چگونگی دادخواست طلاق

کد خبر: 1144079
چگونگی دادخواست طلاق

 

برای جدایی و طلاق از سه طریق می‌توان اقدام کرد. در بهترین حالت زن و مرد می‌توانند با هم بر سر طلاق به توافق برسند. طلاق از طرف مرد یا زن نیز درخواست می‌شود. یعنی هر یک می‌توانند دادخواست طلاق را به دادگاه بدهند.

در هر حال، درخواست طلاق از طرف زوجه یا زوج باشد، مراحلی را باید پشت سر بگذارند. ثبت درخواست در سامانه طلاق و شرکت در جلسه‌های مشاوره مراحل ابتدایی هستند. ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در مراحل بعدی باید صورت گیرد. مهم ترین مرحله نیز دادرسی پرونده در دادگاه خانواده است.  

مراحل درخواست طلاق از طرف  زوجه

طلاق در قانون به معنای انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفاتی ویژه است. منظور از تشریفات مراحلی است که زن و مرد باید طی کنند تا بتوانند از هم جدا شوند. نیاز است که مراحل یک به یک پشت سر گذاشته شوند. مثل این که شرکت در جلسه‌های مشاوره برای هر دو نفر الزامی است. اگر بعد از صحبت با مشاور همچنان بخواهند در مسیر طلاق بمانند، به گواهی عدم انصراف از طلاق نیاز دارند. یعنی در نتیجه مشاوره این گواهی برای آنها صادر می‌شود.

درخواست طلاق از طرف زوجه باشد یا زوج باید بداند که یک کپی برابر اصل از عقدنامه لازم است. این مدارک به علاوه مدارک شناسایی برای ثبت طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید همراه درخواست کننده طلاق باشد. ثبت مدارک تازه اول راه است. دادخواست طلاق باید تنظیم شود. این دفاتر دادخواست را همراه با ضمائم و مدارک به دادگاه خانواده می‌فرستند. پرونده به نزدیک‌ترین شعبه دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. 

بعد از تعیین وقت رسیدگی به پرونده طلاق، ساعت حضور زن و مرد به آنها اطلاع داده می‌شود. در زمان مراجعه به دادگاه قاضی از آنها می‌خواهد که یک داور از طرف خودشان معرفی کنند. در صورت طلاق توافقی این مرحله حذف می‌شود. اگر آنها داوری را معرفی نکنند، قاضی در این باره تصمیم خواهد گرفت.  

توافقات زن و مرد در طلاق توافقی از نظر دادگاه محترم شمرده می‌شود. در صورت نداشتن توافق، دادگاه درباره همه حق و حقوق زن و مرد بر طبق قانون رأی صادر خواهد کرد. در پایان مراحل هم قاضی گواهی عدم امکان سازش را به آنها خواهد داد. البته در صورتی که زن باردار نباشد. این گواهی سه ماه اعتبار دارد که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی صیغه طلاق بینشان جاری خواهد شد.

تفاوت درخواست طلاق از طرف زوجه با زوج

تفاوت درخواست طلاق از طرف زوجه با زوج در این است که مرد مثل زن نیاز به دلیل ندارد. مرد بر اساس قانون صاحب حق طلاق است. کافی است حق و حقوق مالی زن را پرداخت کند. اما زن بدون داشتن حق طلاق باید برای طلاق دلیلی محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد. باید بتواند عسر و حرج خود در زندگی زناشویی را در دادگاه به اثبات برساند. اما در هر صورت هر دو باید مدارک لازم را در سامانه طلاق ثبت کنند. ضمن این که باید حتماً در جلسه‌های مشاوره شرکت کنند. برای شرکت در جلسه‌ها تفاوتی نمی‌کند درخواست طلاق از طرف چه کسی ثبت شده باشد.

زن و مرد باید در همه مراحل دادگاه حاضر شوند. مگر این که وکیل داشته باشند. در این صورت، وکیل می‌تواند به جای آنها در همه جلسات دادگاه و تصمیم گیری‌ها حضور پیدا کند. در واقع طلاق به صورت حضوری است. اما زن و مرد می‌توانند برای طلاق غیابی هم اقدام کنند.  

شرایط طلاق غیابی از طرف زن چیست؟

شرایط طلاق غیابی از طرف زن مربوط به زمانی است که مرد در دادگاه حاضر نشود. یعنی در صورت ابلاغ قانونی باز هم به دادگاه نرود. در این صورت طلاق به شکل غیابی صادر می‌شود. به این ترتیب، مرد 20 روز مهلت دارد که در همان شعبه دادگاه به حق صادر شده اعتراض کند. شرط دیگر طلاق غیابی شامل مردی می‌شود که مفقودالاثر شده و به مدت 4 سال از او خبری نشده باشد.  

وقتی مرد خانه و زندگی خود را ترک کرده باشد هم زن می‌تواند از طریق طلاق غیابی وارد عمل شود. به شرط این که بتواند در دادگاه ثابت کند که مرد 6 ماه متوالی به خانه مراجعه نکرده است. زن با داشتن حق و وکالت طلاق و مدارک محکمه پسند می‌تواند بدون حضور مرد از او طلاق بگیرد. این دلایل شامل شرایط دوازده گانه که در ضمن عقد به آنها اشاره شده است می‌شود. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها