مشمولان رتبه بندی معلمان چند نفر هستند | خبر مهم در مورد رتبه بندی معلمان

کد خبر: 1142520

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: به زودی طرح رتبه بندی معلمان، برای ۷۰۰ هزار معلم اجرایی می‌شود.

مشمولان رتبه بندی معلمان چند نفر هستند | خبر مهم در مورد رتبه بندی معلمان

 رتبه بندی معلمان یکی از طرح هایی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان در نظر گرفته شده است و البته افزایش حقوق نیز یکی از اهداف این طرح می باشد. تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان از سال 1390 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و  لایحه‌ای اوایل تابستان سال ۹۲ توسط دولت به مجلس ارائه شد. بر اساس این لایحه در طرح رتبه بندی معلمان آن ها را  در چهار گروه طبقه بندی کرده و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می‌شود. در طرح رتبه بندی معلمان با توجه به بودجه ی موجود مبلغ حقوق معلمان افزایش پیدا می کند. اخرین خبری که در مورد رتبه بندی معلمان به گوش می رسد، تدوین آئین نامه این طرح است که به تازگی اجرا شده است.

رحیمی نژاد گفت: طرح رتبه بندی ابتدا در سال ۱۳۷۱ شروع شد و در سال ۱۳۹۹ در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سال ۱۴۰۰ برای اجرا در مجلس نهایی شده و این آیین نامه تدوین و تنظیم  شده  به مجلس وارائه شده است. 

او می گوید : در این طرح کیفیت بخشی آموزشی و رضایت شغلی معلمان و نگاه به معلم به عنوان یک هیئت علمی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: قبلا طرح شامل معلمان فعال در آموزشگاه‌ها بود، ولی اکنون دایره شمول آن بالا رفته و همه کسانی که در آموزش و پرورش فعالند مانند معلمان شاغل در گروه اداری و معلمان فعال در آموزشگاه‌ها را شامل می‌شود.

او می گوید: این طرح از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شده و امسال آیین نامه و کار‌های آن اجرایی می شود.

رحیمی نژاد گفت: دیگر ارزیابی به صورت متمرکز نیست وخود معلم اطلاعات را وارد سامانه می‌کند و محوریت شورای معلمان است، اصلاحات این طرح با نظر مدیران مدارس انجام شده است.

او می گوید: این طرح ۲ سال ضمانت اجرایی دارد و قابلیت بازنگری و اینکه در احکام معلمان با عناوین مختلف استادیار معلم، دانشیار معلم و… نیز درج می‌شود.

به گفته او در لایحه ۹۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد برای سه سال در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر به ۶۸ هزار میلیارد ارتقا یافته است.

تدوین آئین نامه رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت، گفت: پس از تصویب این قانون در مجلس و ابلاغ آن برای اجرا به دولت قوه مجریه پیش‌نویس این آئین‌نامه را تدوین کرده است.

وی ادامه داد: روز یکشنبه گذشته نیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش با حضور در مجلس متن این آئین‌نامه را برای اعضای کمیسیون آموزش تشریح کردند که از نظر اعضای کمیسیون ایراداتی وجود داشت که باید برطرف شود.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه باید به سرعت این آئین‌نامه از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین و برای تصویب به هیات‌ وزیران ارسال شود، اضافه کرد: این آئین‌نامه باید بگونه‌ای تدوین شود که فرهنگیان از مزایای رتبه‌بندی به خوبی استفاده کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید در آئین‌نامه تدوین شده شرایط بگونه‌ای باشد که بحث علمی، جامع‌نگری و صلاحیت معلمان درنظر گرفته شود تا شاهد ارتقا شغلی این قشر زحمتکش در کشور باشیم.

احمدی با بیان اینکه قطعاً مجلس برای معیشت فرهنگیان اهمیت قائل است، اظهار کرد: باید آئین‌نامه قانون رتبه‌بندی به‌گونه‌ای باشد که کف افزایش حقوق معلمان طبق این قانون ۴۵ درصد باشد.

زمان اجرای رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عصر امروز در همایش مدیران آموزش و پرورش استان‌های قطب ۲ کشور درباره تبیین استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان از دهه ۷۰ همواره مطرح بود و این موضوع همیشه در میان اصحاب و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت با هدف اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌هایی که تعریف شد و ارتقای نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است.

وی گفت: این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که در نهایت در قانون ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف به تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان کرد که دولت‌ دوازدهم به آن عمل نکرد تا در واپسین روزهای دولت وقت، لایحه‌ای تحت این عنوان به مجلس تقدیم شد که مرکز پژوهش‌های مجلس در آن زمان ایرادات متعددی را به آن وارد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ابتدا دولت سابق برای این لایحه بودجه مشخصی پیش‌بینی نکرده بود و در کنار ۱۵ موضوع دیگر بندی از بودجه را قرار داده بود که سهم این قانون از بودجه در آن مشخص نبود که در مکاتبه‌ای که در همان زمان میان کمیسیون آموزش مجلس و سازمان برنامه بودجه دولت بار مالی آن را ۲۰ هزار میلیارد تومان برای سه سال درنظر گرفته بود که رقم ناچیزی بود.

ستاری‌فرد بیان کرد: پس از استقرار دولت جدید مقرر شد که بودجه این قانون در لایحه بودجه گنجانده شود که دولت برای اجرای آن از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال مطالبات فرهنگیان است و زمان بسیار زیادی را برای همگام کردن سازمان برنامه بودجه و اداری استخدامی برای اجرای این قانون کرد، عنوان کرد: در نهایت با تلاش‌های بسیار قانون رتبه‌بندی معلمان در ۲۳ اسفندماه توسط مجلس ابلاغ شد و پس از آن آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی که در آن سعی شده بود نظرات همه محققان، پژوهشگران و اصحاب تعلیم و تربیت گنجانده شود، در تاریخ ۲۳ فروردین به دولت تقدیم شد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها