مزیت‌ها و اثرات جانبی استفاده از ماساژ درمانی

کد خبر: 1173048
مزیت‌ها و اثرات جانبی استفاده از ماساژ درمانی

 

برخی از مردم تصور می‌کنند که ماساژ یک فعالیت لوکس و لاکچری است که تنها برای کسب آرامش امورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه از ماساژ درمانی به عنوان یک طب مکمل در کنار روش‌هایی مانند طب سوزنی و انرژی درمانی، به صورت گسترده استفاده می‌شود. ماساژ درمانی نه تنها می‌تواند باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس شود، بلکه مزیت‌های بسیار زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

در این مقاله سعی کردیم که تا مهمترین مزیت‌های استفاده از ماساژ را به شما معرفی کنیم. همچنین معایب و شرایطی که نباید در آن از ماساژ استفاده شود را به شما توضیح خواهیم داد.

 

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی روشی است که در آن با ورز دادن و دستکاری کردن بافت‌های نرم بدن، سعی در ایجاد آرامش و ریلکسیشن در فرد و تسکین درد بدن دارد. تکنیک‌های ماساژ درمانی با استفاده از کف دست، انگشتان، آرنج، زانو و لوازم ماساژ بر روی افراد اجرا می‌شوند.

ورز دادن بدن با استفاده از تکنیک‌های ماساژ دو تاثیر فیزیکی اصلی دارد. اول اینکه باعث افزایش جریان خون و جریان لنف در بدن می‌شود. تاثیر دوم، ایجاد آرامش و رهایی تنش در ماهیچه‌ها، عضله‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها است.

استفاده از یک ماساژ اصولی، مزیت‌های بیشماری برای بدن به همراه خواهد داشت. با این حال می‌تواند اثرات جانبی نیز از خود به جا بگذارد. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب ماساژ را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

مزیت‌های استفاده از ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به عنوان بخشی از پزشکی یکپارچه در نظر گرفته می‌شود. ماساژ به دلیل داشتن مزیت‌های زیادی که به همراه دارد، برای درمان طیف گسترده‌ای از شرایط و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

 

1-ماساژ باعث ایجاد ریلکسیشن و آرامش می‌شود

هدف اصلی ماساژ درمانی، ایجاد آرامش و ریلکسیشن در فرد است. ماساژ شیاتسو که یک نوع تکنیک ماساژ درمانی ژاپنی می‌باشد، بهترین نوع ماساژ برای دستیابی به ریلکسیشن است. ماساژ سوئدی نیز که به عنوان رایج‌ترین نوع ماساژ شناخته می‌شود، با ترکیب کردن تکنیک‌های مختلفی از ماساژ به ایجاد آرامش در شما کمک می‌کند.

استفاده منظم از ماساژ می‌تواند به ایجاد آرامش ذهنی، کاهش استرس و افزایش انرژی کمک کند و در نهایت سطح کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد.

 

2-ماساژ درمانی گردش خون را بهبود می‌بخشد

بدن انسان به گردش خون مناسب نیاز دارد، خصوصا اگر دچار آسیب دیدگی شده باشد. افزایش گردش خون در عضله‌های آسیب دیده، باعث ورود اکسیژن و مواد مغذی به آن و خروج سموم موجود در عضلات می‌گردد.

حرکات ماساژ می‌توانند اسید لاکتیک را از بافت‌های عضلانی حذف کنند و به نوبه خود گردش مایع لنفاوی را بهبود ببخشند.

 

3-ماساژ درد عضلانی را کاهش می‌دهد

استفاده از ماساژ درمانی به صورت منظم می‌تواند به کسانی که از آسیب دیدگی، آرتریت یا هر نوع درد مزمنی رنج می‌برند کمک کند. مطالعات ثابت کرده است که ماساژ درمانی سطح سروتونین فرد را افزایش می‌دهد که این به نوبه خود می‌تواند به کاهش طبیعی درد کمک کند.

 

4-به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند

نداشتن خواب کافی نه تنها آزار دهنده است، بلکه برای سلامتی انسان نیز خطرناک است. ماساژ درمانی می‌تواند به افزایش کیفیت خواب شما کمک کند. در صورت استفاده از ماساژ منظم، شب‌های آرام‌تری خواهید داشت.

برخی از افراد علاقه دارند تا پس از دریافت ماساژ، به استراحت بپردازند. شما می‌توانید با استفاده از خدمات ماساژ در منزل، ماساژ مورد نیاز خود را در خانه دریافت کنید و بلافاصله بعد از آن به استراحت بپردازید و یک خواب بی‌نظیر را تجربه کنید.

 

5-تقویت سیستم ایمنی بدن

سبک زندگی اشتباه، تغذیه نامناسب و استرس می‌توانند بر روی ضعف سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار باشند. ماساژ درمانی نه تنها با کاهش سطح هرمون کورتیزول به کاهش استرس کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به صورت مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن نیز تاثیرگذار باشد.

تحقیقات نشان داده است که دریافت منظم ماساژ درمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم کمک می‌کند. در ضمن ماساژ فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد.

 

6-ماساژ سلامت روانی را بهبود می‌بخشد

سبک زندگی امروزی باعث شده است که بسیاری از مردم با استرس، افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم کنند. با اینکه در چنین شرایطی باید با یک روانپزشک متخصص مشورت کنید، اما رزرو نوبت ماساژ نیز ضرری نخواهد داشت.

تحقیقات زیادی بر روی تاثیر ماساژ بر سلامت روانی انسان‌ها انجام شده است. علاوه بر اینکه ماساژ می‌تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد، اخیرا مطالعه‌ای انجام شده است که نشان داده که استفاده از ماساژ می‌تواند برای افراد مبتلا به ADHD نیز مفید واقع شود. 

 

معایب و اثرات جانبی ماساژ درمانی

در صورت استفاده نکردن از ماسور متخصص، استفاده از ماساژ نه تنها مزیتی برای سلامتی شما نخواهد داشد، بلکه ممکن است تاثیرات منفی بر روی سلامت شما بگذارد. علاوه بر این، ماساژ درمانی دارای عوارض جانبی می‌باشد که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

 

1-ماساژ درمانی ارزان نیست

یک جلسه ماساژ حرفه‌ای می‌تواند گران باشد و حتی هزینه‌ای در حدود بیش از یک میلیون تومان برای هر ساعت داشته باشد. ماساژهای تخصصی که برای درمان مشکلات و بیماری‌های خاصی استفاده می‌شوند از هزینه بالاتری نسبت به ماساژ‌های رایج برخوردار هستند. از همین رو بعضی از افراد تلاش می‌کنند تا با یادگیری تکنیک‌های ماساژ، آن را در خانه انجام دهند.

 

2-خستگی یکی از اثرات جانبی ماساژ است

در صورت استفاده از ماساژ بافت عمیق یا ماساژ ورزشی، احساس خستگی و بی‌خوابی، طبیعی خواهد بود. کاهش تنش ماهیچه‌ای، شکستن گره عضلانی و از بین بردن نقاط تریگر پوینت می‌تواند باعث ایجاد خستگی و گیجی شود. داشتن این علایم طبیعی است، اما در صورتی که پس از 48 ساعت از دریافت ماساژ این علائم را در خود مشاهده کردید، باید به دکتر مراجعه کنید.

 

3-ماساژ می‌تواند باعث آسیب دیدگی شود

استفاده از یک شخص مبتدی برای ارائه ماساژ می‌تواند باعث ایجاد آسیب دیدگی شود. ماسورها باید به صورت حرفه‌ای آموزش ببینند تا بتوانند شراط را مدیریت کنند. با این حال، حوادث اتفاق می‌افتند و گاهی اوقات بدن به دریافت چنین درمانی عادت ندارد.

ماساژ می‌تواند باعث ایجاد کبودی یا درد عضلانی شود و برای چندین روز ادامه داشته باشد. با اینکه بروز آسیب‌های عصبی حین ماساژ درمانی بسیار کم است، اما در موارد بسیار نادر می‌تواند باعث بیماری‌های مرتبط با اعصاب شود.

 

چه افرادی نباید از ماساژ استفاده کنند؟

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب دیدگی و عوارض جانبی، افرادی که دارای شرایط یا بیماری‌های خاصی هستند، می‌بایست قبل از دریافت ماساژ با پزشک خود مشورت کنند یا اصلا از ماساژ استفاده نکنند. در صورت داشتن شرایط یا بیماری‌های زیر از انجام ماساژ خودداری کنید.

1-بیمارانی که دارای تب قابل توجهی هستند (تب بالاتر از 38 درجه) نمی‌توانند ماساژ داده شوند. اگر درگیر بیماری هستید و بدن شما تب دارد، بهتر است قبل از ماساژ تا بهبودی کامل صبر کنید.

2-ماساژ نباید بلافاصله پس از یک جراحی بزرگ انجام شود. بیمار باید تا بهبودی کامل صبر کند و قبل از دریافت ماساژ با پزشک معالج خود مشورت کنید.

3-بیماران مبتلا به مننژیت نمی‌توانند ماساژ داده شوند.

4-استفاده از ماساژ برای افراد مبتلا به بیماری آترواسکلروز توصیه نمی‌شود. آترواسکلروز یک شکل از تصلب شرایین است. آترواسکلروز نوعی بیماری است که باعث ضخیم شدن و از دست دادن خاصیت ارتجاعی دیواره‌های شریان می‌شود.

5-استفاده از ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به هموفیلی شدید توصیه نمی‌شود. هموفیلی یک بیماری هموراژیک ارثی است که باعث درجات مختلفی از خونریزی خود به خودی می‌شود. وارد شدن یک ضربه جزئی به افرادی که دارای هموفیلی شدید هستند، می‌تواند باعث خونریزی داخلی (در مفاصل و ماهیچه‌ها) گردد.

6-ماساژ دادن فردی که از آپاندیسیت رنج می برد، مطلقاً توصیه نمی‌شود.

7-بیماران مبتلا به نارسایی تنفسی نباید از ماساژ استفاده کنند.

8-افرادی که دچار شکستگی استخوان یا دارای پوکی استخوان هستند نباید از ماساژ‌های عمیق و پر فشار استفاده کنند. ماساژهایی که از فشار عمیق یا حرکات کششی سخت استفاده می‌کنند، ماساژ می‌تواند باعث شکستن استخوان این دسته از افراد شود.

9-بیماران مبتلا به سرطان‌های متاستاتیک به هیچ عنوان نباید از ماساژ استفاده کنند. وارد آوردن فشار به غدد سرطانی می‌تواند باعث تشدید بیماری و گسترش آن به نواحی دیگر شود.

 

حرف آخر

در کل می‌توان گفت که ماساژ درمانی یک روش کامل بی‌خطر است. در صورتی که واجد شرایط دریافت ماساژ باشید و به صورت منظم و روتین از ماساژ درمانی استفاده کنید، از مزیت‌های بیشمار آن برخوردار خواهید شد.

توصیه ما، استفاده از خدمات ماساژ مرکز ماساژ لاوندر است. مرکز ماساژ لاوندر با در اختیار داشتن کادری مجرب و آموزش دیده، آماده است تا ماساژ مورد نیاز شما عزیزان را با بالاترین کیفیت و استانداردهای موجود در اختیارتان قرار دهد.  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها