دانستنی‌هایی درباره دیه بیمه شخص ثالث که از آن‌ها خبر ندارید!

کد خبر: 1149265
دانستنی‌هایی درباره دیه بیمه شخص ثالث که از آن‌ها خبر ندارید!

 

بیمه شخص ثالث بعد از بیمه تأمین اجتماعی، به‌جرئت پرکاربردترین بیمه در ایران است. این بیمه برای تحت پوشش قراردادان خسارات جانی و مالی‌ای است که افراد با خودروی خود به دیگران وارد می‌کنند. بااین‌حال پوشش خسارات مالی بیمه شخص ثالث چندان قابل‌توجه نیست و آنچه این بیمه را مشهور کرده است، پوشش خسارات جانی آن است. در این یادداشت نکاتی مهم درباره پوشش صدمات جانی بیمه شخص ثالث می‌خوانید که احتمالاً تا پیش‌ازاین نمی‌دانستید.

چه کسانی تحت پوشش صدمات جانی بیمه شخص ثالث هستند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره بیمه شخص ثالث وجود دارد، این است که چه کسانی تحت پوشش آن هستند. هر تصادفی حداقل یک راننده مقصر دارد. در سوی دیگر زیان‌دیده است که ممکن است سرنشین خودرو و یا عابر پیاده باشد. همه به‌خوبی می‌دانیم که راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده (خودرویی که مقصر حادثه نیست) و عابر پیاده به‌طور مستقیم تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند و دیه آن‌ها به‌طور کامل از سوی بیمه راننده مقصر پرداخت می‌گردد.

بااین‌حال آنچه بیشتر مردم نمی‌دانند، وضعیت سرنشینان و راننده خودروی مقصر حادثه است. مطابق با متن صریح قانون بیمه شخص ثالث، سرنشینان خودروی مقصر حادثه و یا ترک‌سوار موتورسیکلت مقصر حادثه، تحت پوشش صدمات جانی بیمه شخص ثالث راننده مقصر هستند و همچون سرنشینان خودروی زیان‌دیده و عابر پیاده، می‌توانند به‌طور کامل دیه خود را از بیمه راننده مقصر دریافت کنند. بنابراین اگر فرد آسیب‌دیده، سرنشین خودروی راننده مقصر و یا ترک‌سوار موتورسیکلت مقصر حادثه باشد، همچنان تحت پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر است و می‌تواند دیه خود را از بیمه راننده مقصر دریافت کند.

نکته بسیار مهم این است که روال قانونی دریافت دیه این افراد، با شکایت از راننده مقصر آغاز می‌شود؛ بنابراین، سرنشین خودروی مقصر باید از راننده مقصر شکایت کند تا بتواند دیه خود را از بیمه راننده مقصر دریافت کند. در بیشتر مواقع سرنشین خودروی مقصر، نسبت نزدیکی با راننده مقصر دارد و به تصور جلوگیری از ایجاد دردسر برای راننده مقصر، از او شکایت نمی‌کند و از دیه خود صرف‌نظر می‌کند. درحالی‌که شکایت از راننده مقصری که بیمه دارد، برای او دردسری ایجاد نخواهد کرد.

در مورد دیه راننده مقصر نگاه قانون متفاوت است و باوجوداینکه مشمول دیه می‌شود، اما مبلغ آن با سایر حادثه دیدگان تصادف متفاوت است. برای اطلاعات کامل‌تر دراین‌باره توصیه می‌کنیم حتماً لینک زیر را که درباره دیه راننده مقصر است حتماً مطالعه کنید:

https://sobaresh.com/40دیه-راننده-مقصر/

مراحل گرفتن دیه تصادف چگونه است؟

مراحل گرفتن دیه تصادف از بیمه، شرح مفصلی دارد اما اینجا به‌طور خلاصه درباره آن نوشته‌ایم. اولین مرحله گرفتن دیه تصادف از بیمه، داشتن گزارش پلیس و مراجع انتظامی از تصادف است. بدیهی است که تنها مرجعی که می‌تواند ثابت کند که شما در تصادف آسیب‌دیده‌اید و زیان‌دیده یا مقصر تصادف بوده‌اید، نیروی انتظامی است. بعد از تصادف‌های جرحی، حضور پلیس در محل حادثه الزامی است تا زیان‌دیده و مقصر حادثه بتوانند از گزارش پلیس به‌عنوان سند قانونی در ادامه مراحل کار خود استفاده کنند.

مرحله بعدی مراجعه به دادسرا برای تشکیل پرونده است. دادسرا پس از تشکیل پرونده، آسیب دیدگان تصادف را برای تعیین میزان جراحت، به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد. از این مرحله به بعد آسیب دیدگان تصادف با شرکت بیمه‌ای که راننده مقصر از آن بیمه خریده است مواجه خواهند بود و راننده مقصر عملاً کاری با ادامه پرونده نخواهد داشت.

پس از تکمیل گزارش پزشکی قانونی، که برخی اوقات ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد، پرونده جهت ادامه رسیدگی و تعیین میزان دیه به دادگاه ارجاع می‌شود. دادگاه پس از تشکیل جلسه و بررسی گزارش پلیس، پزشکی قانونی و مدارک بیمه راننده مقصر، میزان دیه‌ای که به هریک از آسیب دیدگان تصادف تعلق می‌گیرد را مشخص می‌کند. پس از اعلام رأی از سوی دادگاه، شرکت بیمه موظف است میزان دیه تعیین‌شده توسط دادگاه را به‌حساب آسیب دیدگان تصادف واریز کند.

برای اطلاع کامل‌تر از چندوچون مراحل دریافت دیه از بیمه توصیه می‌کنم حتماً به لینک زیر مراجعه کنید:

https://sobaresh.com/36مراحل-گرفتن-دیه-تصادف-جرحی-از-بیمه/

7

آیا گرفتن دیه تصادف از بیمه ساده است؟

گرفتن دیه تصادف از بیمه کار ساده‌ای است، درصورتی‌که اشراف کامل به قانون دیه و بیمه شخص ثالث داشته باشید و تجربه کافی از حضور در مراجع قضایی داشته باشید. واقعیت این است که مراحل دریافت دیه گاهی چنان پیچیده و طولانی می‌شود که حق بسیاری از آسیب دیدگان تصادف نادیده گرفته می‌شود. شرکت‌های بیمه نیز تمام تلاش خود را می‌کنند تا کمترین دیه ممکن را به آسیب دیدگان پرداخت کنند.

اگر میزان جراحت واردشده به افراد چندان زیاد نباشد، احتمالاً می‌توانند به‌راحتی دیه خود را از شرکت بیمه بگیرند اما اگر میزان آسیب زیاد باشد و به‌طور مثال بحث ضایعه نخاعی و آسیب‌های این‌چنینی در میان باشد، با توجه به بالا رفتن رقم دیه و بالا رفتن احتمال نادیده گرفته شدن حق‌وحقوق آسیب‌دیده تصادف، توصیه می‌شود حتماً به یک وکیل بیمه تصادفات مراجعه شود. سوبارش، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین گروه حقوقی دیه تصادفات، ازجمله مراکزی است که می‌توانید به‌صورت آنلاین از آن خدمات حقوقی دریافت کنید و کار دریافت دیه تصادف خود را با خیالی راحت به آن‌ها بسپارید. از لینک زیر می‌توانید به وکیل تصادفات سوبارش مراجعه کنید:

https://sobaresh.com/وکیل-بیمه-ای/وکیل-تصادفات/

جمع بندی

نکاتی را پیرامون بیمه شخص ثالث، دیه تصادفات و قوانین آن خواندید. به‌طورکلی می‌توان گفت؛ وقتی راننده مقصر دارای بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر باشد، دیگر دغدغه‌ای از بابت دیه آسیب دیدگان و زیان دیدگان تصادف نخواهد داشت و با طی کردن مراحل قانونی، می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و پرداخت دیه آسیب دیدگان را به شرکت بیمه بسپارد.

با تمام این‌ها امیدواریم هیچ‌گاه تصادف نکنید و اگر هم تصادف کردید، تصادف شما تصادف جرحی نباشد. مطالب بالا از وب‌سایت مشاوره حقوقی سوبارش برداشت شده است. برای خواندن مطالب بیشتر توصیه می‌کنم به این سایت که لینک آن در زیر آمده است مراجعه کنید:

https://sobaresh.com/

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها