ابهامات پیش رو در مورد تاثیر نرخ دلار بر قیمت میلگرد

کد خبر: 1180762
ابهامات پیش رو در مورد تاثیر نرخ دلار بر قیمت میلگرد

 

نوسانات نرخ ارز و دلار یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که روی قیمت نهایی مقاطع فولادی مهم مانند میلگرد تاثیر دارد؛ از این‌رو اهمیت قیمت میلگرد در ساختمان‌سازی را نمی‌توان نادیده گرفت. طی این سال‌ها معامله‌گران بازار فولاد حساسیت شدیدی نسبت به نرخ دلار پیدا کرده‌اند؛ در ادامه تاثیر نوسانات دلار بر قیمت میلگرد را بررسی می‌کنیم.

آیا نرخ ارز بر قیمت فولاد تاثیر دارد؟

سال‌های گذشته، عواملی مانند میزان عرضه‌وتقاضا و مسائل سیاسی کشور، بیشترین عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد بودند؛ در حالی که امروزه ارزش آن بیشتر متاثر از نوسانات نرخ ارز است. بنابراین با تغییر نرخ دلار، قیمت تمامی سایزها مانند قیمت میلگرد ۲۰ و دیگر سایزها با توجه به آنالیز و کیفیت هر کارخانه تغییر خواهد کرد.

قیمت این محصول وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد. این موضوع به‌حدی اثرگذار است که در بسیاری از تحلیل و پیش‌‎بینی‌های بازار فولاد می‌توان شاهد تاثیرگذاری مستقیم دلار بر قیمت نهایی میلگرد بود.  دو پارامتر کلی بر ارزش ریالی فولاد تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

  • ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا
  • عوامل طبیعی و غیرطبیعی تاثیرگذار بر میزان عرضه‌وتقاضا

دلار چگونه می‌تواند بر قیمت آهن تاثیر بگذارد؟

ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا بر قیمت فولاد اثر دارد. دلار می‌تواند از روش‌های مختلف بر بهای آهن تاثیرگذار باشد؛ اولین اثر دلار روی قیمت نفت و انرژی است.

دومین تاثیر، برهم زدن تعادل بین عرضه داخلی و خارجی کشور است. این موضوع می‌تواند دو پیامد به‌همراه داشته‌باشد. از یک سو، سود کم بازار خارجی باعث افزایش هزینه‌ها در بازار داخلی می‌شود و از طرف دیگر قیمت‌های ایرانی برای مصرف‌کننده خارجی بالا می‌رود.

7

سومین تاثیری که دلار می‌تواند بر قیمت آهن‌آلات داشته‌باشد، هزینه‌های حمل‌ونقل ‌است. با افزایش دلار، تعرفه‌های حمل‌و‌نقل نیز بالا می‌‎رود و بنابراین قیمت تمام‌شده مقاطع فولادی هم افزایش پیدامی‌کند.

روند صعودی یا نزولی سود و هزینه شرکت‌های تولیدکننده نمی‌تواند عاملی تعیین‌کننده در این زمینه باشد، بلکه عوامل دیگری در این قضیه تاثیرگذارند. علاوه‌بر‌این، رشد اقتصادی کشورهای دیگر مانند چین هم می‌تواند تاثیر مستقیمی بر تقاضای فولاد و آهن بگذارد. برای این‌که بتوانید قیمت روز این مقاطع فولادی را بررسی کنید، باید از طریق مراجع معتبری مانند سایت‌های فروش آهن آلات اقدام کنید؛ یکی از این سایت‌ها که هر روز جدیدترین قیمت‌ها را اعلام می‌کند، سایت اصفهان آهن است.

عوامل موثر روی قیمت میلگرد و دلار

به‌طور کلی بسیاری از پارامترها مانند تحریم‌ها، سیاست‌های داخلی، تغییرات فصلی، هزینه مواد اولیه و تورم‌های جهانی، قیمت میلگرد را تغییر می‌دهند. در نیمه پایانی سال به‌دلیل کاهش تقاضا برای خرید میلگرد، قیمت آن نیز افت می‌کند. عوامل مختلفی روی ارزش ریالی میلگرد تاثیر دارند؛ این عوامل عبارتند از:

  • عوامل بین‌المللی
  • دخالت‌های دولت بر اقتصاد
  • نرخ بهره، وضعیت عرضه‌وتقاضای دلار در سطح جهانی
  •  تضعیف ارزهای موجود در سبد شاخص دلار
  • و...

شرکت‌های باتجربه و معتبر در حوزه فولاد و فروش آهن آلات می‌توانند به شما در کسب اطلاعات بیشتر کمک کنند؛ به عنوان مثال اصفهان آهن یکی از شرکت‌های بازرگانی با‌سابقه است که سال‌ها در این عرصه فعالیت دارد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات، برای تهیه تجهیزات نورد، دستگاه و کوره‌های ذوب به کشورهایی اروپایی، آلمانی و ایتالیایی نیاز دارند؛ این موضوع به‌تنهایی می‌تواند بر قیمت نهایی آهن‌آلات تاثیرگذار باشد. تجهیزاتی که از دیگر کشورها وارد می‌شوند، عموما بر حسب دلار هستند و تاثیر زیادی بر بهای ریالی محصولات فولادی دارند.

مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی از کشورهای دیگر مانند ارمنستان، گرجستان، چین، هند و... وارد می‌شوند؛ یعنی خرید مواد اولیه با ارز جهانی انجام می‌شود، پس تولیدکننده مجبور به پرداخت دلاری خواهد بود. به دنبال این موضوع اگر دلار روند افزایشی داشته‌باشد، هزینه تمام‌شده محصول برای تولیدکننده بالاتر می‌رود و در نهایت باید کالای خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کند.

تاثیر آینده نامعلوم دلار روی قیمت میلگرد

در شرایط اقتصادی کشور، قیمت دلار  نوسانات زیادی داشته و اگر به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند بازارهای زیادی را تحت‌تاثیر قرار دهد. با توجه به شرایط گفته‌شده نمی‌توان تحلیل دقیقی از بازار داشت؛ زیرا آینده نرخ دلار کاملا مبهم است و پیش‌بینی آن کار ساده‌ای نیست. به هراندازه که نرخ ارز بهتر مدیریت شود، مردم با قیمت مناسب‌تری می‌توانند مقاطع فولادی را خریداری کنند.

8

در هرصورت خواه‌ناخواه قیمت میلگرد و بسیاری از مقاطع فولادی به نرخ دلار گره‌ خورده‌است و باعث‌شده که اکثر خریداران منتظر باشند تا شرایط ثابت شود.

مهم‌ ترین عوامل تأثیر گذار در قیمت میلگرد

قیمت میلگرد در روزهای مختلف سال، مرتبا دچار تغییر می‌شود. حتی اگر دقت کرده باشید در برخی از فصول سال، مانند فصل زمستان، شاهد تقاضای کمتر مشتریان برای خرید این محصول هستیم که این باعث افزایش قیمت امروز میلگرد در بازار فولاد می‌شود. یکی از اقداماتی که باید انجام دهید، بررسی قیمت لحظه‌ای میلگرد است.

به طور کلی نوسانات قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قیمت ارز و نوسانات قیمت دلار
  • قیمت جهانی آهن
  • میزان عرضه و تقاضای افراد در بازار
  • حجم تولید این محصول
  • کارخانه سازنده
  • کیفیت این محصول

سخن پایانی

همان‌طور که گفته‌شد، قیمت دلار و مقاطع فولادی بهم وابسته است. نرخ‌های جهانی متاثر از میزان عرضه‌وتقاضا و شاخص دلار هستند، در حالی که قیمت‌های داخلی کاملا تابع ارزش دلار می‌باشند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها