغذ تا کنید تا بیرون نزند.
  • این تکنیک را می‌توان روی هر لباسی استفاده کرد.
 
  • Image titled Make Your Own Sewing Patterns Step 13
     
    4- اطراف تکه تا شده لباس را خط کشی کنید. از یک مداد، گچ یا رولت خیاطی برای کشیدن درزهای پنل که تا کرده اید و سنجاق کرده اید استفاده کنید.
    • اگر نمی توانید اطراف یک درز را طراحی کنیدبه این دلیل که پانل پارچه دیگری به آن متصل است، باید پارچه اضافی را تا کنید یا از رولت استفاده کنید. رولت را مستقیماً روی لباس بچرخانید زیرا چرخ آن به پارچه آسیب نمی رساند.
           
5-لباس رابردارید و یک خط پررنگ تر بکشید. هر یک از سنجاق ها را بیرون بیاورید تا بتوانید لباس را بلند کنید. از یک خودکار برای کشیدن روی خط ترسیم شده استفاده کنید تا راحت تر دیده شود. حالا می توانید روی قطعه الگو بنویسید که چه قطعه ای است تا فراموش نکنید. 
  • به عنوان مثال، روی قطعه بنویسید "قطعه جلوی مرکزی".
  • همچنین می توانید هر خطی را که مخصوص آن قطعه است علامت بزنید. به عنوان مثال، یک خط منحنی بکشید تا مشخص کنید که خط گردن در کجای چین قرار می گیرد.
    •  مشخص کنید که خط گردن در کجای چین قرار می گیرد.
     
     
     
    6-یک جای درز در اطراف قطعه الگو بکشید. از یک خط کش خیاطی راست یا منحنی استفاده کنید تا یک خط موازی به اندازه 1/3 اینچ ( 1.3 سانتی متر) از لبه خط الگویی که به تازگی کشیده اید ایجاد کنید. این جای درز خواهد بود.
    • بیشتر الگوهای تجاری از جای درز 5 ⁄ 8 اینچ (1.6 سانتی متر) استفاده می کنند، بنابراین از هر اندازه ای که ترجیح می دهید استفاده کنید.
    •  

      7- برای هر بخش از لباس خود یک تکه الگو بکشید. یک تکه کاغذ دیگر باز کنید و این روند را برای هر قسمت از لباس که باید به هم بدوزید تکرار کنید. اگر می‌خواهید قسمتی مانند گیره، دکمه یا زیپ اضافه کنید، روی قطعه الگو یادداشت کنید.
      • برای مثال، اگر در حال دوختن یک پیراهن معمولی هستید، ممکن است یک تکه وسط جلو، یک تکه وسط پشت، یک تکه آستین و یک یقه داشته باشید.

      نکته: به یاد داشته باشید که هر تکه از الگوی خود را برچسب بزنید. این کار بعداً وقتی فراموش کردید کدام قطعات کدام است، استفاده از الگو را آسان تر می کند!

      Image titled Make Your Own Sewing Patterns Step 17
      8- هر قطعه الگو را برش دهید. از یک قیچی تیز برای برش هر یک از قطعات استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کاغذ را در صورت نیاز تا شده نگه دارید تا به طور تصادفی قطعات الگوی خود را 1/2 برش ندهید.
      • اگر ترجیح می دهید، یک تشک برش زیر قطعات قرار دهید و به جای قیچی از کاتر چرخشی استفاده کنید.
 
 
 
 
 
 
 
 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها