اتریوم دومین ارز دیجیتال جهان را بشناسید!

کد خبر: 1172487
اتریوم دومین ارز دیجیتال جهان را بشناسید!

 

زمانی که بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد. یکی از آنها ویتالیک بوترین، برنامه نویسی جوان روسی کانادایی بود که با جمعی از دوستان خود اقدام به شروع پروژه‌ای با هدف بهتر کردن و غیرمتمرکز تر کردن بیت کوین کرد. وی در نهایت موفق شد با تیم با استعدادش اتریوم را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کند. در این مقاله نگاهی دقیق به اتریوم، موارد استفاده از آن، نحوه خرید اتریوم و فروش در ایران خواهیم پرداخت.

اتریوم چیست؟

اتریوم در واقع یک نرم افزار غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین (blockchain) است که با استفاده از قراردادهای هوشمند (smart contracts) انقلاب عظیمی را در دنیای بلاک چین ایجاد کرد. نکته حائز اهمیت این است که اتریوم منبع باز محسوب می‌شود و بستر اصلی دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان با نام اتر (ETH) است. هرچند این رمزارز بیشتر با نام خود شبکه اتریوم Ethereum شناخته می‌شود.

اما کاربرد قراردادهای هوشمند دقیقا چیست؟ قراردادهای هوشمند با غیرمتمرکز سازی هر چه بیشتر بلاک چین برنامه‌های کاربردی ساخته شده بر روی زنجیره بلوکی را قادر می‌سازد تا بدون کلاهبرداری، خرابکاری، کنترل یا هرگونه تداخل شخص ثالث، به خوبی اجرا شوند. به عنوان مثال می‌توانید اقدام به خرید تتر (USDT) کنید و پس از آن با استفاده از شبکه اتریوم آن را به کیف پول ارز دیجیتال مقصد منتقل کنید. 

همچنین اتریوم یک زبان برنامه نویسی محسوب می‌شود که به توسعه دهندگان در ایجاد برنامه های کاربردی کمک می کند. از جمله پروژه‌های مهمی که با مشارکت اتریوم و مایکروسافت ساخته شد می‌توان به ConsenSys اشاره کرد؛ پروژه‌ای که شبکه اتریوم را به عنوان یک سرویس در Microsoft Azure ارائه می‌کند تا به توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی این امکان را بدهد که یک محیط توسعه‌دهنده بلاک چین مبتنی بر ابر، تنها با یک کلیک داشته باشند.

از اتفاق‌های بسیار مهمی که برای شبکه‌ی اتریوم رخ داد تقسیم شدن آن به دو شبکه کلاسیک و مدرنش بود. در پی این رخداد در سال 2016 اتریوم به دو بلاک چین مختلف یعنی اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد که به آن به اصطلاح هارد فورک می‌گویند. این فورک به دلیل وجود یک باگ در شبکه که در پی آن هکری 50 میلیون دلار اتر را از بین برد، ایجاد شد. به زبان ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم هکر از یک نقص پروژه شخص ثالث استفاده کرد و از یک DOA (مجموعه قرارداد هوشمندی که از پلتفرم اتریوم نشات می‌گیرد) سوء استفاده کرد.

اتریوم از سپتامبر 2019 دومین ارز دیجیتال بزرگ در بازار بوده است. ایده اتریوم اصلاح روند استفاده از برنامه های کاربردی در اینترنت است و لقبی که خیلی از توسعه دهندگان برایش گذاشته‌اند کامپیوتر جهانی است.

شما با بستر غیرمتمرکز و ایمنی که شبکه اتریوم برایتان آماده می‌کند می‌توانید به راحتی هرچه تمام تر داده‌های ضروری و نقل و انتقالات مالی خود را انجام دهید؛ بدون اینکه دولت یا سازمان‌های متمرکزی ماند بانک به داده‌های شما کنترلی داشته باشند.

بنابراین بدون اتریوم داده‌های مهم شما، داده های مالی کاربران از برنامه های مختلف در سرورهایی که توسط این اشخاص ثالث کنترل می شوند ذخیره می شوند. این بدان معناست که اشخاص ثالث کنترل داده‌ها را در دست دارند و می‌توانند بدون رضایت کاربر هر کاری را با داده‌ها انجام دهند. علاوه بر این، خطر قابل توجهی را برای حملات هکرها به همراه دارد.

13

نحوه استفاده از اتریوم

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید و احتمالا می‌دانستید شبکه بلاک چین غیرمتمرکز محسوب می‌شود زیرا دفتر کل عمومی آن در یک مکان واحد ذخیره نمی شود و داده‌ها بر روی کامپیوتر‌های گوناگون در سرتاسر جهان پخش می‌شوند. در واقع دفتر کل عمومی در هزاران رایانه داوطلب در سراسر جهان ذخیره می شود که هر یک از آنها یک گره (node) نامیده می شود. راستی‌آزمایی تراکنش‌ها و داده‌ها و غیر کلاهبرداری بودنشان باید به تایید بیش از نیمی از گره‌ها برسد در غیر اینصورت تراکنش انجام نخواهد شد. پس اگر هکری بخواهد شبکه را هک کند باید به بیش از ۵۱ درصد نودها دسترسی پیدا کند که عملا کار بسیار دشوار و می‌توان گفت غیرممکن است. علاوه بر این تراکنش‌ها و داده‌های بر روی بلاک چین با الگوریتم‌های پیچیده ریاضی رمزنگاری می‌شوند.

علاوه بر اینکه خرید و فروش اتریوم می‌تواند به هدف سرمایه‌گذاری رخ دهد، درست مانند هر ارز دیجیتال دیگری این رمزارز می‌تواند در تراکنش های مالی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه خرید اتریوم

تا به اینجا تلاش کردیم برای شما عزیزان شبکه اتریوم را معرفی کنیم. حال چنانچه به خرید اتریوم علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر این رمزارز را خریداری کنید. پلتفرم‌های معاملاتی خارجی و داخلی زیادی برای این کار وجود دارد اما در نظر داشته باشید که پلتفرم های خارجی می‌توانند به بهانه‌هایی مانند تحریم دارایی‌های شما را بلوکه کنند و این ریسک هر لحظه وجود دارد. به همین دلیل پلتفرم‌های داخلی و قدرتمندی مانند اوکی اکسچنج توسط مهندسین کشور خودمان ایجاد شدند تا به شما علاقه‌مندان به خرید و فروش ارز دیجیتال خدماتی ایمن ارائه دهند.

پس از پیدا کردن صرافی مورد نظر خود باید در وب سایت آن احراز هویت کنید و بعد از آن اتریوم یا هر رمزارز دیگری مانند بیت کوین (bitcoin.org)، تتر، دوج کوین و… که خواستید را معامله کنید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها