چه زمانی باید به فکر هزینه برای درمان ریشه دندان باشید؟

کد خبر: 1134494

زمانی که دندان دردناک می‌شود، باید به فکر چاره برای درمان آن بود. اما در صورتی که در دندان خود عفونت مشاهده کردید، به احتمال زیاد ریشه دندان دچار عارضه و آسیب شده و باید درمان شود.

علاوه بر درد و عفونت دندان، مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ دندان، التهاب و ایجاد حساسیت در لثه، عدم قدرت در جویدن غذا، حساس شدن به گرما و سرما، احساس ناخوشایند هنگام نوشیدن مایعات گرم و سرد به معنای درد ریشه دندان هستند. در این موارد باید دندان عصب کشی شده و در صورت نیاز پر شود. همچنین در صورتی که دندان آسیب پذیر باشد، نیاز به روکش دارد.

 

هزینه خدمات مختلف دندان پزشکی (مانند درمان ریشه دندان و عصب کشی)

 

 

وزارت بهداشت همه ساله تعرفه خدمات مختلف پزشکی را تعیین می‌کند و تمامی پزشکان در حوزه کاری خود باید با توجه به آن پیش بروند. اما متاسفانه این مسئله درباره هزینه خدمات مختلف دندانپزشکی مانند درمان ریشه رعایت نمی‌شود. به عبارت دیگر قیمت مشخصی برای خدمات مختلف دندان پرشکی عصب کشی انجام نمی‌شود و کلینیک‌های مختلف قیمت و هزینه مختلف ریشه دندان و عصب کشی متفاوت و قیمت های مختلفی را ارائه می‌دهند.

البته این مسئله نیز به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به طور کلی خدمات دندان پزشکی موارد مختلفی دارد و هزینه این خدمات به موارد متفاوتی بستگی دارد. این موارد شامل:

  • جنس و برند مواد اولیه که در روند کار استفاده می‌شود.
  • شهر، منطقه و موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی
  • تفاوت تعرفه در کلینیک‌های دولتی و خصوصی و دندانپزشک متخصص و عمومی
  • تفاوت در نوع خدمات دندانپزشکی

در میان انواع مختلف خدمات دندانپزشکی، درمان ریشه دندان و قیمت عصب کشی دندان آن به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه با این موارد آشنا می‌شویم.

 01

دندانپزشک شما پرشک متخصص است یا عمومی؟

شاید این سوال به نظر شما عجیب باشد، اما بهتر است بدانید که میزان تخصص دندانپزشک نیز در تعیین هزینه درمان ریشه دندان موثر است. البته دندانپزشک عموی مانند یک متخصص تمام تلاش خود را برای ارائه درمانی مناسب و اصولی  انجام می‌دهد. اما آنچه که موجب افزایش قیمت درمانی دندانپزشک متخصص می‌شود، تجربه کاری و ارائه خدماتی است که پزشک عمومی قادر به انجام آن نیست. بهترین متخصص ریشه دندان  

دندانپزشک متخصص قادر به انجام خدماتی مانند موارد زیر است که قطعا در دستمزد او تاثیر گذار خواهد بود:

  • درمان اولیه ریشه (عصب کشی)
  • درمان آبسه‌ها و فیستول های داخل و خارج دهانی
  • درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)
  • تشخیص و درمان دردهای ناحیه دندان‌ها و درد فک و صورت با تمرکز بر دندان‌ها
  • جراحی پری آپیکال
  • جراحی قطع ریشه
  • جراحی جداسازی ریشه‌ها
  • عصب کشی دندان‌ها برای بیماران خاص و کم توان ذهنی، کودکان و نوجوانان
  • درمان و جراحی کیست دندان و ضایعات مجاور ریشه دندان‌ها
  • درمان دندان ضربه دیده
  • درمان بیمارانی که از عصب کشی وحشت دارند. (بیماران اندوفوبیک)

02

جراحی ریشه دندان چیست؟

 جراحی ریشه یک عمل دندانپزشکی است که دندان‌های آسیب دیده یا آلوده را ترمیم می‌کند و به جای برداشتن دندان آلوده به کار می‌رود. متخصصان ریشه برای تمیز کردن و پر کردن کانال‌ها در مرکز ریشه، دندان را سوراخ می‌کنند. مرکز دندان پر از رگ‌های خونی، بافت همبند و انتهای عصب است که آن را زنده نگه می‌دارد. این قسمت از ریشه می‌تواند به دلیل ترک یا حفره آلوده شود و در صورت عدم درمان، باکتری‌ها می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند که شامل آبسه دندان، از دست دادن استخوان، ورم دندان، درد، عفونت ریشه دندان و ... است. وقتی پالپ ریشه آلوده شود، باید در اسرع وقت درمان شود. اندودنتیکس یک رشته دندانپزشکی است که بیماری‌های پالپ ریشه دندان را بررسی و درمان می‌کند. هنگامی که افراد دچار عفونت‌های پالپ ریشه می‌شوند، دو درمان اصلی وجود دارد. یکی جراحی ریشه دندان و دیگری استخراج ریشه است که متخصص اندودنتیست، با توجه به شرایط شما هر کدام از روش‌های موجود را به شما پیشنهاد می‌دهد.

کشیدن و جایگزینی دندان، به زمان، هزینه و درمان اضافی نیاز دارد و می‌تواند روی دندان‌های همسایه هم تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از دندان‌هایی که تحت درمان جراحی ریشه  قرار می‌گیرند، سالم قوی و مادام العمر هستند. پیشرفت‌هایی که در دندانپزشکی مدرن انجام شده است، روش جراحی را قابل پیش‌بینی و موثر می‌کند.

درمان کانال ریشه در دندان پزشکی که به آن درمان ریشه نیز گفته می‌شود، یکی از مطمئن‌ترین و موفقیت آمیز‌ترین روش‌های دندانپزشکی است که امروز انجام می‌شود. این روش درمانی بسیار قابل پیش بینی است و میزان موفقیت آن ۸۶ تا ۹۸ درصد است. با این حال، بسیاری از مردم، از خطرات جراحی ریشه دندان ترسیده‌اند. در اینجا مواردی را بیان می‌کنیم که باید در مورد ایمنی روش‌های ریشه دندان و عوارض نادری که ممکن است رخ دهد بدانید:

03

چگونه دندان عفونی می‌شود؟

 هنگامی که باکتری از طریق تراشه، ترک یا حفره وارد دندان می‌شود، دندان را آلوده می‌کند. در صورت رعایت نکردن یک سری موارد، فاکتور خطر ابتلا به عفونت دندان افزایش می‌یابد. مواردی از قبیل بهداشت نامناسب دندان از جمله مسواک نزدن دوبار در روز و نخ دندان نکشیدن، یک رژیم غذایی با قند بالا از جمله خوردن شیرینی و نوشیدن نوشابه، خشکی دهان که اغلب به دلیل افزایش سن یا به عنوان یک عارضه جانبی از برخی داروها ایجاد می‌شود، باعث ایجاد عفونت دندان می‌شود. بهتر است با مشاهده نشانه‌های آبسه دندان که شامل درد شدید دندان به صورت مداوم و ضربان‌دار به استخوان فک، گردن و گوش، حساسیت به گرما و سرمای شدید، حساسیت به فشار، جویدن یا گاز گرفتن، تب، ورم صورت یا گونه، غدد لنفاوی نرم و متورم زیر فک یا گردن، نشت مایعی بد بو و بد مزه در صورت پارگی آبسه در دهان، مشکل در تنفس و بلعیدن، هر چه سریع‌تر نزد یک دندانپزشک بروید.

خطرات جراحی ریشه دندان و عوارض نادر درمان کانال ریشه

مانند تمام روش های پزشکی و دندانپزشکی، جراحی درمان کانال‌های ریشه خطراتی دارد. برخی از عواملی که می توانند باعث عوارض درمان کانال ریشه دندان شوند، عبارتند از:

  

 پالپ دندان سمت زنده داخل هر یک از دندان‌های شما است. اگر این مورد آلوده شود، باید با درمان کانال ریشه از بین برود. در حالی که نیازی نیست این دندان کشیده شود، بافت آلوده از بین می‌رود و از گسترش عفونت جلوگیری می‌شود. این بدان معنی است که این قسمت زنده نیز برداشته می‌شود. پالپ دندان شامل بافت همبند، رگ‌های خونی و اعصاب است. بدون وجود پالپ، برخی از بیماران می‌توانند نوعی تغییر رنگ را در دندان تحت درمان خود تجربه کنند. دلیل این امر این است که به محض برداشتن پالپ، دندان اساساً می میرد و هیچ گونه حیاتی ندارد. در بعضی از موارد نیز، ریشه‌های مرده دندان شروع به ظاهر شدن از طریق عاج می‌کنند. البته این مورد تنها در درصد بسیار کمی از بیماران اتفاق می‌افتد. با این حال، اگر هم چنین مشکلی پیش آمد، می‌توان به راحتی و از طریق زیبایی با تاج یا روکش، آن را درمان کرد تا ظاهر بهتری پیدا کند.

 

توصیه قبل از درمان ریشه دندان

 

 

  • از شما خواهشمندیم برای تعیین وقت ویزیت با شماره های مطب تماس بگیرید و یا در واتساپ پیغام دهید.

 

 

  • بهتر است قبل از اینکه وقتی برای درمان شما تنظیم شود، جلسه‌ایی برای معاینه و تعیین طرح درمان شما داشته باشیم تا بدین ترتیب روند درمان شما توسط پزشک تنظیم و اولویت بندی شود، گاهی ممکن است برای یک درمان ایده‌آل به مشاوره سایر همکاران متخصص نیازمند باشیم.

 

  • اگر بیماری خاصی دارید که به خاطر آن تحت نظر پزشک هستید و یا برای آن دارو مصرف می کنید حتما ما را در جریان قرار دهید در بعضی موارد اخذ مجوز برای درمان از پزشک معالج ضرورت پیدا می کند.

 

 

  • لطفاً مدارک مربوط به دندان شامل رادیوگرافی های اخیر و نامه‌های مشاوره و ارجاع از سمت سایر همکاران پزشک و دندانپزشک را با خود همراه داشته باشید.

 

 

  • وعده غذایی قبل از درمان را متعادل میل کنید و آن را حذف نکنید زیرا ممکن است مجبور باشید تا چندین ساعت بعد از درمان از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. همچنین از مصرف هر نوع روانگردان و الکل ۲۴ ساعت قبل از مراجعه به مطب خودداری کنید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها