با یادگیری استراتژی‌های معاملاتی، بیشتر سود کنید

کد خبر: 1178981
با یادگیری استراتژی‌های معاملاتی، بیشتر سود کنید

در شرایط رکود اقتصادی که مردم جامعه در پوشش هزینه‌های زندگی روزمره خود با مشکل مواجه می‌شوند، خرید و فروش سهام شرکت‌ها و معامله سایر اوراق بهادار، از جمله راه‌های کسب درآمدِ بیشتر محسوب می‌شود. اما فعالیت در بورس، خود، ملزوماتی دارد که آموزش بورس و نحوه اتخاذ یک استراتژی‌ معاملاتی، یکی از اصلی‌ترین این ملزومات است.

استراتژی معاملاتی چیست و چطور یک استراتژی معاملاتی اتخاذ کنیم؟

استراتژی معاملاتی عبارت است از طرح و برنامه‌ای که معامله‌گران بازارهای مالی، می‌بایست قبل از انجام معاملات خود به منظور پیش‌گیری از متحمل شدن زیان و کسب حداکثر سود، تعیین ‌کنند. داشتن یک استراتژی معاملاتی، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد که با دید بهتری بازار را رصد کرده و بهترین نقاط ورود به معاملات و خروج از آنها را شناسایی کنند.

آموزش مفاهیم بورس و روش‌های تحلیل این بازار، می‌تواند در تدوین استراتژی‌های معاملاتی موفق، به فعالین بازار سرمایه کمک کند. بررسی عملکرد گذشته یک شرکت سهامی، یکی از روش‌هایی است که شما با استفاده از آن می‌توانید نسبت به درست یا نادرست بودن استراتژی معاملاتی خود اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز، آن را بهبود دهید.

بدین منظور، هم می‌توانید صورت‌های مالی شرکت را مطالعه کنید و هم می‌توانید به بررسی رفتار گذشته نمودار قیمتی سهام آن شرکت بپردازید. در روش اول نیاز به آموزش تحلیل بنیادی و در روش دوم نیاز به آموزش تحلیل تکنیکال خواهید داشت. پس از آموزش تمامی این موارد، می‌توانید در مسیر تدوین استراتژی معاملاتی خود گام بردارید.

ره‌آورد آکادمی با برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف می‌تواند در مسیر تدوین استراتژی‌های معاملاتی موفق، به علاقه‌مندان فعالیت در بورس کمک کند.

اهمیت تدوین یک استراتژی معاملاتی موفق

بسیاری از فعالان و معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه، به داشتن حداقل یک استراتژی معاملاتی در انواع بازارهای مالی تأکید دارند. توصیه این افراد، دوری از هرگونه پراکندگی و بی‌نظمی در یادگیری موضوعات مختلف و انجام معاملات است. ایشان معتقدند تنها انتخاب یک استراتژی در ابتدای راه کافی است؛ بعد از اینکه یک استراتژی معاملاتی را خوب فرا گرفتید و آن را آزمون و خطا کردید، می‌توانید برای اطمینان بیشتر، به سراغ استراتژی‌های دیگر بروید.

بسیاری از تحلیلگران بورس اعتقاد دارند زمانی می‌توان یک استراتژی معاملاتی را موفق قلمداد کرد که دست‌کم شش ماه تست شده و در بیش از نیمی از معاملات، منجر به نتایج قابل قبولی شده‌باشد. اتخاذ یک استراتژی معاملاتی مناسب، از وقوع ضررهای سنگین جلوگیری کرده و باعث می‌شود معامله‌گران با خیال راحت‌تری به انجام معاملات خود بپردازند.

تعدادی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی

استراتژی متنوع‌سازی پرتفوی

این استراتژی بر مبنای ضرب‌المثل قدیمی «هیچ وقت همه تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار» بنا نهاده شده‌است. یعنی همه سرمایه‌تان را در یک دارایی سرمایه‌گذاری نکنید.

استراتژی گله‌ای یا تقلیدی

با استناد به استراتژی معاملاتی گلّه‌ای، معامله‌گران بر اساس خرید و فروش دیگر معامله‌گران، به خرید و فروش دارایی‌های مختلف برای خود می‌پردازند.

استراتژی سازِ مخالف

استراتژی ساز مخالف در مقابل استراتژی گلّه‌ای قرار داشته و افرادی که بر این اساس معامله می‌کنند، هیچ‌گاه در صف خرید یا فروش قرار نمی‌گیرند و بر خلاف اکثریت معامله‌گران رفتار می‌کنند.

استراتژی سود تقسیمی یا دریپ

در این استراتژی، سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری دوباره سودهای تقسیمی (DPS) خود در همان سهم، ثروت زیادی برای خود ایجاد کنند.

استراتژی خرید پلکانی

این استراتژی در خصوص خرید دارایی‌هایی که با ریسک همراه هستند، کاربرد دارد. به این ترتیب، سرمایه‌گذار تمام سرمایه خود را به‌طور یکجا وارد بازار نکرده و طی چند مرحله این کار را انجام می‌دهد.

استراتژی کم کردن میانگین

استراتژی میان‌گیری ریالی تعیین می‌کند که مقدار معینی از درآمد ماهیانه خود را به خرید یک دارایی اختصاص دهید. اگر در ماه بعد، ارزش آن دارایی کمتر شود، می‌توانید آن ماه تعداد بیشتر و اگر قیمت افزایش یابد، تعداد کمتری از آن دارایی بخرید.

کنترل ریسک با تعیین حد ضرر و حد سود

اتخاذ استراتژی حد ضرر و حد سود به شما کمک می‌کند که قبل از ورود به هر سهم یا خروج از آن، حد ضرر و حد سود خود را مشخص کنید و در صورتی که زیان وارده به حد ضررتان رسید، یا سود کسب‌شده به حد سودتان رسید، به سرعت از معامله خارج شوید.

استراتژی YFSI (تحلیل نسبت مالی YSFI و رتبه‌بندی شرکت)

استراتژی YFSI نسبت‌های مالی کاربردی متناسب با بازار ایران را نشان می‌دهد؛ اتخاذ این استراتژی، با استفاده از چرخه جریان نقدینگی در شرکت، به رتبه‌بندی  شرکت‌ها پرداخته و پورتفوی سرمایه‌گذاری متنوع شامل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشکیل خواهدشد. این استراتژی توسط تیم تحقیق و توسعه آکادمی ره‌آورد توسعه داده شده‌است.

خرید و فروش کنار دست بزرگان بازار (نهنگ‌ها)

پول هوشمند، پولی است که در دست بزرگان بازار (به لحاظ سرمایه‌داری) است. از جمله مصادیق رصد جریان پول هوشمند، بررسی صندوق‌ها، سهامداران درصدی، حجم معاملات و قدرت خریدار و فروشنده است.

استراتژی معامله بر مبنای اندیکاتورها و اسیلاتورها

بسیاری از معامله‌گران با به‌کارگیری ابزارهایی چون اندیکاتورها و اسیلاتورها به تحلیل دارایی‌های مختلف می‌پردازند و استراتژی معامله بر مبنای اندیکاتورها و اسیلاتورها را مبنای خرید و فروش‌ خود قرار می‌دهند. آموزش تحلیل تکنیکال به یادگیری این استراتژی کمک می‌کند.

استراتژی معامله بر مبنای تحلیل کامودیتی‌ها و قیمت‌های پایه

این استراتژی عبارت است از رصد قیمت محصولات مهم مانند فلزات پایه، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی و نفت و گاز در مجلات معتبر بین‌المللی و خرید و فروش سهام شرکت‌های متأثر از این محصولات.

استراتژی معامله بر مبنای اخبار شرکت

با اتخاذ این استراتژی، معامله‌گران به بررسی کلیه اخبار منتشرشده و وقایع شرکت مدنظر خود می‌پردازند. برخی از این اخبار عبارتند از: افشای اطلاعات با اهمیت و تغییر و تحولاتی که در حوزه آن صنعت رخ می‌دهد.

استراتژی معامله بر مبنای تحلیل بنیادی

استراتژی معامله بر مبنای تحلیل بنیادی، عبارت است از: بررسی صورت‌های مالی، رشد و سودآوری شرکت‌ها، افزایش سرمایه، پیش‌بینی سودسازی شرکت‌ها در آینده و محاسبه ارزندگی سهام شرکت‌ها.

جمع‌بندی

یادگیری استراتژی‌های معاملاتی، فعالان تمامی بازارهای مالی را از متحمل شدن زیان در امان نگه‌داشته و به سمت کسب سود، سوق می‌دهد. شرکت در دوره‌های آموزشی ره‌آورد آکادمی، معامله‌گران را در زمینه آشنایی با انواع استراتژی‌های معاملاتی و اتخاذ استراتژی مناسب، کمک می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها