طراحی سایت چگونه انجام می شود و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

کد خبر: 1172088
طراحی سایت چگونه انجام می شود و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

در دنیای امروز، اکثر کسب و کارها دیگر مانند گذشته به صورت سنتی فعالیت نمی کنند و با پیشرفت تکنولوژی آن ها نیز تحت تاثیر دنیای مدرن قرار گرفته اند. اکنون کسب و کارهای اینترنتی رونق بسیار خوبی یافته اند. به همین دلیل برخی فعالیت ها مانند طراحی سایت طرفدار پیدا کرده اند. اما برای طراحی یک وبسایت باید از کجا و چگونه شروع کنیم؟ این همان موضوعی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. اگر شما نیز قصد داشتن یک وبسایت برای کسب و کارتان را دارید بهتر است مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید:

طراحی سایت چیست؟

معمولاً با طراحی سایت حرفه ای می توان یک پایگاه اینترنتی جهت معرفی شرکت، خدمات آن و سایر اطلاع رسانی های آن را به وجود آورد. به طور کلی به مجموعه مراحلی که از مرحله ایده تا پیاده سازی کامل و بهره‌ برداری یک وب سایت اینترنتی انجام می شود، طراحی سایت می گویند. معمولاً در طراحی سایت تولید محتوا، لایه سازی صفحات وب، طراحی گرافیکی و سایر اصول سئو رعایت می شود. طراحی سایت با کدنویسی و با زبان های مختلف و یا با استفاده از قالب های آماده صورت می گیرد.

مراحل طراحی سایت

طراحی وب سایت به معنای راه اندازی، طراحی و ساخت یک سایت جدید یا بهینه سازی یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است. به طور کلی طراحی یک وب سایت شامل چهار مرحله اصلی می شود که عبارتند از:

طراحی وایرفریم وبسایت

در این مرحله با توجه به درخواست مشتری و نوع سایت، یک نمای کلی از آن طراحی می شود. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت، مشخص نمودن جایگاه و چیدمان عناصر مختلف و المان ها است. به این مرحله از طراحی سایت، طراحی وایرفریم گفته می شود.

طراحی سایت - وبینو

طراحی گرافیک سایت

پس از آن که محل قرار گرفتن عناصر سایت مشخص شد، طراحی سایت آغاز می شود. در این مرحله با به کارگیری نرم افزار های مخصوص و با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی، گرافیک و رنگ بندی سایت انجام می شود. این مرحله از طراحی سایت موجب افزایش جذابیت آن می گردد. امروزه سایت های زیبا که امکانات بسیار زیادی دارند، طراحی می شوند. بنابراین اگر سایت شما معمولی باشد و به طراحی گرافیک آن اهمیت ندهید، سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد بعد از آن استقبال خوبی نمی شود.

انجام برنامه نویسی و کدنویسی

در این مرحله مطابق سایت طراحی شده و درخواست مشتری باید از روش های متفاوتی جهت پیاده سازی سایت استفاده کرد. معمولاً تصمیم گیری در این مرحله با توجه به نیاز مشتری و بودجه مشخص می شود. جهت پیاده سازی فنی یک وب سایت می توان از برخی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کرد یا اینکه یک وبسایت مورد نظر را از صفر برنامه نویسی نمود. اینکه از کدام یک از این روش ها استفاده می شود به نیاز مشتری، زمان و بودجه شما بستگی دارد.

راه اندازی سایت

پس از آنکه مراحل قبل انجام شد، راه اندازی وب سایت در بستر اینترنت صورت می گیرد. جهت راه اندازی سایت باید پس از تهیه یک هاست و نام دامنه مناسب، سایت را پیکربندی کرد و در دسترس همه قرار داد.

معرفی انواع وب سایت ها

به طور کلی سایت ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند. این دسته ها همراه با توضیحاتی درباره هر یک از آنها عبارتند از:

سایت دینامیک

نام دیگر این سایت پویا است و در طراحی آن هر دو بخش بک اند و فرانت اند برنامه نویسی می شوند. معمولاً محتوای این سایت ها به تغییر مداوم نیاز دارند و توسعه آن ها با توجه به کاربرد سایت صورت می گیرد. در وب سایت های داینامیک برنامه نویس بک اند موظف است وب سایت را پویا سازی کند و با استفاده از کدهای سمت سرور، اسکریپتی طراحی نماید که سایت به شکل کاملاً پویا باشد و قابلیت بروزرسانی داشته باشد.

سایت استاتیک

نام دیگر این سایت ایستا است و تنها بخش فرانت اند آن برنامه نویسی می شود. در سایت استاتیک اعمال هرگونه تغییر باید توسط طراح یا کارشناس سایت صورت گیرد. معمولاً وب سایت هایی که تا مدت ها محتویات آن ها تغییر نمی کنند با استفاده از این مدل طراحی می شوند. در حال حاضر با روی کار آمدن سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، کمتر از سایت های استاتیک استفاده می شود. 

بررسی وظایف یک طراح سایت

معمولاً وظایف یک طراح سایت به این بستگی دارد که انجام چه مسئولیت هایی بر عهده او است. به طور کلی برای راه اندازی یک وب سایت حرفه ای به دو تیم یا فرد نیاز است. یک تیم جهت طراحی بخش فرانت اند یا همان شکل و ظاهر سایت و تیم دیگر برای بخش بک اند که همان طراحی بخش مدیریت است، نیاز می باشد. انواع وظایف هر یک از این تیم ها با یکدیگر متفاوت است. وظایف این تیم ها شامل موارد زیر می شود:

وظایف فرانت اند

فرانت اند سایت، شامل کلیه بخش ها و کدهایی است که در معرض دید همگان هستند و با آن برخورد دارند. تیم یا فرد در این بخش وظیفه طراحی و ساخت کلیه ویژگی های ظاهری یک سایت را بر عهده دارند. در واقع می‌توان گفت کلیه بخش های یک سایت که بازدیدکنندگان می توانند آن را مشاهده کنند، مربوط به بخش فرانت اند سایت است. جهت طراحی و توسعه شکل ظاهری یا همان فرانت اند یک سایت به تکنولوژی های css، ‌html، جاوا اسکریپت نیاز است. یک توسعه‌دهنده front-end باید به این زبان ها مسلط باشد. معمولاً در سایت هایی که گرافیک و رابط کاربری آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد و یا در پروژه های بزرگ از یک طراح رابط کاربری استفاده می شود.

وظایف بک اند

بهتر است نخست توضیحات مختصری درباره بکند یک سایت بیان کنیم تا شما بتوانید وظایف آن را بهتر درک کنید. در واقع کلیه کدهای سمت سرور و کدهایی که کاربران سایت نمی توانند آن را مشاهده کنند، کدهای بک اند نام دارند. توسعه دهنده فرد یا تیمی است که وظیفه کدنویسی ساختار و ستون های اصلی یک سایت بر عهده اوست. در حقیقت کلیه عملکردها و امکانات یک سایت، باید در این بخش از سایت  کدنویسی شوند. در واقع قسمت بکند سایت را می‌توان موتور یا قلب تپنده آن دانست. ذخیره و خوانده شدن اطلاعات، مدیریت کاربران، دیتابیس و…  همگی مربوط به قسمت بکند وبسایت می‌شوند.

هدف از طراحی سایت چیست؟

در دنیای امروز تقریباً برای هر کسب و کار و هدفی، یک سایت طراحی می شود. این سایت می تواند به عنوان یک پایگاه اطلاع رسانی باشد. معمولاً سایت هایی که طراحی و بهینه سازی آن ها به صورت درست و حرفه ای صورت گرفته باشد، بهتر می‌توانند محتوا را به مخاطبان خود منتقل کنند. شما با طراحی یک سایت کاربردی و موفق می‌توانید در بازه زمانی کوتاهی، جدیدترین محصولات یا خدمات خود را همراه با مشخصات کامل در معرض نمایش مخاطبان خود بگذارید. قطعاً این موضوع می‌تواند موجب رشد چشمگیر مشتریان و افزایش سود فعالیت اقتصادی شما شود. این موضوع را در بخش های بعدی بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

خصوصیات یک سایت خوب و کاربردی چیست؟

اگر قصد دارید جهت شروع کسب و کار خود در بستر اینترنت، سایت خوبی داشته باشید، باید سایت شما دارای ویژگی هایی باشد. به طور کلی برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از کسب و کار اینترنتی خود بگیرید، باید سایت شما دارای ویژگی های زیر باشد:

طراحی سایت با استفاده از متد های روز دنیا

یکی از خصوصیات طراحی یک سایت کاربردی این است که سایت شما باید مطابق طراحی های روز دنیا باشد. هنگامی که شما وارد یک سایت قدیمی شوید، شاید با خود فکر کنید که مطالب آن نیز قدیمی است یا اینکه آن سایت بازدیدی ندارد. در صورتی که این طرز فکر کاملا نادرست بوده و تنها به بحث طراحی این سایت برمیگردد. زیرا در هر صورت اولین چیزی که مخاطب سایت شما با آن روبرو می‌شود، طراحی و رابط گرافیکی وب سایت شما است. اگر این طراحی در نگاه اول برای کاربر جذاب نباشد ممکن است نرخ خروج کاربر از سایت شما را افزایش دهد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

یکی از مهمترین مسائل در طراحی سایت، بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو است. در صورت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل کسب و کار اینترنتی شما در مدت زمان کوتاهی توسط ترافیکی که از گوگل جذب میکنید، رونق می یابد. اما اگر سایت شما به خوبی بهینه نشده باشد و دارای کد نویسی غیر استاندارد باشد، یقیناً یک سئوکار ماهر نیز نمی تواند برای سایت شما در گوگل رتبه خوبی کسب کند.

امکان بارگذاری سایت در دیوایس های مختلف با سرعت مناسب

منظور از امکان بارگذاری سایت در دیوایس های مختلف با سرعت مناسب این است که سایت شما باید در دستگاه های متفاوت لپ تاپ، موبایل،تبلت و دسکتاپ سرعت لودینگ و بارگذاری خوبی باشد. در این صورت برای کاربران شما تجربه خوبی رقم خواهد خورد.

کدنویسی استاندارد و روان

کدنویسی استاندارد و روان یکی دیگر از مهمترین خصوصیات یک طراحی وب سایت خوب است. اگر سایت شما یک کد نویسی روان و استاندارد داشته باشد سرعت بالایی خواهد داشت و به راحتی می توان آن را شخصی سازی کرد.

افزایش امنیت سایت

از دیگر ویژگی های یک وب سایت خوب می توان به امنیت آن اشاره کرد. مسئله امنیت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا پس از آن که کسب و کار شما رونق گرفت تمام اعتبار کسب و کار شما متعلق به سایت شما خواهد بود. در نتیجه اگر سایت شما هک شود، بدون شک اعتبار شما نیز زیر سوال خواهد رفت.

به کارگیری تصاویر بهینه در سایت

هنگام طراحی قسمت های مختلف سایت، تصاویر متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این تصاویر برای فضای وب بهینه‌سازی نشده باشند، سرعت سایت بسیار کند خواهد شد و کاربران تجربه خوبی نخواهند داشت. زیرا آن ها باید حجم زیادی از اینترنت خود را جهت بازدید از سایت شما صرف کنند. این موضوع موجب کاهش و از دست رفتن کاربران سایت شما خواهد شد.

هزینه طراحی سایت چقدر است‌؟

به طور کلی هزینه طراحی سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی پارامترها مانند امکانات سایت، نیاز به پوسته اختصاصی و... در تعیین این هزینه دخیل هستند. برخی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در طراحی سایت شامل موارد زیر می شود:

هزینه خرید هاست

هاست در در تمام ساعات شبانه روز به اینترنت متصل است. در نتیجه هنگامی که یک سایت روی هاست قرار می گیرد، از همه جا می توان به آن دسترسی داشت. حال آن که وب سایت شما بر روی چه نوع هاستی طراحی شود و اینکه این هاست در کجا باشد(ایران یا خارج از ایران) می‌تواند روی هزینه های نگهداری سایت و سرعت بارگذاری سایت برای کاربران شما تاثیر بگذارد.

هزینه طراحی و پیاده سازی سایت

امروزه طراحی و پیاده سازی سایت با استفاده از تکنیک های مختلف برنامه نویسی انجام می شود. هزینه طراحی سایت با استفاده از هر یک از این روش ها متفاوت است و انتخاب آن ها به این عامل بستگی دارد که شما قصد دارید چه کاری انجام دهید. به طور کلی طراحی وب سایت می تواند به دو شکل زیر انجام شود:

  • طراحی سایت توسط سیستم های آماده
  • طراحی سایت توسط کد نویسی

هزینه دامنه یا همان آدرس سایت

دامنه سایت همان آدرس وب سایت شما است که می ‌تواند پسوند های مختلفی مانندir، com، co و.... داشته باشد. بهتر است بدانید هزینه مربوط به هر یک از این دامنه ها با یکدیگر متفاوت. آدرس وبسایت معمولاً به صورت سالانه یا ۵ ساله اجاره داده می شود و تا زمانی که شما اجاره آن را بپردازید، متعلق به شما خواهد بود. اما اگر شما این مبلغ را نپردازید دامنه سایت شما آزاد می‌شود و فرد دیگری می تواند آن را به نام خود ثبت کند.

آموزش استفاده از وبسایت

هنگامی که تیم طراحی، سایت شما را آماده کردند و تحویل دادند، شما برای مدیریت آن نیاز به آموزش خواهید داشت.  شما باید آموزش‌های لازم را ببینید تا بتوانید سفارشات سایت خود را کنترل کنید و آن را مدیریت نمایید. همچنین بتوانید سایر اقدامات مانند به روز رسانی محصولات قبلی، وارد کردن محصولات جدید و... را انجام دهید. طبیعی است که دریافت این آموزش ها بر روی هزینه های تمام شده طراحی سایت شما تاثیر می گذارند.

هزینه مربوط به تولید محتوا

تولید محتوای کاربردی در موفقیت یک سایت نقش بسیار مهمی دارد. همچنین امکان دریافت رتبه خوب از گوگل بدون یک محتوای جدید و جذاب امکان پذیر نیست. هزینه این مرحله با توجه به مهارت و تجربه کارشناس تولید محتوا مشخص می شود.

هزینه سئو سایت

بهتر است بدانید سئو داخلی سایت مطابق زبان برنامه نویسی، نوع محتوا، نوع قالب آن می تواند هزینه های مختلفی داشته باشد.

هزینه پشتیبانی از سایت

هزینه پشتیبانی از سایت مهمترین هزینه‌ای است که باید جهت طراحی سایت پرداخت کرد. این هزینه با توجه به نوع فعالیت هایی مانند به روز رسانی منظم کدنویسی، بررسی روزانه، بررسی پیشرفت سایت در گوگل و... تعیین می شود.

امکانات سایت

برخی اقدامات مانند وجود درگاه پرداخت و... می تواند بر روی هزینه طراحی سایت تاثیر بگذارند.

داشتن وب سایت یک نیاز مهم برای توسعه هر کسب و کار

با گسترش شبکه بزرگ اینترنت شما می توانید به راحتی با فعالیت در فضای مجازی و محیط های آنلاین محصولات و خدمات خود را به عموم معرفی کنید. بهتر است بدانید داشتن وب سایت برای کسب و کار شما بسیار ضروری است. اهمیت این مسئله به قدری زیاد است که امروزه برخی از افراد تمایلی به ارسال درخواست های شغلی خود به شرکتی که روی وبسایت خود سرمایه گذاری نکرده است، ندارند. شما می توانید با داشتن یک وب سایت به طیف افراد بیشتری خدمت رسانی کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید. برخی دیگر از دلایلی که نیاز شما به داشتن یک وبسایت را توجیه می کند شامل موارد زیر می شود:

  • وب سایت شما به صورت شبانه روزی در دسترس است و شما می توانید تمام خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنید. به عنوان مثال اگر شما فروشگاهی داشته باشید و تنها یک روز در آن فعالیت نکنید مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. اما با داشتن سایت می توانید بدون اینکه نیازی به حضور شما باشد از کلیه مشتریان خود استقبال کنید.
  • داشتن وب سایت در دنیای مدرن امروزی می تواند به کسب و کار شما اعتبار دهد. اگر شما سایت خوب و با کیفیتی داشته باشید میتوانید اعتبار بیشتری را کسب کنید.
  • معمولاً کسب و کارها نیاز دارند تا با مشتریان در ارتباط باشید و به سوالات آن ها پاسخ دهید. اگر شما به صورت حضوری فعالیت کنید، قطعاً مشتریان بسیار زیادی خواهید داشت که پرسش های بسیار زیادی در ذهن دارند. پاسخگویی به تمام این پرسش ها به وقت و زمان بسیار زیادی نیاز دارد. حتی گاهی ممکن است مشتریان شما از دست بروند. اما شما با داشتن سایت می توانید در بخشی به نام سوالات متداول، پرسش‌ هایی که برای اکثر مشتریان پیش می آید را مطرح کنید و به آنها پاسخ کامل دهید.
  • اگر شما برای کسب و کار خود یک سایت داشته باشید می توانید به صورت بسیار گسترده فعالیت کنید. در این صورت در معرض دید کاربران قرار خواهید گرفت که با برند شما آشنا نبوده ‌اند. این به معنی مشتری بیشتر و کسب سود بیشتر است.
  • امروزه اغلب افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند راه حل مشکلات خود را به صورت آنلاین برطرف سازند. شما با داشتن وب سایت این امکان را دارید تا کسب و کار خود را به عنوان راه حل آنها معرفی کنید. همچنین با ایجاد گزینه ای به نام" تماس" در وب سایت، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنید تا در عرض چند ثانیه با شما تماس بگیرند.
  • امروزه به دلیل گسترش اینترنت اغلب مردم به دنبال خرید آنلاین هستند. حال اگر شما نیز در این محیط آنلاین فعالیت کنید به راحتی می توانید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنید. پس فرقی ندارد که شما یک کسب و کار بزرگ دارید یا در یک کسب و کار کوچک فعالیت می کنید. شما می توانید با فعالیت آنلاین خود یکی از ارائه دهندگان محصولات و خدمات باشید و با رقبای خود به رقابت بپردازید.
  • یک سایت می تواند یک بروشور و کاتالوگ باشد که خدمات و محصولات شما را معرفی می کند. شما می توانید از سایت خود به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید و کسب و کار خود را در معرض میلیون‌ها کاربر قرار دهید.
  • اما داشتن وب سایت تنها با هدف داشتن مشتریان بیشتر طراحی نمی شود. شما می توانید با داشتن سایت کسب و کار خود را در سطح جهانی ارائه دهید و هیچ محدودیتی جغرافیایی ندارید. اگر شما از استراتژی های مناسب برای سایت خود استفاده کنید هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.
  • امروزه بحث بازاریابی در دنیای تجارت اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو شما با داشتن یک وب سایت تجاری می توانید از آن به عنوان مرکز بازاریابی خود استفاده کنید.

سخن پایانی

قطعاً در دنیای مدرن امروزی که رقابت تنگاتنگی میان کسب و کارها وجود دارد، می توان با داشتن یک وبسایت کاربردی و حرفه ای موفق شد. اگر شما بتوانید وبسایت مناسبی داشته باشید قطعاً مشتریان بسیار زیادی جذب خواهید کرد و به سود زیادی دست خواهید یافت. اما برای داشتن سایت نیازی نیست تا اقدامات پیچیده ای انجام دهید و هزینه‌ های زیادی را صرف کنید یا دانش برنامه نویسی داشته باشید. زیرا شما می توانید طراحی سایت کسب و کار خود را به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بسپارید. قطعاً انتخاب طراح سایت حرفه ای اهمیت بسیار زیادی دارد. مجموعه وبینو در زمینه ارائه خدماتی چون طراحی و توسعه وب سایت، طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل، بهینه سازی و سئو و گرافیک و موشن گرافیک فعالیت می کند. در این مجموعه طراحان سایت حرفه ای که در زمینه طراحی سایت تجربه زیادی دارند، فعالیت می کنند. معمولاً طراحان سایت وبینو علاوه بر عملکرد سایت به طراحی و رابط کاربری آن اهمیت بسیار زیادی می دهند. اگر قصد دارید یک سایت حرفه ای و کاربردی داشته باشید، تنها کافی است به طراحان وبینو اعتماد کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها