ساندویچ پانل؛ سبک چون باد، مقاوم همچون سنگ!

کد خبر: 1189028

با گذشت چندین سال از تولید ساندویچ پانل، این عناصر سبک جای مصالح سنتی را در صنعت ساخت و ساز گرفته‌اند. چرا که سبک سازی ساختمان و کاهش زمان اجرای پروژه از ارکان اصلی این صنعت به شمار می‌رود.

ساندویچ پانل؛ سبک چون باد، مقاوم همچون سنگ!

 

 

 

هنوز 100 سال از ساخت اولین نمونه­‌های ساندویچ پانل نگذشته است اما در همین مدت نسبتاً کوتاه ساندویچ پنل به عنوان یک عنصر ساختمانی مدرن جای خود را صنعت ساختمان پیدا کرده است. معماران و سازندگان در سراسر دنیا هر روز بیش از پیش به استفاده از ساندویچ پانل روی آورده‌اند.

امروزه از آرشیتکت­های معروف گرفته تا شرکت‌­های پیمانکاری بزرگ، همگی با ستایش به ساندویچ پانل به عنوان یک عنصر مهم و تاثیرگذار ساختمانی نگاه می­‌کنند. اما کماکان برای برخی از بازیگران صنعت ساختمان، سوال­هایی در مورد میزان رقابت پذیری این عنصر نوظهور با عناصر قدیمی‌­تر و اصطلاحاً مصالح سنتی وجود دارد. در اینجا تلاش می­کنیم تا به صورت کوتاه یکی از محاسن اصلی ساندویچ پنل را عمیق‌­تر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

ساختمان هر چه سبک­تر، مشکلات و دردسر کمتر

یکی از کلیدی‌­ترین ویژگی‌­های ساندویچ پانل سبک­‌تر بودن آن نسبت به مصالح قدیمی و متداول است. ساختار چند لایه پانل ساندویچی باعث شده تا وزن نهایی آن به میزان قابل ملاحظه‌­ای کاهش پیدا کند. اما آیا سبکی واقعاً مهم است؟ در پاسخ باید گفت که بله سبکی عناصر ساختمانی به معنای واقعی یک برگ برنده­ است.

در زمان ساخت بنا، سبکی ساندویچ پانل، فرآیند ساخت را تسهیل، سرعت ساخت و ساز را به شکل چشمگیری افزایش و در نتیجه زمان اجرای پروژه را کاهش می‌دهد. از اینرو لازم به ذکر است که کاهش مدت زمان اجرای پروژه به طور مستقیم هزینه­‌ها را کاهش و ساخت و ساز را به صرفه‌­تر می‌­نماید.

نصب ساندویچ پانل

این کاهش زمان ساخت، وابسته به عوامل متفاوتی است. به عنوان مثال پانل­‌ها هم از نظر جا به جایی و هم از نظر دپو و انبار کردن در محل کارگاه ساختمانی به میزان زیادی کار را برای سازندگان آسان می­‌کنند و پِرت زمان و انرژی را کاهش می‌­دهند.

مهندسین سازه بیش از هر کس دیگری از تاثیر وزن نهایی ساختمان بر عملکرد سازه­ای آن آگاه هستند. ساختمان­‌هایی که با مصالح بنایی ساخته می‌­شوند وزن زیادی دارند و همین وزن زیاد پاشنه­‌ی آشیل این بناها است. به خصوص در مواقع حوادث غیرمنتظره مثل زلزله این وزن زیاد، ساختمان­‌ها را بیش از پیش آسیب پذیر می­‌نماید.

زلزله و باد دو تا از مهم­ترین عواملی هستند که هر ساختمانی را تحت تاثیر قرار می­‌دهند و نادیده گرفتن اثر آنها غیر ممکن است. به خصوص امروزه که اکثر ساختمان­‌ها چند طبقه و مرتفع هستند این موضوع حساسیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته دارد و طبیعتاً در آینده بر اهمیت آن افزوده  خواهد شد. بنابراین سبکی ساندویچ پانل سقفی و دیواری باعث می­‌شود تا وزن نهایی ساختمان کاهش یابد و این موضوع را می‌توان یکی از مزایای ساندویچ پانل دانست.

استفاده از ساندویچ پنل و در نتیجه سبک­تر شدن ساختمان نه تنها عملکرد بنا در برابر نیروهای جانبی را بهبود می‌­بخشد، بلکه احتمال بروز تلفات انسانی احتمالی را به مراتب کاهش می­‌دهد.

فواید سبکی ساندویچ پنل به اینجا ختم نمی­‌شود. بلکه باید گفت که تمامی ساختمان‌ها با گذشت چند سال نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و عناصر سبک ساختمانی به خصوص انواع پانل‌ها امکان بهتری برای بازسازی­ فراهم می‌­کنند و زمان و هزینه­‌ی مورد نیاز برای بازسازی را به شدت کاهش می­‌دهند.

اجرای ساندویچ پانل

سبکی ساندویچ پنل؛ نقطه ضعف یا اوج قوت ؟

هر گاه صحبت از سبکی ساندویچ پنل می­شود ناخودآگاه این شبهه به وجود می­‌آید که آیا سبکی به معنای ضعیف­‌تر بودن ساندویچ پانل نسبت به سایر مصالح نیست؟ آیا این سبک­‌تر بودن باعث نمی­‌شود تا پنل­‌ها آسیب پذیر شوند و عمر مفید کمتری داشته باشند؟

اجازه بدهید تا علم، پاسخ این سوالات را بدهد. سبکی به خودی خود به معنای ضعیف بودن نیست و در مورد ساندویچ پانل، سبک بودن هیچ رابطه‌­ای با ضعیف بودن ندارد. اتفاقاً ساندویچ پنل عنصری است که طراحی و ساخت آن متناسب با نیاز صنعت ساختمان در عصر مدرن صورت گرفته است.

همانطور که می‌دانید ساندویچ پنل نوعی مصالح چند لایه است که هر کدام از این لایه­‌ها دقیقاً عملکردی مشخص دارند و نیازی خاص را پاسخ می­دهند. این چند لایه بودن ساندویچ پنل را به عنصری مقاوم و مصالحی کاربردی تبدیل کرده است.

ساندویچ پانل

مقاوم بودن پانل‌های ساندویچی تنها مقاومت و سختی فیزیکی نیست بلکه انواع پانل‌ها در برابر تبادل حرارت نیز عملکرد مطلوبی دارند. با توجه به اهمیت و حساسیت مقوله انرژی در دنیای امروز، این مقاومت در مقابل تبادل حرارتی اگر اهمیت بیشتری از سختی فیزیکی نداشته باشد کمتر هم نیست.

مقاومت حرارتی ساندویچ پانل، مرهون متریال­‌هایی است که با همین هدف در ساختار چند لایه ساندویچ پنل جانمایی و جاگذاری شده‌اند. به بیان ساده ساندویچ پنل با ضخامتی کم و وزنی سبک بسیار بیشتر از دیوار آجری سنگین و حجیم در برابر تبادل حرارتی مقاومت می‌­کند. این بدان معنی است که فشار کمتری بر سیستم­‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان وارد می­‌شود. بدین صورت هم هزینه جاری برق و گاز کاهش می­‌یابد و هم ساکنان از استاندارد بالاتری از آسایش حرارتی بهره خواهند برد.

ساندویچ پنل عنصری سبک اما نفوذ ناپذیر

ساندویچ پانل علی­رغم ظاهر به نسبت ساده­‌ای که دارد اما محاسنش یکی دو تا نیست. از مقاومت ساندویچ پنل در برابر تبادل حرارت گفتیم اما ساندویچ پانل در برابر انتقال صدا هم مقاوم است و تا حد بسیار زیادی مانع از عبور سر و صدا می­‌شود. این ویژگی به خصوص در دنیای امروز که شهرها و شهرک­‌ها با انباشت آلودگی صوتی رو به رو هستند از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

ساندویچ پنل همچون سپری مقاوم عمل می­‌کند و ساختمان را در برابر نوسانات دمایی و همچنین ناهنجاری­‌های صوتی فضای اطراف محفوظ می­‌دارد. این ویژگی بسیار مفید ساندویچ پنل هم از نتایج طراحی و ساختار خاص این عنصر ساختمانی مدرن است.

نتیجه‌­گیری

آنچه گفته شد تنها بخشی از مزیت­‌هایی است که ساندویچ پانل ماموت به موجب سبکی و وزن کمتر فراهم می‌­آورد. مزیت­‌های ساندویچ پنل بسیار زیاد است و این مزیت­‌ها در تمام مراحل عمر یک ساختمان اثرگذار هستند. متاسفانه در مورد ساندویچ پنل هم مانند سایر عناصر و مصالح ساختمانی شاهد هستیم که انواع غیر استاندارد و اصطلاحاً تقلبی به سرعت وارد بازار شده­‌اند. در خیلی از موارد این انواع غیر استاندارد حتی ظاهری کاملاً مشابه نمونه­‌های اصلی دارند اما در عمل هیچ یک از فواید و مزیت­‌های استفاده از ساندویچ پنل را بروز نمی­‌دهند.

ساندویچ پانل

از اینرو تمامی سازندگان و پیمانکاران باید به استاندارد بودن ساندویچ پنل توجه ویژه داشته باشند تا نتیجه کار ساختمانی مدرن و استاندارد باشد. ایمن­‌ترین راه برای اطمینان از کیفیت ساندویچ پنل تهیه آن از تولید کنندگان و عرضه کنندگان معتبر و شناخته شده است که پیش از این امتحان خود را پس داده­‌اند و به هیچ عنوان حاضر نیستند اعتبار خود را به خطر بیاندازند.

شرکت ماموت با سالها تجربه در این عرصه توانسته اعتماد و رضایت فعالان صنعت ساختمان کشور را جلب نماید. شما هم می­توانید برای مشورت،خرید و دریافت قیمت ساندویچ پانل با تیم فروش شرکت ماموت در ارتباط باشید. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها