چگونه عادت های بد خود را کنار بگذاریم؟

کد خبر: 1187060
چگونه عادت های بد خود را کنار بگذاریم؟

 

تصور این که بتوانیم عادت های بدمان را کنار بگذاریم، می تواند هولناک باشد زیرا این عادات غالبا با تلقین هایی منفی برای ما همراه است. تلقین هایی نظیر این که عادت های بد من کم نیستند یا این که من نمی توانم فلان عادت را ترک کنم.

همه ی ما به عادات بد خود واقفیم و زمانی که برای کنار گذاشتن آنها اقدام می کنیم، معمولا سعی می کنیم که این عادات را به یک باره کنار بگذاریم که طبیعتا این کار بسیار دشواری است. بنابراین اتخاذ این راهکار، بهترین راه حل مساله ی ما نیست.

پس چگونه عادت های بد را تغییر دهیم؟ این کار نیازمند ترفندهای خاص و متفاوتی است. چراکه همه ی عادات بد از یک سرچشمه نشات نمی گیرند و نمی توان برای حل همه آن ها یک راهکار واحد را در پیش بگیریم.

در این مقاله قصد داریم شما را با ترک عادت در 21 روز بیشتر آشنا کنیم.

یک اصل کلی که بر رفتار انسان ها حاکم است این است که اگر به مدت 21 روز انجام کاری را ترک کند، به مرور از رفتار او حذف خواهد شد یا اگر 21 روز مبادرت به انجام کاری کند به بخشی از رفتارش مبدل خواهد شد.

تقویت عادت های خوب و ترک عادت های بد

1. عادت تان را با یک چیز جدید جایگزین کنید

بخشی از عادات روزانه مثل چک کردن فال روزانه امروز، ناشی از روال های روتین و اولیه زندگی ماست. به این معنا که به صورت یک رفتار در ما تثبیت شده است بنابراین برای کاهش و توقف این گونه از عادات می توانید آن ها را با عادت های دیگری جایگزین کنید که تاثیر مثبت و سالم تری در زندگی شما دارند.

بهترین مثال برای این نوع از عادت ها سیگار کشیدن است. برای ترک این عادت شما نمی توانید به یک باره آن را متوقف کنید بلکه حتما بایستی جایگزین یا جایگزین هایی برای آن ایجاد کنید تا به مرور موفق به کنار گذاشتن آن شوید. جایگزین هایی نظیر آدامس جویدن، میوه خوردن، نوشیدن مایعات، پیاده روی کردن، بازی کردن با ابزار کوچکی در دستتان و....

انتخاب جایگزین به وضعیت شما بستگی دارد، تنها چیزی که مهم است این است که به اندازه کافی ذهن خود را منحرف کنید تا وسوسه انجام عادت منفی در شما از بین برود.

موفقیت های کوچک تان را جشن بگیرید

ترک کردن یک عادت، پروسه ای زمان بر است و بستگی به این دارد که آن عادت در چه سطحی در زندگی و کار های شما تکرار می شود، چند بار در روز؟ چند بار در هفته؟

مسلما اگر عادتی به طور عمیق با زندگی و رفتار های شما آمیخته شده باشد ترک کردن آن زمان بیشتری را طلب خواهد کرد.

اما این مهم نیست که شما بتوانید در 21 روز یا 21 هفته یک عادت را ترک کنید بلکه مهم است که بتوانید این کار را انجام دهید و در هر مقطعی که متوجه شدید عادت بدتان را برای مدتی تکرار نکرده اید حتما برای این موفقیت جشن بگیرید و از خودتان قدردانی کنید.

قطعا شما نمی توانید به یک باره عادت بدتان را کنار بگذارید پس به خودتان فرصت دهید و به خاطر هر موفقیتی در این زمینه از خودتان تشکر کنید.

هویت خود را تغییر دهید

شکستن عادت ها معمولا دشوار است زیرا معمولا مبتنی بر تغییر نحوه عملکرد ما در زندگی روزمره بوده و یا با تغییر سبک زندگی مرتبط است. به هرحال این گزینه ها هر دو خوب هستند اما اگر هویت ما در برابر این تغییرات مقاومت کند کار کمی دشوارتر می شود.

بنابراین برای ایجاد تغییرات چشمگیر و واقعی در زندگی بایستی در ابتدا شروع به فکر کردن در مورد تغییر هویت خود کنیم.

مثلا تصور کنید که اضافه وزن دارید و می خواهید وزن تان را کم کنید. در این موقعیت به جای اینکه به این فکر کنید که من همیشه به دنبال کم کردن وزنم هستم و حتی با آب خوردن هم چاق می شوم به این فکر کنید که شما فرد با اراده ای هستید که معمولا قادر به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی تان هستید. اگر در مورد هویت خودتان به این باور رسیدید خواهید دید که چه تغییرات بزرگی در زندگی شما رخ خواهد داد.

از ابزار های دیجیتال به نفع خود استفاده کنید

استفاده از تلفن همراه و فضاهای مجازی یکی از عادت هایی است که خیلی از ما به دنبال ترک کردن آن هستیم.

مطالعات زیادی تا کنون صورت گرفته که نشان می دهد افراد زمان زیادی از روز خود را با تلفن همراه خود و شبکه های اجتماعی سر می کنند. بنابراین سعی کنید برای ترک عادت های خود از همین فضا استفاده کنید. به این معنا که برای ترک این عادت بد، ابتدا سعی کنید استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی را محدود به زمان کمتری در طول روز کنید و آن زمان کم را مشروط به ترک عادت های دیگری کنید.

به بیان دیگر برای خود مشخص کنید که در روز نیم ساعت را در فضای مجازی بگذرانید ولی بهره مندی از این نیم ساعت نیز مشروط خواهد بود. مشروط به کنار گذاشتن یک عادت بد دیگر. بنابراین می توانید ضمن محدود کردن استفاده از تلفن همراه، از آن به عنوان پاداشی برای سایر کارهای مثبت تان هم استفاده کنید.

از علایم بصری استفاده کنید

یکی از قدیمی ترین و در عین حال موثرترین روش ها برای شکستن عادات، استفاده از نشانه های بصری است که به عنوان یادآوری یا پاداش عمل می کنند.

قرار دادن یادآوری های بصری مانند قرار دادن نشانه هایی در اطراف خانه و محیط کارتان، روشی ارزان، آسان و موثر برای دور ماندن از عادت های متداول و بدی است که قصد ترک آن ها را دارید.

نشانه های بصری بسیار عالی هستند زیرا خودشان به یک عادت تبدیل می شوند. مانند تقویمی که روی در یخچال نصب می کنید و با تیک زدن هر روز آن به خودتان یادآور می شوید که یک روز دیگر هم عادت اشتباه تان را انجام نداده اید.

برای ترک عادات تان یک حامی پیدا کنید

داشتن حمایتی از جانب یک دوست یا شریک زندگی می تواند در حفظ تمرکز شما بر روی تکرار عادت جدید یا جلوگیری از تکرار یک عادت قدیمی بسیار کمک کننده باشد.

به این فکر کنید که چه محرک هایی برای شما وجود دارد و شما را به انجام عادات بدتان وادار می کند.

با یک دوست یا شریک زندگی تان در این باره صریح و صادقانه صحبت کنید تا در هنگام وقوع این محرک ها، مشوق شما برای انجام ندادن عادات اشتباهتان یا انجام دادن کار صحیح باشند و حتی برایشان توضیح دهید که چگونه می توانند در این گونه مواقع به شما کمک کنند.

عادات جدید را مابین عادات درست خود اضافه کنید

ما هزاران عادت ریز و درشت داریم که هر روز انجام می دهیم حتی بدون آنکه متوجه شویم. این عادات می تواند مربوط به مسواک زدن دندان ها ، مراحل درست کردن یک فنجان چای در هنگام بلند شدن از خواب یا زیاد کردن صدای رادیو هنگام رفتن به آشپزخانه باشد.

از آنجا که ما هزاران عادت داریم که هر روز انجام می دهیم می توانیم عادت های جدید مان را در میان آنها اضافه کنیم. به طور مثال اگر می خواهید عادت کنید که روزی 10 دقیقه زبان فرانسوی تمرین کنید این کار را هر روز صبح و دقیقا بعد از درست کردن چای تان انجام دهید.

عادت های جدید تان را تجسم کنید

تجسم کردن می تواند کمک زیادی به ما برای ترک عادت های اشتباه مان کند. منظور از تجسم کردن، تجسم نتیجه نیست بلکه تجسم روالی است که برای تثبیت یک عادت صحیح طی خواهید کرد.

مطالعاتی نیز در این خصوص انجام شده و اثبات کرده است افرادی که روند و مراحل دستیابی به هدفشان را تجسم می کنند، موفق تر از افرادی هستند که تحقق هدف را در ذهن شان تصویر سازی می کنند.

مداومت در این تجسم یک فایده مهم دیگر هم دارد و آن اینست که استرس شما را برای ترک عادت تان کاهش می دهد.

"ذهن آگاهی" را تمرین کنید

ذهن آگاهی به معنای حضور در لحظه، تمرکز و آگاهی نسبت به افکار تان است. بنابراین می تواند در مورد یادگیری چگونگی کنار گذاشتن یک عادت بد ابزاری مفید برای شما باشد.

با تمرین ذهن آگاهی و آگاهی بیشتر از محرک های ذهنی تان، احتمال موفقیت در کنار گذاشتن عادت های بدتان را افزایش می دهید. ذهن آگاهی به این معنی نیست که با افکار تان مبارزه کنید یا آن ها را مسدود کنید. بلکه به سادگی به شما این امکان را می دهد تا با روشی سازنده تر با محرک های ذهنی تان مواجه شوید.

منبع: lifehack

 

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها