گرانی ۱۰ برابری آزادسازی مدارک دانشگاهی چه معنایی دارد؟

جلوگیری از مهاجرت با پول زور!

کد خبر: 1190422

حالا چند روزی است که تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که حکایت از افزایش ناگهانی و البته شگفت هزینه‌های آزادسازی مدارک دانشگاهی دارد.

جلوگیری از مهاجرت با پول زور!

سایت سیندخت در گزارشی نوشت: حالا چند روزی است که تصویری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که حکایت از افزایش ناگهانی و البته شگفت هزینه‌های آزادسازی مدارک دانشگاهی دارد، اتفاقی که عموما به پیوست آن اظهارنظرهای تندی هم به همراه داشته است این افزایش قیمت آنطور که می‌توان از گفته‌های کاربران متوجه شد بین 20 تا 120 میلیون تومان متغیر است؛ ساده شده همه این ماجرا اینکه حالا برای آزادسازی مدارک از دانشگاه شما نیاز دارید این وجوه را به دانشگاه بپردازید. در همه این ماجرا اما هر نهاد و وزارتخانه‌ای هم به سهم خود نقشی در این شگفتی داشتند.

ابلاغیه را چه کسی منتشر کرد؟

ابلاغیه مذکور توسط سازمان امور دانشجویان منتشر شده، این سازمان هزینه جدید آزادسازی مدرک تحصیلی را به رؤسای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ابلاغ کرده است. آنطور که برخی از دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند هزینه‌های جدید ۶ تا ۱۰ برابر سال گذشته شده است.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان، هزینه آزادسازی مدرک در گروه علوم انسانی برای هر ترم، در مقطع کارشناسی و کاردانی ۵,۹۷۴,۳۶۰ تومان است.

همچنین هزینه آزادسازی مدرک در مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم، ۱۰,۶۸۰,۶۴۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۱۷,۴۷۱,۶۰۰ تومان اعلام شد.

برای گروه‌های دیگر تحصیلی، اما این هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان بیشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه هنر بیشتر از سایر گروه‌ها باید هزینه بپردازد.‌

هزینه آزادسازی مدرک در گروه هنر برای هر ترم در مقطع کاردانی و کارشناسی ۸,۶۰۹,۶۸۰ تومان محاسبه شده است.

در صورت تمایل دانشجویان گروه هنر برای آزادکردن مدارک تحصیلی خود برای مهاجرت، در مقطع کارشناسی ارشد ۱۴,۸۵۹,۷۲۰ تومان و در مقطع دکتری تخصصی ۲۴,۸۰۹,۲۴۰ تومان باید بپردازند؛ البته برای هر ترم تحصیلی.

نحوه محاسبه چگونه است؟

شهریه هر نیمسال تحصیلی به ازای ۱۲ واحد درسی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، ۸ واحد درسی در دوره‌ کارشناسی‌ارشد، ۶ واحد درسی در دوره دکتری تخصصی و برای دوره‌های کارشناسی‌ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای نیز ۱۲ واحد درسی درنظر گرفته شده است.

اگر دانشجو در هر نیم‌سال تحصیلی بیش از این حد نصاب واحد اخذ ‌کنند، شهریه نیمسال تحصیلی به عنوان بدهکاری وی محسوب می‌شود. اگر تعداد واحدهای آنها کمتر از حد نصاب باشد، شهریه نیمسال با ضرب تعداد واحد در شهریه هر واحد درسی محاسبه می‌شود. هنگام محاسبه باید توجه داشته باشید که بعضی ترم‌ها در هزینه مدرک وارد نمی‌شوند. به طور مثال، دانش‌آموختگان دکتری رشته‌های فنی‌مهندسی، فارغ از مدت زمان تحصیل آنها، معمولاً مدت زمان تحصیل ۷ ترم در نظر گرفته می‌شود؛ ۳ ترم برای واحدهای درسی و ۴ ترم برای رساله است.

اجبار به ماندن!

اما آنچه باعث تعجب و البته خشم دانشجویان شده این است که گرانی آزادسازی مدارک به باور آنها ارتباطی به افزایش هزینه‌های دانشگاهی و تورم این سالها نیست و آنها بر این باورند که این اقدام در جهت جلوگیری از افزایش رو به رشد مهاجرت دانشجویان است! این گفته از جایی شاید مهم‌تر باشد که بدانیم تنها یک هفته پیش هم از سوی شورای عالی اتقلاب فرهنگی، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان ۱۴۰۱ ابلاغ شد که حواشی زیادی به دنبال داشت. تغییرات این آیین‌نامه فعالیت دانشجویان را در دانشگاه و در فضای مجازی سخت می‌کند. برخی از نمایندگان مجلس هم طرحی برای فعالیت‌های دانشجویی در پیش گرفته‌اند. طرحی که گفته می‌شود در آن ممنوع‌الخروجی ۱۰ ساله را به عنوان یکی از جریمه‌هایی دانشجویان در نظر گرفته‌اند! کنار هم قرار گرفتن این سه اتفاق در فاصله کوتاه نشان از آن دارد که سیاست کلی جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به کشورهای دیگر است اما اینکه قرار است این مهار با سیاست‌های عجیبی همچون 10 برابر شدن هزینه آزادسازی مدارک صورت می‌گیرد بحث دیگری است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها