سرمایه‌گذاری با پول کم چگونه امکان‌پذیر است؟

کد خبر: 1183262
سرمایه‌گذاری با پول کم چگونه امکان‌پذیر است؟

 

برخلاف تصورات نادرست برخی افراد، گزینه‌های سرمایه‌گذاری تنها به گزینه‌هایی که نیاز به مبالغ هنگفت دارند، محدود نمی‌شود و فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری با پول کم وجود دارد.

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، اغلب افراد تصور می‌کنند که برای این کار مبالغ هنگفتی مورد نیاز است و از قضا همین تصور گاهی باعث می‌شود که آنها به کلی قید سرمایه‌گذاری را بزنند.

اگر صرفاً بازاری مانند املاک و مستغلات را در نظر بگیریم، باید اذعان کنیم که برای سرمایه‌گذاری لازم است که منابع مالی قابل توجهی داشته باشیم. اما نباید فراموش کرد که گزینه‌های سرمایه‌گذاری تنها محدود به املاک و مستغلات نیست و بازارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با مبالغ بسیار کمتری در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

سپرده‌گذاری در بانک و سرمایه‌گذاری در بورس (مستقیم و غیرمستقیم) از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری با پول کم به شمار می‌روند؛ گزینه‌هایی که سطح ریسک آنها با یکدیگر متفاوت است و به تبع آن، بازدهی متفاوتی را نیز نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.

بازاری برای سرمایه‌گذاری در همه بازارها!

در این میان، بورس با توجه به ساختار منحصر به فرد و شفافی که دارد، توجه سرمایه‌گذاران زیادی را در جهان امروز به خود جلب کرده و طی سال‌های اخیر در کشورهای در حال‌ توسعه از جمله کشور ما نیز افراد بیشتری سرمایه‌گذاری در بورس را به همراه مزایا و معایب آن تجربه کرده‌اند.‌ بورس علاوه بر اینکه امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک (تنها ۵۰۰ هزار تومان یا حتی کمتر در بورس اوراق بهادار تهران) را فراهم ساخته است، این فرصت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که با همین مبالغ اندک به صورت غیرمستقیم در بازارهای موازی همچون طلا، فلزات اساسی و حتی در بازارهایی مانند املاک و مستغلات که در حالت عادی نیاز به سرمایه هنگفتی دارند، سرمایه‌گذاری کنند.

بازار طلا از جمله مهم‌ترین بازارهایی است که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در آن از طریق بورس در کشورمان طی سال‌های اخیر فراهم شده است. سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس به دلیل راحتی بیشتر و‌ ریسک کمتر در مقایسه با خرید و فروش فیزیکی طلا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و انتظار می‌رود با افزایش اطلاعات سرمایه‌گذاران درباره این شیوه سرمایه‌گذاری که با سرمایه اندک هم امکان‌پذیر است،  اقبال بیشتری را به سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس شاهد باشیم.

سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس

برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا از طریق بورس، شما می‌توانید اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا که با نام‌های دیگری چون صندوق مبتنی بر طلا یا صندوق مبتنی بر سکه طلا نیز شناخته می‌شوند، صندوق‌هایی هستند که عمده دارایی‌های آنها را اوراق مبتنی بر سکه طلا تشکیل می‌دهند. دست‌کم ۷۰ درصد دارایی‌ صندوق های طلا به سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و حداکثر ۲۰ درصد به سرمایه‌گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا تخصیص می‌یابد. مابقی دارایی صندوق‌ها نیز در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس، برخی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که در خصوص خرید و فروش و نگهداری طلا به صورت فیزیکی وجود دارد را کاملا برطرف می‌کند. شما می‌توانید به صورت کاملا آنلاین اقدام به خرید صندوق‌های طلا در بورس کنید و هیچ نیازی به صرف وقت و انرژی برای مراجعه حضوری به طلافروشی‌ها ندارید. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس تنها با ۵۰۰ هزار تومان یعنی حدود یک‌سوم قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار امکان‌پذیر است. علاوه بر این، دغدغه نگهداری امن که شاید مهم‌ترین دغدغه در خصوص طلا باشد نیز در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا هیچ معنایی ندارد.

نکاتی درباره صندوق‌های مبتنی بر طلا در ایران

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا نیز مانند سایر صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری از مزیت مدیریت حرفه‌ای برخوردارند. مدیران صندوق‌های طلا معمولا در دوران رونق بازار طلا حتی تا ۱۰۰ درصد منابع در اختیار صندوق را به خرید طلا و سکه طلا اختصاص می‌دهند، اما در دوران رکود طلا ممکن است به منظور مدیریت ریسک، حداکثر تا ۳۰ درصد منابع را صرف خرید اوراق با درآمد ثابت کنند. به طور کلی بازدهی صندوق‌های طلا رقمی متناسب با بازدهی طلای فیزیکی است.

صندوق‌های مبتنی بر طلایی که در حال حاضر در کشور ما فعالیت می‌کنند، عموما از نوع موسوم به صندوق ETF (مخفف exchange-traded fund) محسوب می‌شوند. صندوق‌های‌ ETF همان‌طور که از نام انگلیسی آنها برمی‌آید، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که می‌توانند درست مانند سهام در بورس خرید و فروش شوند. قیمت هر واحد از این صندوق‌ها در بورس از طریق سازوکار عرضه و تقاضا و با توجه به ارزش روز دارایی‌های آنها تعیین می‌شود.

 

صندوق‌های ETF چه ویژگی‌هایی دارند؟

صندوق‌های ETF از لحاظ ساختاری تا حد بسیار زیادی شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از نوع صدور و ابطالی بوده از تمامی مزایای این صندوق‌ها مانند بهره‌گیری از مدیریت حرفه‌ای، امکان سرمایه‌گذاری با پول کم، عدم نیاز به دانش مالی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک از طریق تنوع سبد سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالا و مزایایی از این دست برخوردارند.

 در عین حال، صندوق‌های ETF برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از نوع صدور و ابطالی که تنها در پایان روز معاملاتی و پس از مشخص شدن ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) می‌توان اقدام به خرید و فروش آنها کرد، این قابلیت را دارند که در ساعات معاملاتی بورس، درست مانند سهام، خرید و فروش شوند. به همین دلیل نقدشوندگی صندوق‌های ETF در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری صدور و ابطالی بالاتر است.

در صندوق‌های ETF رکن «ضامن نقدشوندگی» به کلی حذف شده و رکن دیگری تحت عنوان «بازارگردان» جایگزین آن شده است. بازارگردان با هدف تضمین نقدشوندگی و همچنین متناسب نگاه داشتن قیمت صندوق ETF با ارزش خالص دارایی‌هایی آن، هنگامی که تقاضایی برای واحدهای صندوق ETF وجود نداشته باشد اقدام به خرید و هنگامی که عرضه‌ای برای آن وجود نداشته باشد اقدام به فروش می‌کند.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

برای آشنایی بیشتر با روش‌های سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک و همچنین کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق‌های مبتنی بر طلا و صندوق‌های ETF می‌توانید مقالات «سرمایه‌گذاری با پول کم»، «هرآنچه باید درباره صندوق سرمایه‌گذاری در طلا بدانید» و «صندوق ETF» را در وب‌سایت آموزش مفید به آدرس مطالعه کنید. همچنین در وب‌سایت آموزش مفید می‌توانید علاوه بر مطالعه مقالات آموزشی متنوع، به منظور ارتقای دانش سرمایه‌گذاری خود از کلاس‌های آموزشی رایگانی که هر هفته به‌صورت آنلاین در زمینه سرمایه‌گذاری و بورس برگزار می‌شود نیز بهره‌مند شوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها