این استان ها وام فرزندآوری نمی‌گیرند | وام فرزندآوری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کد خبر: 1144422

مصوبه وام فرزندآوری چند وقتی می‌شود که به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

این استان ها وام فرزندآوری نمی‌گیرند | وام فرزندآوری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام فرزندآوری  یکی از تسهیلات دولت برای خانواده های پرجمعیت به شمار می‌رود. مبلغ وام فرزندآوری هرساله افزایش پیدا می‌کند. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد وام فرزندآوری به همه افراد تعلق نمی‌گیرد. وام فرزندآوری برای مردم برخی از استان‌ها اجرا نمی‌شود. وام فرزندآوری در بودجه امسال تا 100 میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس مصوبه مجلس، در سال جدید به خانواده‌ها وام فرزندآوری ۲۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم، ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ و فرزند چهارم و پنجم ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این وام فرزندآوری تنها به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند زیر ۲٫۵ باشد.

یعنی میزان باروری و زاد و ولد در شهر محل تولد پدر و فرزند کم باشد. دلیل این مساله این است که مهم‌ترین دلیل پرداخت وام فرزندآوری، تشویق زاد و ولد است. چراکه این وام بخشی از قانون جوانی جمعیت است که سال گذشته تصویب شد.

هنوز لیست شهرها و استان‌هایی که وام فرزندآوری به آنها تعلق می‌گیرد مشخص نشده است. اما مرکز آمار ایران نرخ باروری استان‌های مختلف در سال ۹۹ را منتشر کرده است. بر این اساس نرخ باروری استان‌های مازندران، گیلان، البرز، سمنان و تهران از همه استان‌ها کمتر است.

اما نرخ باروری در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خورستان، یزد و خراسان شمالی از همه بیشتر است.

اما هنوز نرخ باروری همه شهرها به تفکیک اعلام نشده است. بر این اساس با مراجعه به سامانه ثبت‌نام وام فرزندآوری مشخص می‌شود که آیا وام فرزندآوری به فرد متقاضی تعلق می‌گیرد یا نه.

هفته جاری یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند که با توجه به قانون بودجه سال جاری، مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ۱۵۰ میلیون تومانی می شوند.

ابتدای هفته جاری، یک خانواده شیرازی صاحب فرزندان ۵ قلو شدند. آمار ثبت تولدهای چند قلوزایی در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که در آن سال تولد بیش از یک میلیون نوزاد به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۱۱ ولادت مربوط به نوزادان دو قلو، ۶۴۶ مورد سه قلو، ۲۱ مورد ۴ قلو و دو مورد ۵ قلو (در استان‌های اصفهان و مرکزی) بودند.

در سال ۱۳۹۸ نیز تولد یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ نوزاد به ثبت رسید که از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۱۲ دوقلو، ۵۲۴ سه قلو، ۱۸ چهار قلو و یک مورد پنج قلو بوده است.

در سال ۱۳۹۹ نیز ۱ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۶۴ نوزاد متولد شده است.

بر اساس جزءهای ۱ و ۲ بند «ه» و جز ۱ بند «و» تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در راستای اجرای بند ت ماده ١٠٢ قانون برنامه ششم توسعه، از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان از هر محل از جمله منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی به تفکیک، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (بنا به درخواست خانوار) با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ١٣٩٩ یا ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم و به بعد شده یا می‌شوند به میزان ۱۵۰ میلیون تومان اقدام کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها