علائم بارداری در دو ماه اول حاملگی

کد خبر: 1185036
علائم بارداری در دو ماه اول حاملگی

از علائم بارداری در دو ماه اول چه می­دانید؟ در این دوران علائم زیادی احتمال بروز دارند که بیشترشان طبیعی هستند و در اکثر مادران رخ می­دهد. به همین جهت معمولا جای نگرانی نیست. با این حال باید آنها را شناخت و درباره­شان با پزشک زنان مشورت کرد.

علائم بارداری در دو ماه اول چگونه است؟

  • با اینکه در این دوره جنین هنوز به طور کامل تشکیل نشده اما باز هم می­تواند برای مادر علائمی آزاردهنده ایجاد کند. این علائم طبیعی هستند و نباید پس از بروز آنها نگران شد. در چنین دوره­ای ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:
  • حالت تهوع صبحگاهی یا حالت تهوع مداوم و تمام روز
  • استفراغ
  • نفخ
  • میل شدید به غذا یا بی­میلی به آن
  • افزایش ادرار
  • نوسانات خلقی (گریه و خستگی)
  • تغییر اندازه سینه
  • حساسیت یا درد سینه
  • بزاق اضافی
  • یبوست
  • احساس سبکی در سر

تنگی نفس خفیف، درد در شکم و وجود لکه­های ریز بر روی بینی در اوایل بارداری طبیعی است. خون­ریزی در هفته اول بارداری و اوایل آن بسیار شایع است و تقریبا 25 درصد از خانوم­های باردار آن را تجربه می­کنند. با این حال اگر چنین اتفاقی نیفتاد به معنی این نیست که مشکلی در شما وجود دارد.

تغییرات شکم در دو ماه اول بارداری به چه شکل خواهد بود؟

بارداری در دو ماه اول تغییرات زیادی در ناحیه شکم به­وجود خواهد آورد. برآمدگی این ناحیه کاملا حس خواهد شد و به دلیل نفخ ممکن است نتوانید دکمه برخی از لباس­های خود را ببندید. در این دوره سطح هورمونی بدن شما افزایش پیدا می­کند و این نکته باعث حبس­شدن آب زیادی درب بدن خواهد شد. این آب جمع­شده باعث می­شود که (درست مثل زمان پیش از قاعدگی) پف کنید.

اضافه کردن وزن تا 2 کیلوگرم در این دوره طبیعی است. البته اگر وزن شما اضافه نشود برای­تان بهتر خواهد بود. اگر این بارداری دومین بارداری شماست به دلیل اینکه ماهیچه­های شکمی یکبار کشیده شده­اند، احتمال برآمدگی بیشتر است.

برخی عقیده دارند که در هفته­های اول می­توان به­وسیله علائم بارداری از روی ناف جنسیت جنین را مشخص کرد. چنین ادعایی بدون پایه علمی بوده ممکن است گاهی بر حسب تصادف درست در بیاید اما علمی نیست.

بررسی رشد جنین در بارداری در دو ماه اول

در دو ماهگی کودک به اندازه تمشک است. در این مدت جنین به لحاظ شکل هنوز کامل نشده و طبیعی است که ظاهری عجیب داشته باشد. در این دوره برخی از ویژگی­های ظاهری انسانی درحال رشد هستند. چشم­ها، دهان، بینی و گوش­ها در سطح خارجی رشد می­کنند و در سطح داخلی نیز اندام­های مهمی مثل اندام تنفسی و اعصاب به سرعت درحال رشد هستند.

در این دوره مغز جنین جهش­های رشدی بزرگی انجام می­دهد که می­تواند در ظاهر او هویدا شود. ضربان قلب از هفته ششم از طریق سونوگرافی قابل شنیدن است اما پیش از آن هم قلب جنین شما در هر دقیقه حدود 140 بار خواهد زد.

سونوگرافی در دو ماه اول بارداری

برای بارداری در دو ماه اول، پزشک زنان می­تواند سونوگرافی را بین هفته ششم تا هشتم تجویز کند. برای این تجویز دلایل مختلفی می­تواند وجود داشته باشد. از حاملگی مشکوک گرفته تا موارد خارج از رحم. البته موارد خوش­خیم نیز می­توانند برای تایید از سونوگرافی در این دوره کمک بگیرند.

برای مثال بسیاری برای تعیین آخرین دوره قاعدگی خود این کار را انجام می­دهند تا فاصله زمانی­اش را بفهمند. کیسه حاملگی، کیسه زرده، شکل اولیه کودک و ضربان قلب فوق العاده سریع مواردی است که در یک بارداری طبیعی در سونوگرافی دیده می­شود. اندازه متوسط جنین در هفته هشتم چیزی حدود 8 و نیم اینچ یا 12 میلی­متر است.

2

وضعیت بارداری در دو ماه اول اگر دوقلو باردار باشیم

شرایط دوقلو­ها تا حد زیادی شبیه به جنین تک قلو خواهد بود. به لحاظ اندازه این شرایط یکسان است با این تفاوت که دو جنین با اندازه معمولی در رحم قرار گرفته­اند. در این دوره با توجه به اینکه نوزادان بسیار کوچک هستند امکانش وجود دارد که یک نوزاد پشت دیگری پنهان شوند و اینطور به نظر برسد که یک جنین را حامله هستید.

این اتفاق­ معمولا سونوگرافی­های اولیه یعنی آنهایی که قبل از هفته هشتم انجام می­گیرد، مشاهده می­شود. به­خصوص اگر دو قلو­ها یکسان و کیسه آمنیوتیک مشابهی داشته باشند. بعد از ورود به به 3 ماهه دوم چنین اتفاقی بسیار نادر و در اکثر موارد توجه سونوگرافی متوجه وجود قل دوم خواهیم شد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی خفیف در این دوره طبیعی است و نباید نگران آن باشید. اما با این حال باید آن را به پزشک خود گزارش دهید تا در جریان همه چیز قرار بگیرد. از آنجایی که تازه باردار شده­اید باید ببینید که در بدن خود مواردی مثل لکه­بینی و گرفتگی عضله حس می­کنید یا نه.

با توجه به سابقه پزشکی شما چنین اطلاعاتی می­تواند مهم باشد. اگر لکه بینی و گرفتگی عضلات با تب و مشکل در ادرار همراه باشد، احتمال خطر جدی وجود دارد. موارد دیگری نیز هستند که در صورت بروز باید شما را متقاعد کنند که به دکتر خود درباره آنها در بارداری در دو ماه اول مشورت کنید. مواردی همچون:

  • درد شدید در شکم یا کمر
  • تب
  • خونریزی که آستر لباس زیر را می­پوشاند یا پد را خیس می­کند
  • سردرد شدید
  • علائم عفونت ادراری

استفراغ و حالت تهوع از علامت­های معمول در سه ماهه اول بارداری هستند، اما باید توجه داشته باشید که اگر این موارد ادامه­دار باشند و مانع از مصرف غذا یا نوشیدنی در شما شوند، باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

نکاتی برای بارداری امن در دو ماهه اول

واکسن­های بارداری باید حتما در این مدت تزریق شوند تا خطری نوزاد و مادرش را تهدید نکند. تغذیه صحیح در هنگام بارداری در دو ماه اول برای مادر و فرزند به­شدت اهمیت دارد. مواد غذایی مصرفی در این دوره باید حاوی اسید فولیک، کلسیم، آهن و ید باشند. در این دوران نباید فعالیت­های سنگین انجام داد و ورزش به­طور کلی ممنوع است.

برای امنیت خاطر بهتر است که مادر در این دوران از تلفن همراه و امواج آن دور بماند. ممنوعیتی برای این مورد نیست اما همانطور که گفته شد تنها یک توصیه و مراقبت اضافه است.

3

بارداری در دو ماه اول یکی از موقعیت­هایی است که باید حواس­تان را حسابی جمع کنید. احتیاط در این دوره به دلیل کوچک بودن جنین به­شدت حائز اهمیت است و باید هر نشانه­ای را جدی گرفت. خونریزی و علائم دیگری که گفته شد همگی در این دوران طبیعی هستند. با وجود این، شما باید پزشک معالج خود را در جریان همگی این مراحل قرار دهید.

زمانی که علائم شدید شد یا با علائم دیگری همراه گشت باید به سراغ پزشک رفت تا خطرات احتمالی را بررسی کند.  3 ماهه اول به فاصله چشم به­هم زدنی به پایان می­رسد و شما باید خود را آماده 3 ماهه بعدی کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها