راهنمای سفر به استانبول

کد خبر: 1168213

 

مسجد ایاصوفیه

در شهر استانبول بناهای تاریخی مهمی وجود دارد اما مسجد ایاصوفیه که یک بنای مقدس است در میان همه این بناها خودنمایی می کند و به دلیل معماری خلاقانه، تاریخ غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی فوق العاده اش از اهمیت بیشتری برخوردار است. این بنا ابتدا به عنوان کلیسا در سال 537 توسط امپراتور جاستین کبیر ساخته شد، سپس در سال 453 توسط سلطان مهمت فاتح به مسجد تبدیل شد و در نهایت در سال 1935 توسط آتاتورک به موزه تبدیل شد. ابعاد این بنا بسیار بزرگ است، قطر گنبد آن حدود 31 متر و ارتفاع آن 55 متر است، درست به اندازه یک ساختمان 15 طبقه.

وقتی وارد این ساختمان می شوید و وارد دهلیز می شوید، به بالا نگاه کنید و موزاییک نورانی مسیح را بر فراز سومین و بلندترین دروازه امپراتوری خواهید دید. این قسمت حیاط اصلی بنا است که به حیاط بزرگ و گنبد و موزاییک‌های طلایی‌اش معروف است. مهمترین قسمت این طبقه محراب آن است. این محراب با موزاییک های باشکوه قرن نهم مربوط به دوران کودکی مسیح و مریم تزئین شده است. زمانی فرشتگان غربی، جبرئیل و میکائیل، بر روی موزاییک های بالای محراب تصویر شده بودند، اما امروزه قطعاتی باقی مانده است. همچنین برای ثبت شرکت در ترکیه می توانید از سایت ایران2 ترکیه دیدن کنید.

امپراتور بیزانس قسمتی را که با سنگ های مرمر تزئین شده بود در وسط پایه امفالیون تاج گذاری کرد. منبر و محراب، یک مدال بزرگ قرن نوزدهمی با خط عربی درخشان و یک کتابخانه مجلل در دوره عثمانی اضافه شد.

اگر جلوی محراب بایستید و به شمال شرقی نگاه کنید، سه موزاییک در زیر گنبد خواهید دید. روی این موزاییک ها چهره ایگناتیوس جوان، سنت جان کریزوستوم و سنت ایگناتیوس تئودور نشان داده شده است. در سمت راست آنها، در یکی از سه گوشه، موزاییکی وجود دارد که روی آن تصویر فرشته ای شش بال به نام سرافیم، مسئول حفظ عرش خداوند، کشیده شده است. این موزاییک متعلق به قرن 14 میلادی است.

در راهروی کناری انتهای راه پله طبقه فوقانی، ستونی با روکش مس و سوراخ هایی در آن وجود دارد. طبق افسانه ها، این ستون که به ستون اشک معروف است، همیشه مرطوب است و گفته می شود رطوبت آن از اشک حضرت مریم مقدس است و قدرت شفابخشی دارد. می گویند اگر بیمار انگشت خود را در یکی از این سوراخ ها بگذارد و سپس انگشت خود را روی قسمتی از بدن که درد دارد بگذارد، آن قسمت شفا می یابد.

محله و برج گاتالا

استانبول، شهری که آسیا و اروپا در آن به هم می رسند، یکی از شگفتی های تاریخی و نوآوری های معاصر است. این شهر که زمانی قسطنطنیه نامیده می شد، یک کشف فرهنگی است. گالاتا یکی از بهترین محله‌ها و پر از کافه‌های زیبا و مغازه‌های شیک است، فرصتی عالی برای ملاقات با مردم محلی است.

منطقه گالاتا بخشی از یک منطقه بزرگتر به نام بی اوغلو است که به خاطر برج تاریخی گالاتا قابل توجه است. برجی تاریخی که نمای آن را می توان از میان خیابان های سنگفرش شده و ساختمان های نئوکلاسیک دید. از خیابان گالیپ دده عبور کنید تا به میدان برج گالاتا برسید و حتما از خیابان Serdar-ı Ekrem دیدن کنید و از مغازه های جالب این خیابان لذت ببرید.

برج گالاتا با کلاه مخروطی شکل خود در آسمان این شهر مانند نمادی ایستاده است. می توانید از بالای برج منظره ای پانوراما از شهر شلوغ استانبول داشته باشید و حتی از رستوران و بار واقع در طبقات بالایی لذت ببرید.

هر گوشه از خیابان های منطقه گالاتا چیزی برای کشف دارد، پس در هر گوشه و کناری پرسه بزنید. اگر خسته شده اید، از محبوب ترین کافه این محله، کافه ماورا، دیدن کنید، جایی که مردم محلی دوست دارند در تمام ساعات روز در آن بنشینند.

منظره شهر را از برج گالاتا تحسین کنید

برج گالاتا یکی از برج های معروف این شهر است که در مقابل آسمان این شهر خودنمایی می کند. این برج سنگی زیبا در قسمت اروپایی این شهر و قسمت شاخ طلایی واقع شده است و تاریخچه آن به امپراتوری بیزانس و قرن چهاردهم باز می گردد. گالاتا یک برج در دریا و دیگری در خشکی دارد. این برج به خاطر منظره زیبایش از شبه جزیره تاریخی، شاخ طلایی و تنگه بسفر مشهور است. اما در کنار برج گالاتا، پل گالاتا نیز بسیار معروف است. این پل بر فراز شاخ طلایی قرار دارد و حتماً تصاویر زیادی از آن در وبلاگ ها و نشریات الکترونیکی دیده اید. ماهیگیرانی که برای صید ماهی بر روی پل گالاتا ایستاده اند صحنه زیبا و لذت بخشی را خلق می کنند. پل گالاتا تاریخ رنگارنگی را پشت سر گذاشته و تا به امروز 5 بار بازسازی شده است. با ایستادن بر روی پل گالاتا، می توانید از یک طرف بخش آسیایی این شهر و از طرف دیگر بخش اروپایی این شهر را ببینید.

ankara otobüs bileti

اعتقاد بر این است که برج گالاتا در سال 1383 به دستور امپراتور بیزانس به عنوان اولین برج نزدیک به دریا ساخته شد.

به طور کلی این برج به عنوان یک فانوس ساخته شده است که از جنگ صلیبی چهارم تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است. این برج با کلاهک قیفی شکلش از دیگر برج های این شهر متمایز است. سازه این مخروط بزرگ که روی این برج قرار دارد در ارتفاع حدود 38 متری از دریا ساخته شده است و ارتفاع کل برج از سطح زمین به 72 متر می رسد.

sanal ofis

این برج آخرین بار در سال 1960 پس از پشت سر گذاشتن حوادثی مانند زلزله، طوفان و آتش سوزی بازسازی شد و به عنوان یک جاذبه گردشگری و رستوران تغییر کاربری داد. پس از خروج از کوچه های خیابان استقلال به برج گالاتا می رسید و از چند پله سنگی بالا می روید. پس از عبور از در چوبی وارد لابی برج گالاتا می شوید. برای بالا رفتن از برج می توانید از پله های مارپیچ یا آسانسور استفاده کنید. آسانسور تا طبقه هفتم بالا می رود و برای رسیدن به بالاترین قسمت برج باید دو طبقه آخر را از طریق پله ها طی کنید. یکی از دلایلی که گردشگران به بالای برج گالاتا می آیند، دیدن دریای مرمره، تنگه بسفر، خانه های رنگارنگ، ایاصوفیه، مسجد آبی و گنبدها و گلدسته های مساجد است. بنابراین، هنگام بازدید از برج گالاتا، یکی از موارد ضروری که باید همراه داشته باشید دوربین است. این قسمت از برج بر روی رستوران برج گالاتا قرار دارد و می توانید پل گالاتا را از آن تحسین کنید. گوش دادن به آواز مرغان دریایی از این ارتفاع بسیار زیباست. معماری رستوران گالاتا کاملا به سبک ترکی بوده و دکوراسیون آن به سبک محلی طراحی شده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها