۷ نکته مهم که قبل از خرید دوچرخه در سال ۱۴۰۱ باید بدانید

کد خبر: 1150481
۷ نکته مهم که قبل از خرید دوچرخه در سال ۱۴۰۱ باید بدانید

 

انتخاب یک دوچرخه خوب می‌تواند برای ما مزایای زیادی داشته باشد. دوچرخه جایگزین وسایل نقلیه است و سلامتی ما را تضمین می‌کند از طرفی دوچرخه‌سواری یک تفریح عالی و نشاط آور نیز هست. بسیاری از افراد علاقه مند به رشته دوچرخه سواری یا حرکات نمایشی با این وسیله هستند یا ممکن است قصد سفر با دوچرخه را داشته باشند. خرید دوچرخه نیازمند شناخت دقیق آن است، در ادامه با ۷ نکته که باید از دوچرخه بدانید، از جمله انواع مدل دوچرخه، سایز دوچرخه، هزینه دوچرخه و در نهایت شرایط فروش قسطی دوچرخه را بررسی می‌کنیم.

۱- انواع دوچرخه؛ از کوهستان تا بی.ام.ایکس

اگر قصد خرید دوچرخه دارد لازم است تا کارایی مورد نظر خود را به دقت مشخص کنید تا بتوانید انتخابی مناسب و به صرفه داشته باشید. اگر قصد دارید در شهر و در مسافت‌های کوتاه دوچرخه سواری کنید، یک دوچرخه شهری انتخاب مناسبی برای شما است؛ اما اگر مسافت‌های شهری طولانی و بعضا همراه به شیب هستند شاید بهتر باشد به سراغ دوچرخه هیبرید بروید. برای علاقه مندان به سفر با دوچرخه نیز بهترین گزینه دوچرخه توریستی Touring است. دوچرخه‌های نمایشی و دوچرخه کورسی نیز متناسب با نوع جاده و کاربری خود تنوع بالایی دارند. کلی‌ترین دسته بندی انواع دوچرخه بر اساس محیط قابل استفاده به شرح زیر است:

2

  • سایر مدل‌های دوچرخه

وقتی هنر و دوچرخه سواری با هم ترکیب می‌شوند پای دوچرخه نمایشی نیز به صنعت ساخت دوچرخه باز می‌شود. دوچرخه‌های نمایشی کاربری بسیار محدود و خاصی دارند و به همین دلیل مناسب علاقه‌مندان پروپاقرص هنر نمایش‌های خیابانی هستند. دوچرخه‌های جامپ (dirt jump)، بی.ام.ایکس (bmx) و تریال (trial) برای پرش از ارتفاع، صعود از پله و انواع حرکات آکروباتیک مناسب هستند.

 در دسته بندی فوق تلاش شد تا اکثر انواع دوچرخه معرفی شود، با این‌حال بعضی از مدل‌های خاص مثل دوچرخه‌های خوابیده، دوچرخه چند نفره، دوچرخه‌های تاشو و دوچرخه‌ برقی و چندگانه مدل‌های با کاربری‌های متفاوت هستند.

۲- سایز دوچرخه؛ ساده‌ترین اما مهمترین نکته

سایز دوچرخه مهمترین عامل در استفاده از دوچرخه بدون خستگی یا آسیب فیزیکی است. اگر سایز مناسبی استفاده نکنید ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به شما وارد شود و یا خیلی زود از سواری دلسرد شوید. دوچرخه خیلی کوچک می‌تواند سواری را خسته کننده و همراه با آسیب به زانوها و مفاصل کند از طرفی خرید یک دوچرخه بزرگ مشکلاتی مانند عدم کنترل و خطر افتادن را به دنبال دارد.

درست است که دوچرخه یک کالای گران به نظر می‌رسد و با افزایش قیمت کالاها ممکن است ترجیح بدهید برای کودک خود یک دوچرخه بزرگ تهیه کنید تا چند سال قابل استفاده باشد، اما سعی کنید از دوچرخه کودک با قابلیت افزایش سایز استفاده کنید تا آسیبی به فرزندتان وارد نشود.

سایز یک دوچرخه با دو فاکتور سایز تنه دوچرخه و سایز طوقه آن مشخص می‌شود. سایز لاستیک نیز یک عامل مهم دیگر در بررسی سایز دوچرخه است.

ساده‌ترین روش فهمیدن این موضوع که سایز دوچرخه برای ما مناسب است یا نه بررسی دو نکته است.

- ارتفاع دوچرخه نباید بیشتر از سایر داخلی پا باشد

- در هنگام گرفتن فرمان دوچرخه نباید زیاد به جلو خم شوید.

برای اندازه گیری دقیق سایز دوچرخه، علاوه بر روش‌های کلاسیک و تست آن، می‌توان از نرم افزارهای مربوط نیز استفاده کرد.

انواع دوچرخه از سایز ۱۲ تا ۲۹ تولید می‌شوند که با کمک جدول زیر می‌تواند سایز مناسب دوچرخه با توجه به سن و قد فرد را انتخاب کنید.

 

3

۳- برند دوچرخه؛ درجه یک یا اکونومی

اگرچه مارک دوچرخه به اندازه موارد قبل ضروری نیست اما با درنظر گرفتن مزایا و معایب هر برند می‌توانید انتخابی بهینه و متناسب با نیاز خود داشته باشید. برندهای گوناگونی تولید کننده انواع دوچرخه هستند که تعدادی از این مدل‌ها مثل جاینت، اسکات، کنندال، اسپیشیالیزد، مریدا، کیوب و فوجی در ایران نیز نمایندگی دارند. با این حال این دسته از دوچرخه‌ها برند درجه یک هستند و قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های سایر دارند.

جاینت که پرفروش ترین برند دوچرخه و یک مارک تایوانی است در ایران نیز محبوبیت زیادی دارند و بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند دوچرخه خود را از برند جاینت تهیه کنند. برند تایوانی مریدا و برند ژاپنی فوجی نیز در درجه دوم محبوبیت قرار می‌گیرند.

برندهایی مثل ویوا،المپیا، کراس اسپرت و بونیتو نیز از جمله دوچرخه‌های اقتصادی هستند که کیفیت مطلوب و طرفداران بسیار دارند.

نکته حائز اهمیت در خرید دوچرخه، توجه به برند تولید کننده ترمز و دنده آن است. تولید کنندگان بالا تنها بدنه دوچرخه را می‌سازند و سایر موارد به صورت جداگانه بر روی دوچرخه سوار می‌شود. پس لازم است که به کیفیت و اصل بودن این موارد نیز توجه کرد. شیمانو (SHIMANO) از جمله مطرح ترین تولید کنندگان قطعات جانبی دوچرخه است که کیفیت بالایی نیز دارد.

۴- وزن دوچرخه؛ آلومینیوم یا کربن

شاید در نگاه اول وزن دوچرخه نکته‌ای کمتر ضروری به نظر برسد اما اگر قصد دارید فراتر از چند روز در سال از دوچرخه خود استفاده کنید این نکته اهمیت بالایی پیدا می‌کند. اگر به مسابقات دوچرخه سواری علاقه دارید و یا اهل سفر جاده‌ای هستید یا ممکن است دوچرخه خود را با هواپیما منتقل کنید وزن دوچرخه در کنار سایر فاکتورهای انتخاب دوچرخه قرار می‌گیرد.

شاید در دوچرخه‌های شهری وزن حدود ۱۶ کیلوگرم مشکلی برای شما ایجاد نکند اما برای دوچرخه‌های جاده و کورسی نیاز است این وزن تا ۸ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

 بدنه آلومینیوم قیمت مناسبی دارد و وزن آن نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم است. دوچرخه با بدنه کربن وزن بسیار پایین و مقاومت بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد اما گران بودن آن باعث شده تا تنها سوارکاران حرفه‌ای به سراغ این مدل‌ها بروند.

۵- قطعات دوچرخه؛ همیشه اصل بخریم

مهمترین و البته پر هزینه‌ترین قسمت‌های یک دوچرخه فریم آن است. همانطور که در بالا گفته شد فریم دوچرخه می‌تواند از جنس آلومینیوم، کروم یا کربن باشد. گرید و کیفیت هر یک مواد مصرفی نیز می‌تواند متفاوت بوده و در قیمت نهایی تاثیر گذار باشد. با این حال اگر در ابتدای مسیر دوچرخه سواری هستید پیشنهاد ما بدنه آلومینیومی است. دوشاخ دوچرخه قسمتی که دسته فرمان، دنده و دسته ترمز بر روی آن سوار می‌شود نیز جز پر اهمیت دیگری در یک دوچرخه است.

زنجیر، خودرو، شانژمان، طبق عوض‌کن و دسته دنده همه قطعات مربوط به سیستم دنده دوچرخه هستند. تعداد طبق‌های خودرو نشان دهنده تعداد دنده دوچرخه است. شیمانو و سرام از جمله مطرح ترین تولید کنندگان سیستم دنده هستند.

از دیگر قسمت‌های مهم در دوچرخه که نقش بالایی در امنیت دوچرخه سوار دارد، ترمز آن است. لقمه‌ای، مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی سه نوع ترمزی هستند که در دوچرخه به کار می‎‌‌روند. ترمزهای هیدرولیکی دیسکی بهترین عملکرد را دارند اما گران هستند و برای همه دوچرخه‌ها قابل استفاده نیستند و بیشتر برای دوچرخه‌های کوهستان و مسیرهای پر پیچ و خم کاربرد دارند. ترمز لقه‌ای مقرون به صرفه است و در دوچرخه‌های شهری و مسیر آسفالته و نسبتا صاف به کار می‌رود اما زود داغ می‌کند و ممکن است کارایی خود را از دست بدهد.

صندلی دوچرخه، چراغ، زنگ و فلاپ چرخ از دیگر لوازم جانبی هستند که به راحتی و امنیت دوچرخه سوار کمک می‌کنند.

۶- دوچرخه دست دوم؛ از کجا و چطور؟

ممکن است به دلیل قیمت بالای برخی از مدل‌های دوچرخه برخی از افراد مایل خرید دوچرخه دست دوم باشند. در هنگام خرید دوچرخه دست دوم بررسی دقیق اهمیت بالایی دارد. تمامی قطعات دوچرخه باید چک شوند. در صورتی که اعضای اصلی مثل فریم اصلی، دنده یا ترمز مشکلی داشته باشند هزینه برای خرید دوچرخه دست دوم چندان صرفه‌ای نخواهد داشت.

نکته مهم دیگر خرید از پلتفرم‌های قابل اعتماد است. استفاده از یک کارشناس در هنگام بررسی دوچرخه نیز می‌تواند به خرید مطمئن شما نیز کمک کند.

4

۷- هزینه دوچرخه؛ مقرون به صرفه یا لوکس

 تنوع بالای مدل‌های دوچرخه و برندهای گوناگون آن باعث شده تا امروز برای هر نیاز و با هر مبلغ بتوان دوچرخه‌ای مناسب و اقتصادی انتخاب کرد. خرید یک دوچرخه برند گران قیمت لزوما به معنی داشتن بهترین کیفیت و کارایی نیست زیرا اگر مدل دوچرخه و لوازم بکار برده شده در آن مناسب نباشد می‌تواند به یک اتلاف هزینه تبدیل شود.

بعد از بررسی نیاز خود می‌توانید مدل‌های مختلف را از نظر کیفیت و قیمت مقایسه کنید و در نهایت انتخابی کارآمد داشته باشید.

مزیت مهم دیگر در خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی هویو امکان خرید اقساطی دوچرخه است. شما می‌توانید بدون ضامن دوچرخه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از سایت هویو آن را قسطی بخرید. با توجه به افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت دوچرخه در ابتدای تابستان، خرید اقساطی یک پیشنهاد شگفت انگیز است. برای اطلاع از شرایط فروش اقساطی دوچرخه با شماره 02191070567، واحد پشتیبانی هویو تماس بگیرید.

خرید دوچرخه از فروشگاه اینترنتی هویو

خرید دوچرخه روش‌های متعددی دارد، خرید مستقیم از نمایندگی‌ها یا مراجعه حضوری با بازار و انتخاب دوچرخه و یا خرید آنلاین از جمله روش‌های خرید دوچرخه هستند.

هر یک از روش‌ها می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد از جمله خرید اینترنتی که توصیه ما به شما است. در خرید اینترنتی شما می‌توانید مدل‌های مختلف را به دقت مقایسه کنید، جدول ویژگی را بررسی کرده و در نهایت به چند گزینه مطمئن برسید در حالیکه در فروش حضوری تنها باید به جزئیات ظاهری و توضیحات فروشنده که ممکن است جهت دار نیز باشند قناعت کنید. در سایت فروشگاه اینترنی هویو انواع دوچرخه کودک، دوچرخه شهری و دوچرخه کوهستان از سایز ۱۲ تا ۲۹ موجود است. همچنین امکان تست حضوری دوچرخه در تهران نیز فراهم شده است. مشاوران هویو نیز آماده کمک به شما برای انتخابی مطمئن، ارزان و بی دردسر هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها